Разкодираме ароматите – план за успех
Раздел
Природата на Земята
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осъзнават символиката на ароматите като представяне на природните зони и разбират как природните ресурси се използват в практиката;
- освояват основни знания за техниката на изработване на сапуни;
- запознават се с критериите за оценка на проектната си работа и планират как да представят своя екип ефективно пред жури.
Необходими материали:
- Работен лист ” Сапуни с аромат на природни зони- презентация”;
- Работен лист “Критериална матрица по ПБО “С аромат на природни зони…”;
- атласи.
Учителят въвежда урока чрез провокативен въпрос: защо са се използвали сапуни по време на пътешествието през природните зони?
Учениците дават своите предположения. Преминава се към разкриване символиката на ароматите и възможността да ги използваме за представяне на природните зони.
Инструкции
- “Ученици, знаете ли защо пътешествениците са използвали сапуни? Само за поддържане на личната хигиена можем да използваме сапуните? Защо повечето сапуни според вас имат приятни аромати?
- По време на нашето пътешествие през различните природни зони ние също използвахме сапуни. Защо според вас използвахме сапуни в географски урок? Всъщност, ароматите на сапуните могат да ни помогнат да усетим атмосферата на всяка природна зона. Например уханието на свежа мента може да ни напомни за прохладата на полярните области, докато ароматът на екзотични цветя може да ни пренесе в екваториалните гори.
- Нека ви задам няколко въпроса:
– Как ароматите ви помогнаха да запомните природните зони?
– Какво общо имат ароматите със средата, от която произлизат?
– Можем ли да свържем природни ресурси с предмети от ежедневието? - Сега ви предлагам да обърнем поглед към може би най-голямото предизвикателство в рамките на нашия проект: да създадем сапуни, които чрез своите аромати и цветове да представят различните природни зони. Това ще бъде нашият финален продукт, в който ще приложим знанията си за климата, почвите, растителността и животинския свят на всяка зона."
Обобщение
Чрез дискусията учениците осъзнават връзката между природните аромати и природните зони, от които произлизат. Това активира тяхното сетивно и логическо мислене и подготвя терена за навлизане в темата за изработването на сапуни с географска символика.
Важно!
- Насочете дискусията към символиката на ароматите като представяне на природни зони. Подчертайте, че ароматите са „кодове“, които ни връщат в определени природни условия.
- Използвайте въпросите, за да задълбочите разбирането на учениците за връзката между природа и човешки продукти.
Учениците се запознават с критериалната матрица за оценка, която ще се използва при представянето на проектите. След това чрез презентация или видео наблюдават стъпките за изработване на сапун със символика, свързана с различните природни зони.
Инструкции
- "Преди да продължим нататък, ще ви раздам един документ. Обърнете внимание на критериите, по които ще бъдете оценявани – точност, оригиналност, връзка с природната зона, презентационни умения.
- Сега ще ви помоля да гледате внимателно демонстрацията/презентацията за историята на сапуните и видео за изработка на сапуни.
- След това ще имате време да обсъдите в екипа си и да помислите:
– Какъв аромат и цветове бихте използвали за вашата природна зона?
– Какви елементи (билки, цветя) може да включите? - Задавайте въпроси, ако нещо не е ясно – днес е моментът да планирате как ще подходите в следващия час."
Обобщение
Чрез разясняването на критериите и наблюдението на процеса по изработка учениците добиват яснота за очакванията и необходимите действия за успешно представяне. Това засилва мотивацията и ги подготвя за практическата част от проекта.
Важно!
- Обяснете подробно критериалната матрица: какви са основните елементи и защо всеки е важен.
- Подгответе и представете визуална демонстрация на процеса по изработка на сапун.
- Насърчете учениците да правят връзка между съставките и природната зона, която представят.
- Обсъдете идеи за аромати и съставки според конкретната зона.
Учениците участват в рефлексивна дискусия, в която обсъждат как ще свържат своя сапун с природната зона, която представят. Изясняват как да подготвят най-доброто си представяне за следващия урок.
Инструкции
- “Време е за обсъждане по екипи. Помислете заедно:
– Какви аромати и съставки отразяват най-добре природната ви зона?
– Кой е най-добрият начин да представите вашия сапун пред журито?
– Как ще разпределите ролите в екипа за представянето? - Споделете идеи как можете да направите впечатление – с визия, описание, символика.
- За домашно имате следната задача: да подготвите сценарий или план за представяне на сапуна. Мислете как да бъдете уверени, ясни и креативни!”
Обобщение
Учениците правят преход от подготовка към реализация – разсъждават какво ще включи представянето им и как да покажат по най-добрия начин разбирането си за природните зони чрез аромати. Домашната задача ги мотивира за финалния етап от проекта.
Важно!
- Контролирайте разговора с помощни въпроси. Насочете учениците да мислят както за съдържанието, така и за начина на представяне.
- Насърчавайте оригиналността и самостоятелното мислене.

