Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • пишат съчинение по зададената тема;
  • редактират свой текст.
Как започва добрият текст?
10 минути
Дискусия

Сравняване на заглавия и първи изречения. Учениците обсъждат какво привлича вниманието им в началото на един текст и защо.

Инструкции

“Ученици, спомняте ли си някой текст, който още от първото изречение ви накара да искате да четете нататък? Какво ви привлече?

Ще обсъдим заедно какво прави едно начало наистина силно. Ще запиша на дъската заглавието на два текста и ще ви прочета първите им изречения. Нека да обсъдим кое от тях е по-завладяващо и защо:

Текст 1:

Заглавие: “Делфините са бозайници”

Начало: „Делфините са животни, които раждат малките си и ги кърмят. Затова те принадлежат към бозайниците.“

 

Текст 2: 

Заглавие: Супермайките на морето

Начало: „Чували ли сте за морската детска градина? Делфинските майки кърмят бебетата си под вода и ги учат да плуват, играят и ловят риба.“

Не се притеснявайте да споделяте лични впечатления – всяко мнение е ценно.”

Обобщение

В тази дейност учениците осъзнават, че доброто заглавие и силното начало печелят читателя още от първия ред.

Важно!

  • Насърчавайте споделяне на лично мнение.

Материали за дейността

Пишем първата си чернова
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците прилагат наученото, за да създадат първи вариант на своя текст по зададената тема.

Инструкции

“Ученици, нека да започнем черновата на своя научен текст. 

Всеки да разгледа отново своя план от предходния час. Припомнете си и какво научихме за силните заглавия и доброто начало - това е вашата отправна точка.

Опитайте се да подредите фактите логично и да пишете разбираемо.

Не се притеснявайте, ако не звучи съвършено - това е първи вариант. Ако се затрудните, обърнете се към съученик или към мен. Най-важното сега е да започнете и да не спирате на всяка дума, просто развийте идеята си.”

Обобщение

Учениците се упражняват да пишат по научни теми по разбираем и интересен начин.

Важно!

  • Следете за времето и помагайте индивидуално, където има нужда.
  • Направете снимки на работния процес - ще ги използвате за финалната презентация.

Материали за дейността

Сподели първото си изречение!
10 минути
Обратна връзка

Учениците четат началото си и получават обратна връзка от съученици.

Инструкции

“След като приключите с писането на черновата, моля, няколко доброволци да споделят първото си изречение или началния абзац.

Докато слушате съучениците си, помислете - ясно ли е за какво ще става дума? Интересно ли ви е? Има ли нещо, което бихте казали по друг начин? Това ще ви помогне да прецените как звучи и вашето начало.

Ще се радвам да чуя мнението ви! Целта е да се учим един от друг.”

Обобщение

Учениците развиват умения за даване и получаване на обратна връзка.

Важно!

  • Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера. Насърчете няколко ученици да споделят и след всяко четене проведете кратко обсъждане

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.