Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • осмислят условния характер на художествения текст;
  • разграничават художествен от нехудожествен текст;
  • откриват логически акценти в художествения текст;
  • разпознават художественото описание в литературното произведение;
  • откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
  • разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст; 
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • флипчарт листове
  • маркери
  • работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарна-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева
  • работен лист “Декор, костюми и разпределение на ролите”
  • цветни хартии, ножици, лепило
  • флумастери, пастели, картон
  • инструменти за звук – звънчета, чашки, бутилки, фолио
  • бели листове А3 за фон
  • лента или щипки за закачане на рисунките
  • сценично пространство
  • звукови инструменти
  • рисунки (за фон)
  • хартиени цветя
Какво е нужно, за да оживее една приказка?
10 минути
Дискусия

Учениците разсъждават върху разликата между разказване и изиграване на приказка. Формулират първи идеи какво отличава сценичния от литературния текст.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Ученици, нека да си представим нещо - ако трябва една приказка да се превърне в театрално представление, какво ще се промени в нея? Какво прави един текст подходящ за сцена? 
  • Кой разказва историята в една театрална сцена? Има ли разказвач или героите сами говорят чрез действията си? 
  • Как можем да покажем чувствата на героите – радост, страх, изненада, без да ги назоваваме с думи? 
  • Какво се случва с описанията на обстановката? Остават ли или се заменят с действия, костюми и декор?"

Предварително запишете въпросите за дискусията на слайд или флипчарт лист.

  • "Ще съберем вашите идеи и ще ги запишем на таблото."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да разберат, че за да се превърне приказка в представление за сцена, трябва да се мисли различно – не само какво се казва, но и какво се вижда и чува.

Важно!

  • Визуализирайте на табло отговорите – създайте "мозъчна карта".
  • При нужда напомняйте с примери: „Помислете – в приказката пише: “Пряспата се събудила.” – как ще покажем това на сцена?“
Превръщаме приказката в сцена
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи, за да подготвят различни елементи от театралната сцена - цветя за финала, репетиция на реплики, звукова картина и илюстрации за декор.

Инструкции

Разделете класа на четири групи.

  • "Ученици, настъпи момента, в който заедно ще създадем нашия “розово-захарен” театър! Всеки от вас ще има важна задача в подготовката на представлението. Разделяме се на четири групи.

Група 1: Художници на цветя

  • Вие ще изработите големи хартиени цветя, които ще "разцъфнат" по време на представлението.
  • Помислете какви цветя са описани в приказката: иглики, минзухари, глухарчета.
  • Изрежете или нарисувайте 3–4 различни вида.
  • Цветята ще се носят от група ученици, всеки от който ще държи по едно от тях.

Група 2: Актьори – Гласовете на приказката

  • Вие ще репетирате репликите на основните герои – пряспата, котарака, птичето, слънцето и разказвача.
  • Помислете и изберете своята роля.
  • Прочетете на глас репликите от сценария.
  • Репетирайте изразително говорене, така че по вашата интонация да се разбере кога героят е весел, кога е изненадан, изплашен или радостен.
  • Можете да добавите към вашето изпълнение леки жестове и мимики.

Група 3: Звукова картина

  • Вие ще подготвите всички вълшебни звуци от приказката:
  • “Джин! Джин!“ – използвайте звънчета или чашки.
  • Разтапяне на пряспа – шумолене с хартия.
  • Поток от злато и сребро – наливане на вода от бутилка.
  • Магически звук при промяна – пляскане.
  • Тествайте инструментите и решете кой от вас какъв звук ще създаде.

Група 4: Художници на фона

  • Вие сте вълшебните художници, които ще създадат декора на нашата приказна сцена! Вашата задача е да нарисувате красивите и вълшебни картини от „Розово-захарно-скъпоценна приказка“, които ще поставим зад актьорите като фон.
  • Разпределете се и изберете кой какво ще рисува: 
  • захарната пряспа на покрива;
  • котаракът боядисва в розово облаците;
  • слънцето в златно-сребърно поточе;
  • златна, сребърна, скъпоценна цветна поляна; 
  • сцената с тримата герои - птичето, котаракът и слънцето.
  • Рисувайте с ярки цветове. Използвайте пастели, флумастери, цветни моливи."

Обобщение

Тази дейност дава възможност на учениците да влязат в различни роли – като актьори, художници, звукови творци. Всички работят заедно, за да оживее вълшебният свят на приказката чрез цветове, звуци и думи. Учениците развиват креативност, екипност и увереност в собственото си изразяване.

Важно!

  • Помогнете на всяка група да разбере своята задача, като дадете пример и подкрепа. Раздайте на всеки отбор инструкции за работа по групи, за да могат да си припомнят какво се очаква от тях.
  • Обърнете специално внимание на Група 2 – нека четат репликите изразително, дори да не запомнят целия текст.
  • При необходимост от време отделете още един учебен час само за тази дейност - за завършване на рисунките и репетиция по сценария.

Материали за дейността

Нашият розово-захарен спектакъл
10 минути
Презентация

Групите представят подготвените си сценични елементи - актьорско изпълнение на избрани откъси, звукова картина, изложба на рисунките и „разцъфтяване“ на хартиените цветя. Следва кратка рефлексия.

Инструкции

Завършете часа с кратко представяне и рефлексия.

  • "Ученици, хайде, да съчетаем всичко, което създадохме – сцена, звук, картини, цветя. Група по група ще представите това, което подготвихте:
  1. Актьорите ще изиграят кратка сцена с реплики.
  2. Звуковият екип ще създаде магическите звуци в подходящите моменти.
  3. Цветята ще „разцъфнат“ във финалната сцена.
  4. Художниците ще подредят и представят рисунките.
  • Докато гледате и слушате, помислете: Какво почувствах? Какво ми хареса най-много? Кой герой беше най-изразителен?
  • След представлението ще направим кратка рефлексия – с едно изречение:
    „Запомних…“, „Изненадах се от…“, „Беше ми приятно, защото…“

Обобщение

Чрез това представяне учениците преживяват текста не само като читатели, а и като творци и участници. Те затвърждават разликата между художествен и сценичен текст, като същевременно развиват изразителност, креативност, екипност и увереност в изразяването. Урокът завършва с рефлексия, която обединява класа и превръща приказката в споделен свят.

Важно!

  • Насърчавайте спокойна, подкрепяща атмосфера.
  • Подгответе сценичното пространство и съдействайте при подреждането на рисунките.
  • Подкрепете по-срамежливите ученици да участват чрез групова реплика, движение или рисунка.
  • При рефлексията записвайте отговорите на учениците на флипчарт лист като словесен облак.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.