Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.

Необходими материали:

  • кратък откъс от познат за учениците художествен текст
  • цветно балонче, шалове за облаци, пръчици, табелки за героите (облак 1, облак 2 и т.н.)
  • кратки въпроси за рефлексия, изписани на дъската или флипчарт лист
  • флипчарт лист със заглавие: „Какво научихме днес?“, на който учениците лепят или записват своите изречения
  • работен лист “Задачи по откъси от “Балончето, което изплаши облаците”
Как звучи добре разказаната история?
10 минути
Въведение

Учителят чете монотонно изречение от познат текст. Учениците предлагат идеи как да го направят по-интересно за слушане.

Инструкции

Започнете часа с кратко предизвикателство.

  • Сега ще ви прочета един кратък текст. Слушайте внимателно. 

Прочетете на учениците монотонно и без никаква емоция изречение от вече изучен текст.

  • Какво не беше наред?
  • Какво бихте променили, за да стане по-забавно и емоционално? 
  • Как е добре да звучи прочита?

Учениците дават идеи: да се използва различна интонация, да се включат мимики, жестове и чувство.

Обобщение

Дейността помогна на учениците да осъзнаят, че изразителният начин на говорене прави историите по-вълнуващи. Създава се мотивация у тях да прилагат емоции в речта си.

Важно!

  • Изберете изречение с потенциал за емоционална игра.
  • Провокирайте учениците с въпроси: „Ако беше герой от приказка, как би го казал?“, „А ако беше ядосан?“
  • Насърчавайте всяко предложение без оценка на правилност.
Тренировка за добри разказвачи
20 минути
Групова работа

Учениците разиграват кратки сцени от приказката „Балончето, което изплаши облаците“, използвайки изразителен глас, мимики и жестове. Всяка група получава откъс и указание каква емоция да предаде чрез разказване.

Инструкции

Разделете класа на пет групи.

  • Ученици, сега класът ще се раздели на пет групи. Всяка група ще получи различен откъс от приказката.
  • Прочетете го внимателно и заедно обсъдете:
  1. Какво се случва в този момент от историята?
  2. Какви чувства предизвиква – радост, уплаха, напрежение, изненада?
  • Помислете как можете да го разкажете така, че слушателите да усетят емоцията. Какъв глас ще използвате – силен, тъжен, радостен или тревожен? Какви жестове или мимики подхождат?
  • Репетирайте кратко – всеки в групата може да има роля (разказвач, герой, звук и т.н.).
  • Накрая ще представите пред класа откъса – разкажете го изразително, все едно сте на сцена!

Обобщение

Учениците преживяват текста не само като читатели, а и като разказвачи и „актьори“, които търсят как думите оживяват чрез глас и тяло. Това задълбочава разбирането им за смисъла и настроенията в историята, като развива и уменията им за устна изява.

Важно!

  • Използвайте следните епизоди за групите:
  1. Момчето получава балончето и подскача като жабок.
  2. Вятърът грабва балончето и го издига до облаците.
  3. Двата облака се готвят за сражение.
  4. Балончето се приближава и се пука – облаците побягват.
  5. Спокоен дъжд, полята се освежават и благодарят.
  • Въвеждайте всяка група с кратко напомняне за епизода и насърчавайте креативност.
  • По възможност, учениците могат да използват и прости реквизити: балонче, шал за облак, пръчица за светкавица и др.
  • След представянето на всяка група давайте кратка обратна връзка - „Какво направи разказа интересен?“

Материали за дейността

Какво прави едно разказване вълнуващо?
10 минути
Рефлексия

Учениците правят кратка устна рефлексия - какво научиха за изразителното разказване, кои техники са им били полезни и как се е променило възприемането на приказката след като са я разказали по този начин.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия.

  • Сега е време да се замислим какво преживяхме и какво научихме от нашето разказване на приказката „Балончето, което изплаши облаците“.
  • Спомнете си как работихте в групата, как решихте кой каква роля да има, как репетирахте гласа, мимиките, движенията.
  • Помислете какво беше най-забавно в представянето, какво беше предизвикателно или трудно.
  • Отговорете на следните въпроси (устно или писмено, според указанията на учителя):
  1. Какво прави едно разказване интересно за слушателя?
  2. Какво ще запомните от днешния урок?
  3. С какво ще ви помогне това в други уроци или ситуации извън училище?
  • Напишете едно изречение, което обобщава вашето преживяване, например: „Разбрах, че мимиките и жестовете помагат слушателите да разберат чувствата в историята.”, „Вече знам, че една история може да бъде страшна, тъжна или смешна – зависи как я разкажеш.“ или „Беше ми трудно в началото, но с помощта на групата ми се получи добре.“

Обобщение

Дейността помага на учениците да осмислят преживяното – не само какво направиха, но и защо. Те осъзнават, че разказването не е само предаване на думи, а създаване на настроение и послание. Това е ценна стъпка към изграждане на уверени, въздействащи разказвачи.

Важно!

  • Според времето, с което разполагате, изберете един или няколко въпроса за рефлексия, на които да наблегнете.
  • Насърчете открито споделяне – без оценки, с акцент върху личното преживяване.
  • При по-срамежливи ученици, предложете рефлексията писмено на малки листчета.
  • Ако имате табло в класната стая – може всяка група да постави свое послание там.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.