Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
  • образуват форми на лични местоимения;
  • знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
  • употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
  • използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • флипчарт лист или бяла дъска за записване
  • работен лист “Бягаща диктовка”
  • листове за записване на диктовката
  • работен лист “Критерии за проверка на “Бягаща диктовка”
  • маркери за работа на дъска
  • химикалки и/или моливи
Открий тайните на малката и главната буква!
10 минути
Дискусия

Учениците наблюдават няколко изписани изречения, в които личните местоимения „аз“, „той“ и „Вие“ са използвани в различен контекст. Чрез насочващи въпроси откриват кога се използва главна и кога малка буква.

Инструкции

Напишете на дъската следните изречения:

Аз обичам да рисувам.

Той носи тежка чанта.

Днес Вие ще получите писмо.

  • Какво забелязвате за начина, по който са изписани „аз“, „той“ и „Вие“?
  • Обсъдете със съученика до вас:
  • Защо местоименията “аз” и “той” са написани с главна буква?
  • Защо „Вие“ е с главна буква дори в средата на изречението?
  • След 3 минути ще споделите идеите си с класа.

Обобщение

Научихме, че всяко изречение започва с главна буква. Личните местоимения като „аз“ и „той“ се пишат с малка буква в средата на изречението, а „Вие“ може да се пише с главна буква като знак на уважение.

Важно!

  • Акцентирайте върху правилото: ВСЯКО изречение започва с главна буква, независимо коя дума е в началото.
  • Обяснете, че „Вие“, „Ви“, „Ваш“ се пишат с главна буква от уважение при обръщение към едно или няколко лица.
  • Насочвайте учениците към извеждане на обобщено правило от примери.
Бягаща диктовка: Открий и запиши правилно!
20 минути
Работа по двойки

Учениците участват в игра „Бягаща диктовка“, като работят по двойки: единият участник прочита, запаметява изречение и го диктува на другия, който записва текста, като обръща специално внимание на правилното изписване на личните местоимения „аз“, „той“ и „Вие“.

Инструкции

Разяснете на учениците правилата за “Бягаща диктовка”.

  • Разделете се по двойки – всеки отбор избира роли “бегач” и “пишещ”.
  • Из стаята са залепени седем листове с кратки изречения.
  • Вашата задача е:
  • Бегачът отива до един лист, прочита го внимателно, запомня го и се връща.
  • Без да гледа листа, бегачът диктува на пишещия изречението точно, както е написано.
  • Пишещият записва изречението правилно на листа си, като започва с главна буква и внимава за правописа на личните местоимения.
  • Ако бегачът забрави нещо, може да се върне да прочете пак.
  • След като запишете първото изречение, бегачът продължава към следващия лист.
  • Целта е да запишете всички изречения възможно най-точно!

Обобщение

Чрез бягащата диктовка тренирахме паметта си, вниманието към правописа и научихме да използваме правилно личните местоимения в изречения. Това ще ни помогне да пишем по-грамотно и уверено.

Важно!

  • Поставете листовете на различни места из класната стая, за да се налага учениците да се движат.
  • Напомнете на учениците да се движат в стаята внимателно и да спазват уважителен тон един към друг.
  • Изреченията да са с правилно употребени „аз“, „той“ и „Вие“ като учтива форма (примерно: "Днес Вие ще получите наградата.")

Материали за дейността

Редактор – проверявам, поправям, обяснявам
10 минути
Работа по двойки

След бягащата диктовка учениците разменят написаните текстове по двойки и влизат в роля на „редактори“. Откриват и поправят грешки в употребата и правописа на личните местоимения, след което обсъждат с партньора си защо е направена корекцията.

Инструкции

Накарайте двойките да разменят диктовките помежду си.

  • Сега, деца, ще станете редактори! Време е да проверим диктовките.
  • Разменете листовете си с друга двойка.

След това раздайте на всяка двойка листове с критерии за проверка.

  • Пред вас има критерии за проверка. Използвайте ги, за да проверите диктовката на другия отбор стъпка по стъпка.
  • Прочетете внимателно текста.
  • Открийте и подчертайте грешки – особено при „аз“, „той“ и „Вие“.
  • Напишете правилния вариант до грешния.
  • След това обсъдете с партньора си какво сте променили и защо.
  • Накрая си върнете листовете и заедно прегледайте корекциите.
  • Имате 5 минути за работа.

След като времето за работа изтече, преминете към проверка на корекциите.

  • Готови ли сте? Сега върнете листовете обратно и заедно с партньора си прегледайте направените поправки.

Обобщение

Тази дейност помага на учениците не само да затвърдят правописните правила, но и да развият умения за самостоятелна и партньорска езикова проверка. Завършваме урока с осмисляне на наученото и с увереност в правилната употреба на личните местоимения.

Важно!

  • Насочете вниманието към конкретни пунктове: главна буква в началото на изречението, „Вие“ с главна буква като учтива форма, „аз“ и „той“ - съгласните звукове в краесловието.
  • При нужда дайте пример за коректна редакция.
  • При недоразумения между учениците се включете с кратко обяснение.
  • Ако остане време, обсъдете на глас една–две често срещани грешки и техните поправки.

Материали за дейността

Test
33 минути
Самостоятелна работа

1

Инструкции

2

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.