Раздел

Професии и предприемачество

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • свързват необходимостта от данъци с осигуряване на обществените потребности;
  • изброяват услуги, предоставяни от държавата;
  • представят резултатите от собствената си работа.

Необходими материали:

  • мултимедия или интерактивен екран
  • критерии за оценка на представянето
Добре дошли в ефир!
5 минути
Въведение

Учителят поздравява учениците за усилията и напомня с няколко изречения какво са научили и създали в последните седмици. Ако има гости, те също са приветствани.

Инструкции

Поздравете учениците за добре свършената работа и положените усилия:

  • През изминалите три седмици говорихме за парите и тяхното движение, за това какво представляват банките, какво са данъци и какво прави държавата със събраните от хората и предприятията данъци. Приложихте наученото, като създадохте свои собствени държави и разпределихте бюджета им. За финал заснехте новинарска емисия, в която ми представихте своите идеи. Сега е време целият клас, както и нашите гости, да видят новинарската емисия.

Обобщение

Тази дейност създава позитивна нагласа, признава усилията на учениците и въвежда в следващата част на урока с фокус върху уважението към вложения труд и постиженията.

Важно!

  • Използвайте позитивен и приповдигнат тон, за да създадете празнична атмосфера.
  • Ако има външни гости (родители, учители, директор), представете ги накратко и ги поканете да се включат в последващото обсъждане.
  • Подгответе видеата и нужната техника предварително, за да няма технически прекъсвания.

Материали за дейността

Време е за новини!
20 минути
Презентация

Учениците гледат видеата на всички отбори и попълват чеклисти, за да оценят дали са представени всички ключови елементи на задачата. След всяко видео има кратко обсъждане.

Инструкции

Раздайте на всеки отбор и гостите лист с критерии за оценка на представянето.

Дайте инструкции на всички:

  • Ще гледаме видеата едно по едно. Пред вас има чеклист. Докато гледате, отбелязвайте дали отборът е:
  1. казал името на държавата си;
  2. показал знамето;
  3. представил паричната единица;
  4. описал и показал банкнотите и монетите;
  5. обяснил как се използват събраните данъци;
  6. включил поне двама говорители.
  • След всяко видео ще имате по 1-2 минути да обсъдите с отбора какво ви е направило впечатление и какво най-много ви е харесало.

Обобщение

Тази дейност прави ученето видимо и ангажира всички в процеса на оценка. Учениците се учат да наблюдават критично, да дават обратна връзка и да сравняват собствената си работа с тази на другите, развивайки саморефлексия и умения за самооценка.

Важно!

  • Пускайте видеата едно след друго, като между отделните видеа дайте време за обсъждане и коментари и отбелязване в чек листовете.
  • Поощрявайте положителни и конструктивни коментари – фокус върху силните страни и идеи за подобрение.
  • Попълвайте критериални матрици – тази оценка може да направите и веднага след заснемането на видеата.

Материали за дейността

Рефлексия – Какво научихме? Какво ни вдъхнови?
15 минути
Рефлексия

Учениците споделят преживяванията и впечатленията си от проекта – какво им е било интересно, какви трудности са срещнали и какви идеи имат за бъдещи проекти. Това обобщава и затвърждава ученето.

Инструкции

Отново благодарете на учениците за положения труд и ги поздравете за знанията, които са придобили

Преминете към последната част от урока - рефлексията. 

  • За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим няколко въпроса.

Попитайте децата:

  • Какво ви хареса най-много в този проект?
  • Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
  • Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по технологии и предприемачество?

Обобщение

Рефлексията позволява на учениците да осмислят преживяното, да затвърдят наученото и да изразят своите емоции и идеи. Тя също така дава ценна обратна връзка за учителя и създава усещане за приключен етап от учебния процес.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да говорят свободно, без притеснение от грешки.
  • Може да записвате идеи на флипчарт или дъска.
  • Ако имате гости, поканете ги да споделят впечатления и поздравления.
  • Обърнете внимание на предложенията за бъдещи проекти – учениците често дават ценни идеи, когато им бъде дадена възможност.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.