Приложение на знанията за ориентиране и географски координати

Раздел

Географска информация

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Прилагат знанията си за градусната мрежа, географски координатите и работата с компас;
  • Изчисляват разстояние между два обекта с помощта на географска карта.

Необходими материали:

  • атлас;
  • работен лист “Флаш карти на ананаса” – информационна карта №8
  • линия;
  • “Критериална матрица по ПБО “Направи си компас и открий изгубения ананас”.
Историята на ананаса продължава
5 минути
Дискусия

Учениците продължават да разкриват историята на Ананаса, който пристига от Коста Рика и се скрива в класната стая. Петокласниците обсъждат как ще измерят разстоянието и ще го открият своя нов приятел, използвайки карта и координати.

Инструкции

  • След като Колумб открива прадядовците на Ананаса в Гваделупа, този плод се разпространява из целия свят. Така че ананасите са големи пътешественици. Нашият приятел не е изключение.Той е решил да ни изненада и преди известно време е тръгнал на пътешествие. Успял е да се качи на самолет в столицата на Коста Рика – Сан Хосе (9° с.ш., 84° з.д. да намерят града по тези географски координати), прелетял през океаните и континентите и кацнал на летището в София (във Варна). По някакъв начин се озова в нашия град и в нашето училище. Но като видял толкова много деца, се скрил в класната стая!
  • Нашата мисия е да разберем колко километра е пропътувал и в следващия час да го намерим с помощта на компаса! Нека обаче първо да помислим как можем да измерим разстоянието, което е преминал от Коста Рика до тук. Какво ще предложите?

Обобщение

Учениците се ангажират чрез историята, поставя се контекст за практическо прилагане на знанията.

Важно!

  • Представете историята на ананаса – как от Коста Рика се озовава в класната стая.
  • Въведете задачите: откриване на координати, изчисляване на разстояние, работа с карта.
  • Задайте водещия въпрос: „Колко километра е изминал ананасът?“
Измери пътя на ананаса и подготви мисията за откриването му
25 минути
Практическа задача

Учениците намират Сан Хосе по координати, изчисляват разстоянието до София с карта и мащаб и се запознават с критериалната матрица за оценяване в предстоящата мисия по откриване на ананаса.

Инструкции

  • Прочетете информационна карта №8 – защо ананасът тръгва от Коста Рика?
  • Намерете Сан Хосе (Коста Рика) в атласа по координати (9° с.ш., 84° з.д.). Измерете разстоянието до София с линия. Използвайте мащаба, за да изчислите реалното разстояние.
  • Вече сме почти на финала на нашия проект и ни предстои още само една мисия, която ще направим следващия час. Аз ще наблюдавам вашата работа и ще я оценя с помощта на  критериална матрица. Сега ще ви запозная с критериите за оценка, така че да може да се подготвите възможно най-добре и да покажете отлични географски познания и умения.

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да приложим знанията си за географските координати, мащаба и измерването на разстояния. Научихме как реално да използваме карта, за да определим разстояние между градове. Това ни подготвя за практическата мисия по ориентиране и развива умения за работа в реална ситуация.

Важно!

  • Запишете на дъската координатите на Сан Хосе (9° с.ш., 84° з.д.) и София (42° с.ш., 23° и.д.)/Варна (43° с.ш., 28° и.д.), където е кацнал самолетът на ананаса. Инструктирайте учениците да открият тези градове на картата, използвайки географските координати, а след това да използват линийка, за да измерят разстоянието между двата града на картата. Припомнете им как да използват мащаба на картата, за да преобразуват измереното разстояние в реални километри. Може да превърнете дейността в състезание по двойки.
  • След като децата изчислят разстоянието, ги запознайте с критериалната матрица, по която ще ги оценявате следващия час. Обяснете критериите: изработка на компас, ориентиране, работа в екип.

Материали за дейността

Готови ли сме за мисия – Открий ананаса
10 минути
Рефлексия

Учениците правят рефлексия върху наученото, обсъждат какво им е било интересно и трудно, и се подготвят за следващия час – практическа мисия с компас за откриване на ананаса.

Инструкции

  • Изчислихме колко километра е пропътувал Ананасът, преди да се скрие в класната ни стая. Следващия час ще трябва да открием къде се е скрил само с помощта на компас. Ще е необходимо да приложим всичките си знания и умения, за да се ориентираме без модерните технологии, на които толкова сме свикнали да разчитаме! Как мислите, ще успеем ли да намерим ананаса навреме, преди да се скрие още по-добре?
  • Днес преживяхме поредното вълнуващо пътешествие с нашия приятел Ананаса. Преди да се впуснем във финалното то приключение, нека спрем за момент и помислим. Искам да се върнете мислено назад към часовете ни последните седмици и да ми отговорите на няколко въпроса:
  1. Какво научихте за географските координати?
  2. Какво научихте за Христофор Колумб?
  3. Какво научихте за пътешествието на Ананаса?
  4. Коя от дейностите до момента ви беше най-интересна или предизвикателна?

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да обобщим и осмислим наученото чрез лична рефлексия. Учениците споделиха впечатления и очаквания, което ги подготвя емоционално и мисловно за предстоящата практическа мисия с компас. Това развива умения за самостоятелна оценка и мотивация за учене.

Важно!

  • Насърчете учениците да говорят за нещата от урока като създадете спокойна и ангажираща обстановка.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.