Участие в симулация “Общо събрание на ООН”
Раздел
България и глобалните проблеми
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците разбират и оценява глобални проблеми на съвременността;
- Използват възможностите на глобалното образование за осмисляне на социални проблеми на регионално, национално и глобално ниво.
Необходими материали:
- Дневен ред на общото събрание
- Табели с имената на държавите
- Табели за гласуване – Да/ Не
- Работен лист “Модел на Фрайер”
- Работен лист “Свържи – разшири – предизвикай” или работен лист “Разговор на лист хартия”
- Работен лист “Стратегия “3-2-1”
Учителят открива Общото събрания на ООН в ролята на председател на събранието и обявява дневния ред, като определя кои са основните три фокуса - социални, икономически и екологични проблеми на Саталия.
След това дава думата на всяка една от групите, като следи за времето и спазването на протокола. Всяка група ще има една минута, за да представи генерално приоритета на своята държава в кратка реч.
Инструкции
“Уважаеми представители на държавите от континента Саталия,
Добре дошли на днешното Общо събрание на ООН. Целта на срещата ни е да обсъдим кои са основните приоритети пред нашия континент и да гласуваме резолюции, които ще дадат тласък за разрешаването на най-наболелите глобални проблеми. Ще работим по следния дневен ред.
А сега ще помоля по един представител от всяка страна да направи изказване в рамките на 1 минута за основния приоритет на своята държава. Ще започнем с…
Останалите представители сте окуражени да следите встъпителните речи и да си водите записки.
Да започваме! Давам думата на…”
Обобщение
“Благодаря за споделянето на всички представители. Придобихме представа за генералния контекст на всяка една от страните членки.”
Важно!
- Предварително подредете класната стая под формата на зала, като сложите табелки с имената на всяка държава, както и картончета за гласуване (Да, Не) за всеки ученик. Уверете се, че имате “трибуна”, от която всеки представител да прави изказванията си.
- Може да подготвите различна встъпителна реч, както и да визуализирате дневния ред на дъската или да го раздадете като отделен материал.
По един представител от всяка група обобщава предложение на резолюцията, която е изготвил неговият екип. Идеята е всички да се запознаят с конкретната резолюция, за да може после да обсъдят и гласуват.
Инструкции
“Следващата точка в дневния ред е представянето на резолюциите на отделните държави. Отново по един представител на държава ще може да заеме своето място на трибуната и да представи резолюцията на своята страна. Нека останалите участници слушат внимателно и да си водят записки. Трябва да мислят по въпроса до каква степен представяната резолюция се припокрива с техните национални приоритети, както и с глобалните нужди на Саталия.
Всеки говорител има точно 2 минути за споделяне.”
Обобщение
“Благодаря за споделянето на всички представители. Вече имаме шест резолюции, които да обсъдим и гласуваме”.
Важно!
Насърчете учениците да си водят активно записки по време на тази част и да правят връзки между чутото и техните резолюции. Може да използват графични организатори, за да подредят мислите си - например Модел на Фрайер, СВЪРЖИ- РАЗШИРИ- ПРЕДИЗВИКАЙ или РАЗГОВОР НА ЛИСТ ХАРТИЯ, които да използват и по време на дебатите.
Материали за дейността
Учениците участват в кратък дебат, в който различните представители могат да задават уточняващи въпроси на останалите и да правят директни предложения към представители на дадена страна - например ако има две страни, които искат да разрешат даден екологичен проблем, то едната може да предложи на другата да гласуват за една и съща резолюция.
Инструкции
“Четвърта точка от дневния ред са дебатите. В тази част всяка страна може да зададе своите допълнителни въпроси към останалите и да отправи директни предложения към представителите на останалите страни. Ако сте чули, че имате допирни точки, може да опитате да привлечете дадени представители за ваши съмишленици, като им предложите да гласувате за една и съща резолюция или пък да използвате друга стратегия за преговори. Всяка страна има по 2 минути общо за допълнителни изказвания, така че внимавайте как разпределяте времето си.”
Обобщение
“Чухме допълненията и въпросите на всички, така че сега всеки екип може да помисли за кратко коя резолюция е най-близка до неговите приоритети. Предстои ни гласуване.”
Важно!
- Дебатите лесно могат да се превърнат в хаотична размяна на реплики, ако няма ясни правила. За допълнителните изказвания може да се спазва предварително определената последователност на страните или всеки екип да вдига ръка, ако иска думата за уточняващ въпрос. Страните могат да сключват съюзи, но трябва да го правят аргументирано. Ако някоя държава прави неясни или неубедителни предложения, насърчете другите представители да искат уточнения.
- Може да използвате таймер на телефона или екранен часовник, за да следите стриктно времето.
- Ако някой отбор не използва всичките си две минути, останалото време не се прехвърля.
- В края на дебатите може да направите бърз обзор на обсъжданията – кои държави са се обединили, какви предложения са отправени, къде има несъгласие.
Отделя се кратко време за гласуване с табелки. Учениците вдигат табелките едновременно, като могат да гласуват с “Да” или “Не” за дадена резолюция. Идеята е да се види кои резолюции ще бъдат приети от Общото събрание.
Инструкции
"Ще помоля всеки представител на държавите-членки да гласува за всяка една от предложените резолюции, за да можем да вземем общо решение за това накъде продължават действията на ООН спрямо нашия континент. За целта ще изчитам отново всяка една резолюция, а вашата задача е, щом дам знак, да вдигнете табелките си за гласуване и да дадете своя глас - “Да”, ако сте съгласни резолюцията да бъде приета, и “Не”, ако отказвате да я приемем. При 50% + 1 глас имаме обикновено мнозинство и резолюцията официално се приема от Общото събрание на ООН. Нека започнем с Резолюция 1…"
Обобщение
“Благодаря за гласуването. В следствие на него можем да заключим, че резолюция … и … са приети от Общото събрание на ООН, а останалите - отхвърлени.”
Важно!
- Може да ограничите отговорите “Да”, които всеки ученик може да даде. Например в контекста на ситуацията може да кажете, че има лимитиран бюджет за прокарване на всички идеи, затова всеки има право да гласува с “Да” само 2 или 3 пъти.
Учителят закрива Общото събрание и раздава по един лист за кратка рефлексия от преживяното по време на проекта.
Инструкции
“С това закривам днешното Общо събрание.
Това, което предстои, е всеки от вас да си вземе по един лист за рефлексия, който да попълни, за да може да осмисли преживяването си по време на този проект и симулацията към него. Важно е да си даваме време за осмисляне, за да може преживявания като това да се превръщат в трайно учене.”
Важно!
- Ако не Ви е останало време, може да изискате от учениците да попълнят формата за рефлексия на спокойствие за домашна работа или в началото на следващия час.




