Раздел
Четивна култура
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
- рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
- откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
- разграничават епитета от прилагателното име;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Необходими материали:
- текст на стихотворението „Обич“ от Дора Габе
- аудиозапис на песента (при възможност)
- озвучителна техника (при възможност)
- дигитално устройство – лаптоп или компютър (при възможност)
- портрет на Дора Габе
- кутията “Сърце за България” с послания, написани от учениците
- фотоапарат или телефон за заснемане
- предварително изработени рисунки на учениците
Използвани източници: “Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977
Учениците се настройват емоционално за предстоящото представяне. Повтарят текста, припомнят си сценичното поведение.
Инструкции
Започнете с кратка генерална репетиция.
- "Сега ще направим генерална репетиция.
- Повтаряме текста, припомняме си кога излизаме и как заставаме.
- Всеки помисля какво чувство иска да предаде чрез своята част.
- Преглеждаме своите картички с послания и ги подреждаме за четене."
Обобщение
Репетицията помага на учениците да влязат в ролята си, да преодолеят сценичната треска и да усетят значението на общото представяне като кулминация на проекта.
Важно!
- Създайте спокойна и вдъхновяваща атмосфера.
- Насърчавайте учениците да бъдат уверени и искрени.
- Наблюдавайте и подкрепяйте тихо по време на репетицията.
- Подредете учениците на сцената.
- Предвидете ваш помощник, който да заснеме концерта.
Учениците представят сценичен рецитал на стихотворението „Обич“, съпроводен с кратко въведение от учителя за Дора Габе. Всеки ученик споделя лично послание.
Инструкции
Преминете към представлението.
- "Деца, сега е време да покажем какво научихме в света на поезията. Ще излезем пред публиката – нашите нови приятели от пенсионерския клуб, и ще рецитираме стихотворението „Обич“ от Дора Габе.
- Спомнете си:
- говорим ясно, изразително и спокойно;
- гледаме публиката, усмихваме се леко;
- ако се сгрешим – просто продължаваме спокойно, всички сме тук, за да се подкрепяме.
- Ще започнем с кратко въведение от мен за поетесата. След това ще рецитираме куплет по куплет. След края на стихотворението, ще дойде ред на песента, а накрая - вашите лични послания към България, изречение, което сте написали със сърце."
Пример за представяне на поетесата Дора Габе пред публиката:
"Скъпи гости,
Преди да започнем нашето изпълнение, искаме да ви запозная с автора на стихотворението, което ще чуете днес.
Дора Габе е българска поетеса, която е писала с много нежност и обич за България. Наричат я поетесата на родината, защото в стиховете ѝ се усещат вятърът над нивите, звънът на родното слово и тъгата, когато си далече от дома.
Тя е живяла в различни страни, но винаги е носила България в сърцето си. И макар че стихотворението „Обич“ е кратко, в него има място за много чувства – за любовта към природата, езика, хората.
Днес децата ще се опитат да предадат тази обич чрез техните гласове. Надяваме се, че ще я усетите – така, както я усещаме ние."
Обобщение
Представянето пред публика дава възможност на учениците да приложат наученото, да се почувстват значими и да създадат емоционална връзка между поезията и общността.
Важно!
- Представете с няколко думи Дора Габе и контекста на стихотворението.
- Подредете децата предварително и им помагайте с жестове при нужда.
- След края поздравете учениците и поканете публиката да сподели впечатления.
Учениците отговарят устно на въпроси за саморефлексия. Накрая децата подаряват свои рисунки на възрастните хора.
Инструкции
Завършете представлението с рефлексия.
- "Деца, преживяхме един специален ден. Сега е време да се замислим какво ни остави той.
- Ще ви задам няколко въпроса, а вие спокойно помислете и отговорете, когато сте готови. Можете да споделите, ако желаете.
- Кой момент от концерта ще запомниш най-дълго?
- Как се почувства, когато рецитира на сцената?
- Какво научи за България или за себе си чрез този проект?
- Ако трябваше да направиш нещо по различен начин – какво би променил?
- Преди да завършим, ще направим нещо много специално – ще подарим на нашите гости рисунките, които направихме с обич. Това е нашето малко „благодаря“ – за това, че ни изслушаха и споделиха емоциите си с нас."
Обобщение
Рефлексията затвърждава преживяването, насърчава самонаблюдението и изгражда чувство на удовлетворение и личен принос към общия успех.
Важно!
- Създайте тиха атмосфера.
- Дайте възможност на няколко ученици да споделят своите отговори.
