Раздел

Четивна култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
  • рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
  • откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
  • разграничават епитета от прилагателното име;
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението „Обич“ от Дора Габе
  • аудиозапис на песента (при възможност)
  • озвучителна техника (при възможност)
  • дигитално устройство – лаптоп или компютър (при възможност)
  • портрет на Дора Габе
  • кутията “Сърце за България” с послания, написани от учениците
  • фотоапарат или телефон за заснемане
  • предварително изработени рисунки на учениците

Използвани източници: “Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977

Работен лист

Последна репетиция преди сцената
10 минути
Въведение

Учениците се настройват емоционално за предстоящото представяне. Повтарят текста, припомнят си сценичното поведение.

Инструкции

Започнете с кратка генерална репетиция.

  • "Сега ще направим генерална репетиция.
  • Повтаряме текста, припомняме си кога излизаме и как заставаме.
  • Всеки помисля какво чувство иска да предаде чрез своята част.
  • Преглеждаме своите картички с послания и ги подреждаме за четене."

Обобщение

Репетицията помага на учениците да влязат в ролята си, да преодолеят сценичната треска и да усетят значението на общото представяне като кулминация на проекта.

Важно!

  • Създайте спокойна и вдъхновяваща атмосфера.
  • Насърчавайте учениците да бъдат уверени и искрени.
  • Наблюдавайте и подкрепяйте тихо по време на репетицията.
  • Подредете учениците на сцената.
  • Предвидете ваш помощник, който да заснеме концерта.

Материали за дейността

Концерт „Обич към България“
20 минути
Презентация

Учениците представят сценичен рецитал на стихотворението „Обич“, съпроводен с кратко въведение от учителя за Дора Габе. Всеки ученик споделя лично послание.

Инструкции

Преминете към представлението.

  • "Деца, сега е време да покажем какво научихме в света на поезията. Ще излезем пред публиката – нашите нови приятели от пенсионерския клуб, и ще рецитираме стихотворението „Обич“ от Дора Габе.
  • Спомнете си:
  • говорим ясно, изразително и спокойно;
  • гледаме публиката, усмихваме се леко;
  • ако се сгрешим – просто продължаваме спокойно, всички сме тук, за да се подкрепяме.
  • Ще започнем с кратко въведение от мен за поетесата. След това ще рецитираме куплет по куплет. След края на стихотворението, ще дойде ред на песента, а накрая - вашите лични послания към България, изречение, което сте написали със сърце."

Пример за представяне на поетесата Дора Габе пред публиката:

"Скъпи гости,

Преди да започнем нашето изпълнение, искаме да ви запозная с автора на стихотворението, което ще чуете днес.

Дора Габе е българска поетеса, която е писала с много нежност и обич за България. Наричат я поетесата на родината, защото в стиховете ѝ се усещат вятърът над нивите, звънът на родното слово и тъгата, когато си далече от дома.

Тя е живяла в различни страни, но винаги е носила България в сърцето си. И макар че стихотворението „Обич“ е кратко, в него има място за много чувства – за любовта към природата, езика, хората.

Днес  децата ще се опитат да предадат тази обич чрез техните гласове. Надяваме се, че ще я усетите – така, както я усещаме ние."

Обобщение

Представянето пред публика дава възможност на учениците да приложат наученото, да се почувстват значими и да създадат емоционална връзка между поезията и общността.

Важно!

  • Представете с няколко думи Дора Габе и контекста на стихотворението.
  • Подредете децата предварително и им помагайте с жестове при нужда.
  • След края поздравете учениците и поканете публиката да сподели впечатления.

Материали за дейността

С какво този ден ще остане в нашето съзнание?
10 минути
Рефлексия

Учениците отговарят устно на въпроси за саморефлексия. Накрая децата подаряват свои рисунки на възрастните хора.

Инструкции

Завършете представлението с рефлексия.

  • "Деца, преживяхме един специален ден. Сега е време да се замислим какво ни остави той.
  • Ще ви задам няколко въпроса, а вие спокойно помислете и отговорете, когато сте готови. Можете да споделите, ако желаете.
  1. Кой момент от концерта ще запомниш най-дълго?
  2. Как се почувства, когато рецитира на сцената?
  3. Какво научи за България или за себе си чрез този проект?
  4. Ако трябваше да направиш нещо по различен начин – какво би променил?
  • Преди да завършим, ще направим нещо много специално – ще подарим на нашите гости рисунките, които направихме с обич. Това е нашето малко „благодаря“ – за това, че ни изслушаха и споделиха емоциите си с нас."

Обобщение

Рефлексията затвърждава преживяването, насърчава самонаблюдението и изгражда чувство на удовлетворение и личен принос към общия успех.

Важно!

  • Създайте тиха атмосфера.
  • Дайте възможност на няколко ученици да споделят своите отговори.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.