Раздел

Междуличностни отношения

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Формулират сюжет и диалози, изразяващи позиция по морален/екзистенциален казус;
  • Използват елементи на вербално и невербално общуване за предаване на емоции и взаимоотношения;
  • Интегрират компоненти на емоционалната интелигентност в развитието на персонажите и сюжета;
  • Пресъздават социални роли и стереотипи, показвайки тяхното влияние върху общуването;
  • Спазва книжовните езикови норми на българския език.

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • Работен лист “Шаблон за сценарий”;
  • Примери за латиноамерикански имена и облекло (по желание, като вдъхновение);
  • Таймер.
От идея до сцена: как да направим сапунена опера?
10 минути
Дискусия

Учениците дискутират основните елементи на сапунената опера и как се превръщат идеите в структуриран сценарий.

Инструкции

"Нека обсъдим какво прави една сапунена опера толкова завладяваща! Какви са основните характеристики а този жанр? (напр. драматични обрати, любовни триъгълници, семейни тайни, интриги).

  • Защо според вас е важен сценарият, когато правим филм? Какво представлява той?
  • Как можем да превърнем идеите си за общуване, емоции, роли и стереотипи в конкретни сцени и диалози?"

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с творческия процес на писане на сценарий, като ги въвежда в спецификите на сапунената опера. Те осъзнават значението на сценария като основа за филма и започват да мислят как да структурират своите идеи, което е ключово за успешната реализация на проекта.

Важно!

  • Насърчете учениците да споделят примери от познати им сериали.
  • Подчертайте, че сценарият е "скелетът" на филма и в него се залагат всички послания.

Материали за дейността

Пишем нашия латино епизод: от концепция до диалог
65 минути
Групова работа

Учениците работят в екипи, за да напишат сценарий за своя 6-10 минутен латиноамерикански епизод, прилагайки наученото от предишните уроци за общуване, емоции, социални роли и стереотипи.

Инструкции

"Разделете се на екипи (3-5 човека). Във всеки екип си разпределете примерни роли: сценарист (отговаря за сюжета и диалозите), режисьор (визуализира сцените и актьорската игра), актьори (мислят за пресъздаване на емоциите), оператор/монтажист (мисли за визуалната страна). Можете да сменяте ролите, но е добре всеки да знае за какво отговоря.

Всеки екип ще получи Работен лист “Шаблон за сценарий”. Използвайте го, за да структурирате своя епизод.

При писането на сценария, приложете всичко, което научихме досега:

  1. Изберете централен конфликт или драматична ситуация, която да е вдъхновена от казусите, които обсъждахме в Урок 3 (напр. семейна тайна, конфликт между поколения, сблъсък на култури, борба със стереотипи).
  2. Измислете герои с латиноамерикански имена (напр. София, Рикардо, Изабела, Хавиер, Кармен, Антонио, Габриела). Помислете за тяхното облекло и поведение.
  3. Покажете как героите общуват – както вербално (чрез диалог), така и невербално (чрез описания на мимики, жестове, поза).
  4. Интегрирайте елементи на емоционална интелигентност: как героите изразяват, разбират или се борят с емоциите си (самосъзнание, саморегулация, емпатия, социални умения). Може да има герои, които са емоционално интелигентни, и такива, които не са, за да създадете драма/комедия.
  5. Пресъздайте социални роли и стереотипи, показвайки как те влияят на героите и техните взаимоотношения.
  6. Стремете се епизодът да е с продължителност 6-10 минути при заснемане (приблизително 6-10 страници сценарий).
  7. Завършете епизода с отворен край или с драматичен край, както е типично за сапунените опери.

Работете заедно, обсъждайте идеите си и разпишете сценария. Аз ще обикалям и ще ви помагам с насоки и съвети."

Обобщение

Тази дейност е централна в проекта и изисква учениците да приложат всички натрупани знания. Чрез писането на сценарий те развиват умения за творческо мислене, за логическо структуриране, екипна работа и критичен анализ на човешките взаимоотношения. Това ги подготвя не само за следващия етап от проекта  - заснемането на епизода - но и за всяка задача, изискваща планиране, сътрудничество и изразяване на идеи.

Важно!

  • Осигурете достатъчно време за писане, тъй като това е най-дългата дейност в проекта.
  • Насърчавайте учениците да бъдат креативни, но и да спазват основните изисквания към сценария на латиноамерикански сериал.
  • Подчертайте значението на сътрудничеството и разпределението на задачите в екипа.
  • Бъдете на разположение за въпроси и даване на обратна връзка по време на писането.

Материали за дейността

Домашна работа: Време е за заснемане!
5 минути
Творческа задача

Учениците получават конкретни насоки и инструкции за заснемане на техните филмови епизоди извън учебно време, подготвяйки се за Урок 5.

Инструкции

"Поздравления! Вече имате готов сценарий. Сега е време да го превърнете във филм! Вашата домашна работа за следващия час е да заснемете вашия латино-американски епизод.

Ето няколко важни насоки:

  1. Разпределение на ролите: в рамките на екипа си, окончателно разпределете кой ще бъде актьор, кой ще снима (оператор), кой ще помага с реквизита/облеклото и т.н. Всеки трябва да има ясна задача.
  2. Използвайте смартфони: няма нужда от професионална техника. Смартфоните са напълно достатъчни.
  3. Място на заснемане: изберете подходящи места (вкъщи, в парка, на друго обществено място), които да наподобяват обстановката от сценария ви, но да са безопасни и удобни.
  4. Облекло и реквизит: помислете за облеклото на героите и малки детайли, които да подсилят латиноамериканския елемент или да подчертаят ролята/емоцията им.
  5. Репетиции: преди да снимате, направете няколко репетиции, за да сте сигурни, че диалозите звучат естествено и емоциите са пресъздадени добре.
  6. Продължителност: стремете се крайният заснет материал да е между 6 и 10 минути."
  7. Монтаж (по желание): ако имате възможност и желание, можете да направите базов монтаж на видеото си (напр. изрязване на ненужни части, подреждане на сцените). Не е задължително, но ще бъде плюс."
  8. Запазете файла: Уверете се, че видеото е запазено във формат, който може да бъде прожектиран в клас (напр. MP4) и е лесно достъпно (на флаш памет, в облак). В следващия час ще гледаме вашите филми и ще оценяваме проекта.”

Обобщение

Тази дейност е критична за прехода от теория към практика в проекта. Чрез заснемането на филма като домашна работа, учениците активно прилагат всички научени концепции за общуване, емоции, социални роли и стереотипи в реален творчески процес. Това развива техните умения за планиране, екипна работа, решаване на проблеми и креативност, като ги подготвя за финалното представяне и рефлексия.

Важно!

  • Уверете се, че учениците разбират задачите и са наясно с очакванията. Предложете им да се свържат с вас, ако срещнат затруднения по време на заснемането.
  • Подчертайте, че фокусът е върху приложението на наученото за общуване, емоции, роли и стереотипи, а не върху професионалното качество на филма.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.