Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
  • съотнасят заглавие към конкретен епизод;
  • проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
  • съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
  • четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
  • откриват нравствени ценности в пословици.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Всеки остава завинаги”
  • работен лист “Разпределение на текста по комиксови сцени” по приказката “Всеки остава завинаги”;
  • работен лист “Разпределение на текста по комиксови сцени” по приказката “Всеки остава завинаги” – таблица;
  • работен лист “Стъпки за изработване на дигитален комикс”
  • бели листове за чернова/тетрадки
  • моливи, цветни моливи
  • дигитални устройства с достъп до Canva
  • проектор/табло за демонстрация

Използвани източници: “Всеки остава завинаги” от Мая Дългъчева, “Приказки от Оная гора”, изд. “Жанет-45”, 2022 г.

Какво прави един комикс интересен?
5 минути
Дискусия

Учениците разглеждат примери за комикси (в предходния урок са дадени източници) и дискутират какво представлява комикс, какви елементи съдържа – сцени, балончета, текст, емоции, цветове и изражения на героите.

Инструкции

Започнете часа с кратка дискусия за комиксите. Покажете на учениците примерен такъв.

  • Добре, деца, днес ще създаваме комикси! Виждате ли този тук на таблото? Нека първо го разгледаме заедно. Какво виждате на първата картинка?

Насочете вниманието на учениците към изражението на героите, техните действия, текста в балончетата.

  • Комиксите ни помагат да „чуем“ и „усетим“ героите, дори без звук.
  • А сега искам да ви попитам – някой от вас чел ли е комикси? Или гледал анимирани комикси?
  • Какво харесвате в комиксите?

По възможност припомнете за комиксите от сп. “Дъга” или анимирания комикс “Змейова невеста”, направен по народна приказка.

  • Вече знаете, че комикс може да се прави и по народна приказка.
    Днес ще създадем наш собствен комикс по художествен текст, но първо – трябва да разберем как да подредим историята така, че да е интересна и разбираема чрез сцени и балончета.

Обобщение

Дейността помага на учениците да осмислят формата на комикса – не само като забавление, но и като средство за разказване на художествена история. Това е основа за създаването на тяхната чернова.

Важно!

  • Подберете визуални примери с ясно изразени сцени, балончета и герои с различни емоции.
  • Насочвайте дискусията към това как се разказва история с образ и текст едновременно.
  • Поощрявайте всяко мнение – включително и от ученици, които не четат често комикси.
Създаваме комикс
25 минути
Творческа задача

Учениците работят по създаването на дигитален комикс по приказката “Всеки остава завинаги”, като включват сцени, основни реплики, текст на разказвач и герои с помощта на приложение Canva.

Инструкции

Преминете към задачата за създаване на комикс.

  • Днес ще превърнем приказката „Всеки остава завинаги“ в комикс. Всеки епизод ще е на отделна страница.
  • Ще започнем да разделяме историята на отделни сцени като използваме плана на приказката, който направихме във втория час.
  • Кой ще ми каже какво е първото нещо, което се случва в приказката? А след това?
  • А как завършва приказката? Това ще бъде последната страница

Прочетете на учениците разпределен текст по страници за комикса и раздайте на всяка група таблица с разпределение на текста по сцени.
Прочетете и инструкции за изработването на комикс в Canva. Този лист може да стои в класната стая и да се вижда от учениците през цялото време. 

  • Следвайте инструкциите за изработване на комикс в Canva. Разпределете сцените, добавете балончета и текст. Ще наблюдавам и ще помагам.

Обобщение

Дейността развива умения за визуално мислене, създаване на структура на разказ и подбор на ключови моменти от текста. Учениците учат как да пренасят словесното в графична форма. Обръщат внимание на детайла и неговия смисъл за цялостно възприемане на посланието в художествения текст.

Важно!

  • Насърчавайте учениците първо да създадат общата структура, преди да добавят детайли.
  • При нужда, насочете вниманието към стъпките за създаване на комикс в Canva.
  • Творческата дейност е завладяваща и ще отнеме повече време от един учебен час - дайте възможност учениците да работят по комикса у дома за 2-3 дни.

Материали за дейността

Обратна връзка
10 минути
Обратна връзка

Учениците представят своята чернова - общата структура на комикса. Получават обратна връзка от съученици и учителя. Обсъждат какво да подобрят в следващия етап.

Инструкции

Завършете часа с кратко представяне на свършеното до момента.

  • Време е да споделим какво сме направили! Всяка група ще разкаже накратко каква обща структура е избрала за своя комикс и защо. След това ще дадем обратна връзка – какво ни хареса и какво бихме предложили за подобрение. 
  • Това обсъждане ни помага не само да се вдъхновим, но и да подобрим работата си. Продължавайте така и не забравяйте – всеки детайл в структурата има значение!

Обобщение

Чрез обратната връзка учениците осъзнават какви подобрения могат да направят. Това им помага да развият своята комикс в дълбочина и да направят по-добра връзка между художествения текст на приказката и нейното визуално представяне.

Важно!

  • Подчертавайте важността на градивната обратна връзка – какво е добро, какво може да се подобри.
  • Направете обобщение на общите силни страни и възможности за подобрение.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.