Учим се да разказваме с емоция и въображение
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.
Необходими материали:
- кратък откъс от познат за учениците художествен текст
- цветно балонче, шалове за облаци, пръчици, табелки за героите (облак 1, облак 2 и т.н.)
- кратки въпроси за рефлексия, изписани на дъската или флипчарт лист
- флипчарт лист със заглавие: „Какво научихме днес?“, на който учениците лепят или записват своите изречения
- работен лист “Задачи по откъси от “Балончето, което изплаши облаците”
Учителят чете монотонно изречение от познат текст. Учениците предлагат идеи как да го направят по-интересно за слушане.
Инструкции
Започнете часа с кратко предизвикателство.
- Сега ще ви прочета един кратък текст. Слушайте внимателно.
Прочетете на учениците монотонно и без никаква емоция изречение от вече изучен текст.
- Какво не беше наред?
- Какво бихте променили, за да стане по-забавно и емоционално?
- Как е добре да звучи прочита?
Учениците дават идеи: да се използва различна интонация, да се включат мимики, жестове и чувство.
Обобщение
Дейността помогна на учениците да осъзнаят, че изразителният начин на говорене прави историите по-вълнуващи. Създава се мотивация у тях да прилагат емоции в речта си.
Важно!
- Изберете изречение с потенциал за емоционална игра.
- Провокирайте учениците с въпроси: „Ако беше герой от приказка, как би го казал?“, „А ако беше ядосан?“
- Насърчавайте всяко предложение без оценка на правилност.
Учениците разиграват кратки сцени от приказката „Балончето, което изплаши облаците“, използвайки изразителен глас, мимики и жестове. Всяка група получава откъс и указание каква емоция да предаде чрез разказване.
Инструкции
Разделете класа на пет групи.
- Ученици, сега класът ще се раздели на пет групи. Всяка група ще получи различен откъс от приказката.
- Прочетете го внимателно и заедно обсъдете:
- Какво се случва в този момент от историята?
- Какви чувства предизвиква – радост, уплаха, напрежение, изненада?
- Помислете как можете да го разкажете така, че слушателите да усетят емоцията. Какъв глас ще използвате – силен, тъжен, радостен или тревожен? Какви жестове или мимики подхождат?
- Репетирайте кратко – всеки в групата може да има роля (разказвач, герой, звук и т.н.).
- Накрая ще представите пред класа откъса – разкажете го изразително, все едно сте на сцена!
Обобщение
Учениците преживяват текста не само като читатели, а и като разказвачи и „актьори“, които търсят как думите оживяват чрез глас и тяло. Това задълбочава разбирането им за смисъла и настроенията в историята, като развива и уменията им за устна изява.
Важно!
- Използвайте следните епизоди за групите:
- Момчето получава балончето и подскача като жабок.
- Вятърът грабва балончето и го издига до облаците.
- Двата облака се готвят за сражение.
- Балончето се приближава и се пука – облаците побягват.
- Спокоен дъжд, полята се освежават и благодарят.
- Въвеждайте всяка група с кратко напомняне за епизода и насърчавайте креативност.
- По възможност, учениците могат да използват и прости реквизити: балонче, шал за облак, пръчица за светкавица и др.
- След представянето на всяка група давайте кратка обратна връзка - „Какво направи разказа интересен?“
Учениците правят кратка устна рефлексия - какво научиха за изразителното разказване, кои техники са им били полезни и как се е променило възприемането на приказката след като са я разказали по този начин.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- Сега е време да се замислим какво преживяхме и какво научихме от нашето разказване на приказката „Балончето, което изплаши облаците“.
- Спомнете си как работихте в групата, как решихте кой каква роля да има, как репетирахте гласа, мимиките, движенията.
- Помислете какво беше най-забавно в представянето, какво беше предизвикателно или трудно.
- Отговорете на следните въпроси (устно или писмено, според указанията на учителя):
- Какво прави едно разказване интересно за слушателя?
- Какво ще запомните от днешния урок?
- С какво ще ви помогне това в други уроци или ситуации извън училище?
- Напишете едно изречение, което обобщава вашето преживяване, например: „Разбрах, че мимиките и жестовете помагат слушателите да разберат чувствата в историята.”, „Вече знам, че една история може да бъде страшна, тъжна или смешна – зависи как я разкажеш.“ или „Беше ми трудно в началото, но с помощта на групата ми се получи добре.“
Обобщение
Дейността помага на учениците да осмислят преживяното – не само какво направиха, но и защо. Те осъзнават, че разказването не е само предаване на думи, а създаване на настроение и послание. Това е ценна стъпка към изграждане на уверени, въздействащи разказвачи.
Важно!
- Според времето, с което разполагате, изберете един или няколко въпроса за рефлексия, на които да наблегнете.
- Насърчете открито споделяне – без оценки, с акцент върху личното преживяване.
- При по-срамежливи ученици, предложете рефлексията писмено на малки листчета.
- Ако имате табло в класната стая – може всяка група да постави свое послание там.
