Когато думите оживяват: Пряко и преносно значение
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
- определят прякото и преносното значение на думата;
- употребяват думи в пряко и преносно значение.
Необходими материали:
- листчета с изрази за играта “Близнаци – не съвсем!”
- бяла дъска или флипчарт лист
- маркери
- малки цветни листчета
- цветни моливи или флумастери
- флипчарт лист или табло за изложба на илюстрациите
Учениците се въвеждат в темата чрез обсъждане на изрази с преносно значение. Учителят насочва вниманието им към това как думите „променят дрехите си“ в различни ситуации.
Инструкции
Започнете часа с въпрос, който провокира дискусия за преносното значение на думите.
- "Ученици, днес ще се случи нещо много вълнуващо. Ще открием една тайна: Как думите могат да означават различни неща... дори когато изглеждат съвсем същите! Готови ли сте?"
Запишете на бялата дъска или флипчарт лист израза „златно сърце“.
- "Кой желае да ми каже – как си го представя това сърце?
- Може би... сърце, направено от истинско злато?
- Това би било буквално, истинско златно сърце. А сега представете си, че говорим за наш добър приятел или приятелка: „Тя/той има златно сърце – винаги помага на всички.“
Според вас, това означава ли, че приятелката/приятелят ни има сърце от истинско злато? - Браво! Точно това е! Означава, че е много добър човек.
- Сега запомнете две неща, които ще използваме в днешния час - когато думата означава това, което виждаме, я наричаме пряко значение. А когато думата означава нещо друго, по-скрито или образно, това е преносно значение."
Запишете на бялата дъска или флипчарт лист израза “ледено сърце”.
- "Какво означава този израз? (Човекът е много студен и не съчувства.)
- Чудесно казано! А ако кажа „огнени очи“? (Очите му блестят, може би от яд или вълнение.)
- Поздравления! Справихте се чудесно! В следващата дейност ще играем и ще се забавляваме, докато търсим кои изрази са пряко значение и кои – преносно."
Обобщение
Чрез разпознаване на познати изрази учениците започват да разбират, че думите могат да означават различни неща според контекста – това прави езика по-изразителен и богат.
Важно!
- Използвайте подходящ глас и мимика при изговаряне на изразите.
- Насърчавайте различни тълкувания, без да поправяте веднага.
- Активирайте предходни знания чрез въпроси: „Чували ли сте някога...?“
Учениците откриват и свързват изрази с пряко и преносно значение, като осъзнават разликата между тях.
Инструкции
Преминете към играта “Близнаци - не съвсем”. Раздайте на всеки ученик по едно листче с израз на случаен принцип.
- "Сега ще се превърнете в търсачи на скрити значения! Пред вас има листчета с различни изрази. Едни звучат обикновено, а други… малко по-особено. Вашата задача е да намерите двойката на своето листче – друг израз със същата дума, но в различен смисъл.
- Всеки от вас е получил листче. Прочетете го тихо. Разходете се и потърсете съученик, чийто израз съдържа същата дума, но с друго значение.
- Щом откриете своята двойка, застанете заедно и обяснете помежду си каква е разликата между двете значения.
- Готови ли сте за езикова детективска работа?"
Варианти на играта:
- За по-активна версия: листчетата са залепени по стените и учениците трябва да ги обикалят и да открият своята „дума-близнак“.
- За състезание: всяка вярна двойка носи точка.
Обобщение
Чрез играта учениците се научават да различават пряко от преносно значение и започват да създават собствени примери, като усвояват приложението им в различен контекст.
Важно!
- Подгответе толкова двойки, колкото са учениците – ако са нечетен брой, добавете и тройка или включете себе си.
- Пример за адаптиране според нивото: сините листчета за пряко значение, жълтите - за преносно. Това улеснява визуалното ориентиране и координацията между учениците.
- Демонстрирайте с ученик как се търси двойка и как се обяснява разликата между значенията.
- При ученици, които срещат затруднения, може първо всички карти да се разпределят в центъра на маса и да се търсят двойки заедно.
- При по-напреднали – добавете „измамни“ карти, които нямат двойка, и учениците трябва да обяснят защо.
Учениците избират израз с преносно значение, записват го и обясняват какво според тях означава. По желание го илюстрират. След това споделят пред класа.
Инструкции
Завършете часа с кратка самостоятелна задача.
- "Днес видяхме, че някои думи имат повече от едно лице. Понякога казваме едно, но имаме предвид друго – по-скрито, по-емоционално, по-пъстро!
- Сега всеки от вас ще избере един израз с преносно значение от предходната дейност, който му е направил впечатление днес.
- Запишете израза върху малко листче. А на гърба на листчета съставете и запишете едно изречение, в което това словосъчетание се употребява с преносното си значение.
- Ако имате време и желание, можете да нарисувате как си представяте този израз. Например – как изглежда едно „ледено сърце“ или „огнени очи“.
- Когато сте готови, ще седнем в кръг и който желае, може да прочете своето словосъчетание и обяснението му пред класа."
Обобщение
Учениците осъзнават, че езикът е жив и цветен, и чрез изрази, употребени с преносно значение, можем да предаваме чувства, впечатления и идеи, които трудно бихме описали с буквални словосъчетания.
Важно!
- При нужда подкрепете с примери.
- Оставете време за 3–4 споделяния в кръг.
- Ако има илюстрации, подгответе флипчарт лист или табло с надпис „Открих нов смисъл!“, на което да ги поставите.
