Фактори, влияещи върху фотосинтезата – обобщение и анализ на данните
Раздел
Процеси, протичащи в клетката
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- посочват причините за съществуването на автотрофния тип хранене;
- откриват ползите от протичането на фотосинтезата за екосистемите като цяло;
- анализират и представят на данни.
Необходими материали:
- Работен лист “Бърза схема на фотосинтезата”;
- Работен лист “Фактори, влияещи върху фотосинтезата – лабораторен дневник”;
- Чертожни инструменти;
- Работен лист “Еко мистерии”.
В началото на часа направете кратка забавна състезателна игра, с която да обобщите накратко наученото до момента. За целта подгответе листчета със записани върху тях ключови думи за процеса фотосинтеза (вода, светлина, хлорофил, кислород, АТФ, НАДФН, въглероден диоксид, глюкоза, Цикъл на Калвин, светлинна фаза, температура, електрон). Листчетата трябва да бъдат в различен цвят за отделните групи.
Разделете класа в групи по трима или четирима и дайте на на всяка от тях по един комплект листчета. В рамките на 5 минути екипите трябва да подредят листчетата по такъв начин, че да формират схема на фазите на фотосинтезата. Нито едно листче не трябва да остава неизползвано! Победител е отборът, който пръв подреди правилно схемата си.
Инструкции
"Днес ще започнем часа с кратко състезание. Ще ви разделя на няколко групи и ще ви раздам комплект с листчета, върху които има написани думи, свързани с фотосинтезата. Вашата задача е да подредите листчетата, така че да получите схема на фазите на процеса. Трябва да използвате всички листчета! Отборът, който първи подреди схемата си правилно е победител.”
Обобщение
"С помощта на тази дейност си припомнихме основните етапи от светлинната и тъмнинната фаза на фотосинтезата."
Важно!
- Наблюдавайте работата на екипите и задавайте насочващи въпроси, ако забележите, че има допуснати грешки.
- Насърчавайте учениците в отборите да се изслушват и да си помагат.
- Отборът победител трябва да запише схемата на дъската, за да могат другите екипи да открият пропуските си.
В тази дейност учениците обобщават данните, получени по време на експеримента и откриват зависимостта между факторите на средата (температура на водата, интензивност на светлината и концентрация на въглеродния диоксид) и скоростта на протичане на фотосинтезата. За скоростта на протичане на процеса може да се съди по броя на отделени мехурчета кислород за една минута.
С получените резултати от експеримента всяка работна група трябва да направи две стълбовидни графики. Първата ще отразява резултатите от експеримента преди добавяне на сода бикарбонат, а втората - резултатите получени след това. На оста х се нанасят показателите температура на водата и интензивност на светлината, а на оста у - броят на образуваните мехурчета кислород.
Инструкции
"Сега всяка работна група трябва да обобщи и да представи графично резултатите, които получихте за ефективността на процеса фотосинтеза при разгледаните условия. Направете стълбовидни графики, с които да визуализирате получените резултати преди и след добавянето на сода бикарбонат в бехеровите чаши. Използвайте милиметровата мрежа на последните страници в лабораторния дневник. На оста х поставете температурата на водата и интензивността на светлината, а на оста у - отчетеният брой образувани мехурчета с кислород.”
Обобщение
"С помощта на тази дейност обобщихме получените резултати и ги представихме графично. Това ни помогна да осмислим по-добре факторите, влияещи върху фотосинтезата."
Важно!
- Уверете се, че всяка работна група разполага с лабораторен дневник и насърчете учениците да следват посочените в него стъпки за анализ на резултатите.
Завършете часа с дейност, която да затвърди вече усвоените знания и да покаже на учениците важността на фотосинтезата не само за зелените растенията, но и за екосистемата като цяло. Учениците ще влязат в ролята на "екологични детективи", които разследват причините за срив в дадена екосистема. Чрез анализ на улики ще трябва да открият как и защо е нарушен процесът на фотосинтеза и какви последствия има това за живите организми.
Раздайте на всяка работна група по една папка с даден сценарий и улики, които да насочат учениците към възможните причини за екологичния срив. Дайте на учениците 10 минути, в които да изследват получените материали и да съставят своята теза. Всеки екип представя своето "разследване" пред класа: какво се е случило, как фотосинтезата е била засегната, какви са последствията и как може да се възстанови екосистемата.
Инструкции
“Сега всеки екип ще влезе в ролята на екодетективска агенция и ще разследва екологичен срив в конкретна екосистема. На всяка група ще дам папка, съдържаща различен сценарий и улики, които да ви помогнат по-добре да се запознаете с проблема и причините за възникването му.
В рамките на десет минути трябва да се запознаете с казуса и да определите: какво се е случило, как фотосинтезата е била засегната, какви са последствията и как може да се възстанови екосистемата. След това всяка група ще представи пред класа работата си.”
Обобщение
“В рамките на този проект установихме, че фотосинтезата е много сложен процес, който е жизнено важен не само за автотрофните организми, но също и за екосистемите и живота на Земята като цяло. Тя се влияе от множество фактори и начина, по който хората въздействат върху природата може да намали нейната ефективност.”
Важно!
- Насърчете учениците да използват данните от работните си листове и задавайте насочващи въпроси, ако имат нужда от помощ.


