Приложение на знанията за ориентиране и географски координати
Раздел
Географска информация
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Прилагат знанията си за градусната мрежа, географски координатите и работата с компас;
- Изчисляват разстояние между два обекта с помощта на географска карта.
Необходими материали:
- атлас;
- работен лист “Флаш карти на ананаса” – информационна карта №8
- линия;
- “Критериална матрица по ПБО “Направи си компас и открий изгубения ананас”.
Учениците продължават да разкриват историята на Ананаса, който пристига от Коста Рика и се скрива в класната стая. Петокласниците обсъждат как ще измерят разстоянието и ще го открият своя нов приятел, използвайки карта и координати.
Инструкции
- След като Колумб открива прадядовците на Ананаса в Гваделупа, този плод се разпространява из целия свят. Така че ананасите са големи пътешественици. Нашият приятел не е изключение.Той е решил да ни изненада и преди известно време е тръгнал на пътешествие. Успял е да се качи на самолет в столицата на Коста Рика – Сан Хосе (9° с.ш., 84° з.д. да намерят града по тези географски координати), прелетял през океаните и континентите и кацнал на летището в София (във Варна). По някакъв начин се озова в нашия град и в нашето училище. Но като видял толкова много деца, се скрил в класната стая!
- Нашата мисия е да разберем колко километра е пропътувал и в следващия час да го намерим с помощта на компаса! Нека обаче първо да помислим как можем да измерим разстоянието, което е преминал от Коста Рика до тук. Какво ще предложите?
Обобщение
Учениците се ангажират чрез историята, поставя се контекст за практическо прилагане на знанията.
Важно!
- Представете историята на ананаса – как от Коста Рика се озовава в класната стая.
- Въведете задачите: откриване на координати, изчисляване на разстояние, работа с карта.
- Задайте водещия въпрос: „Колко километра е изминал ананасът?“
Учениците намират Сан Хосе по координати, изчисляват разстоянието до София с карта и мащаб и се запознават с критериалната матрица за оценяване в предстоящата мисия по откриване на ананаса.
Инструкции
- Прочетете информационна карта №8 – защо ананасът тръгва от Коста Рика?
- Намерете Сан Хосе (Коста Рика) в атласа по координати (9° с.ш., 84° з.д.). Измерете разстоянието до София с линия. Използвайте мащаба, за да изчислите реалното разстояние.
- Вече сме почти на финала на нашия проект и ни предстои още само една мисия, която ще направим следващия час. Аз ще наблюдавам вашата работа и ще я оценя с помощта на критериална матрица. Сега ще ви запозная с критериите за оценка, така че да може да се подготвите възможно най-добре и да покажете отлични географски познания и умения.
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да приложим знанията си за географските координати, мащаба и измерването на разстояния. Научихме как реално да използваме карта, за да определим разстояние между градове. Това ни подготвя за практическата мисия по ориентиране и развива умения за работа в реална ситуация.
Важно!
- Запишете на дъската координатите на Сан Хосе (9° с.ш., 84° з.д.) и София (42° с.ш., 23° и.д.)/Варна (43° с.ш., 28° и.д.), където е кацнал самолетът на ананаса. Инструктирайте учениците да открият тези градове на картата, използвайки географските координати, а след това да използват линийка, за да измерят разстоянието между двата града на картата. Припомнете им как да използват мащаба на картата, за да преобразуват измереното разстояние в реални километри. Може да превърнете дейността в състезание по двойки.
- След като децата изчислят разстоянието, ги запознайте с критериалната матрица, по която ще ги оценявате следващия час. Обяснете критериите: изработка на компас, ориентиране, работа в екип.
Учениците правят рефлексия върху наученото, обсъждат какво им е било интересно и трудно, и се подготвят за следващия час – практическа мисия с компас за откриване на ананаса.
Инструкции
- Изчислихме колко километра е пропътувал Ананасът, преди да се скрие в класната ни стая. Следващия час ще трябва да открием къде се е скрил само с помощта на компас. Ще е необходимо да приложим всичките си знания и умения, за да се ориентираме без модерните технологии, на които толкова сме свикнали да разчитаме! Как мислите, ще успеем ли да намерим ананаса навреме, преди да се скрие още по-добре?
- Днес преживяхме поредното вълнуващо пътешествие с нашия приятел Ананаса. Преди да се впуснем във финалното то приключение, нека спрем за момент и помислим. Искам да се върнете мислено назад към часовете ни последните седмици и да ми отговорите на няколко въпроса:
- Какво научихте за географските координати?
- Какво научихте за Христофор Колумб?
- Какво научихте за пътешествието на Ананаса?
- Коя от дейностите до момента ви беше най-интересна или предизвикателна?
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да обобщим и осмислим наученото чрез лична рефлексия. Учениците споделиха впечатления и очаквания, което ги подготвя емоционално и мисловно за предстоящата практическа мисия с компас. Това развива умения за самостоятелна оценка и мотивация за учене.
Важно!
- Насърчете учениците да говорят за нещата от урока като създадете спокойна и ангажираща обстановка.

