Значение на клетъчното делене за организмите и биоразнообразието
Раздел
Възпроизвеждане на клетката
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните клетъчни структури, които участват в процеса на клетъчно делене;
- описване на процесите митоза и мейоза;
- посочване на основните разлики между двата процеса;
- изтъкване на аргументи в подкрепа на конкретна научна хипотеза;
- посочване на причините за протичане на клетъчното делене;
- анализ и представяне на данни.
Необходими материали:
- Работен лист “Лабораторен дневник “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Клетъчно клониране – ползи и заплахи”.
В началото на часа направете дискусия върху поставената домашна работа, свързана с клетъчното клониране. На база направените проучвания по поставените казуси в заданието, учениците трябва да представят реални примери за приложението на клетъчното клониране, ползите и вредите от него.
Разделете класа на две големи групи - “ЗА” и “ПРОТИВ” клетъчното клониране. Изберете един ученик, който да открие дискусията с твърдение в подкрепа на своята позиция. След това изберете ученик от другата група, който да опита да обори изказаното твърдение с контрааргументи. Продължете дебата докато учениците стигнат до единодушие или открият компромисен трети вариант, който да удовлетворява и двете страни.
Инструкции
"Днес ще разгледаме клетъчното клониране като форма на приложение на клетъчното делене в практиката. В заданието за домашна работа всеки от вас трябваше да проучи какво представлява този процес, с какво се характеризира и защо се инвестират средства и усилия в разработването му. За начало ще се разделите в две големи групи. Първата група ще формират тези от вас, които смятат, че клетъчното клониране може да донесе ползи за човечеството. Втората група ще включва онези от вас, които са против използването на този процес заради вредите, които може да причини. След това ще направим научен дебат. Използвайки информацията от домашната ви работа, всеки от вас ще има възможността да представи аргументи в подкрепа на своята позиция, които другата група ще опита да обори с контрааргументи."
Обобщение
"С помощта на тази дейност установихме, че клетъчното делене може да бъде използвано за решаването на редица проблеми, с които човечеството се сблъсква. Клетъчното клониране следва да бъде подчинено на спазването на определени етични норми, с цел ограничаване на възможните негативни последици."
Важно!
- Насърчете всички ученици да вземат участие в дискусията, да изслушват съучениците си и да уважават мнението на другите.
- При необходимост задавайте насочващи въпроси, за да могат учениците да обмислят добре всички гледни точки.
В тази дейност учениците обобщават данните, получени по време на лабораторното упражнение. На база отбелязания брой клетки във всяка от фазите на клетъчното делене, учениците трябва да синтезират, анализират и представят графично получените данни.
За начало те трябва да пресметнат общия брой клетки, попадащи в зрителното поле, като сумират клетките във всички фази на делене. След това трябва да изчислят процентното участие на клетките във всяка от фазите, като разделят броя на клетките в дадена фаза на общия брой регистрирани клети и умножат получения резултат по 100.
С така получените данни за процентното участие на клетките във всяка от фазите, учениците трябва да направят стълбовидна графика, с която да визуализират получените резултати. На оста х се нанасят отделните фази на клетъчното делене, а на оста у - процентното участие на клетките в съответната фаза.
Накрая сравнете графиките, съставени от различните работни групи. Дискутирайте сходствата и разликите в графичните изображения.
Инструкции
"Сега всеки работен екип трябва да синтезира и представи графично резултатите, които получихте от преброяването на клетките в различните фази на делене във вашите микроскопски препарати. Следвайте стъпките от технологичните карти, които ви раздадох. Изчислете общия брой регистрирани клетки и процентното участие на клетките във всяка от фазите. След това направете стълбовидна графика, с която да визуализирате получените резултати. Използвайте милиметровия лист в лабораторния дневник. На оста х поставете фазите на делене, а на оста у - изчисленото процентно участие."
Обобщение
"С помощта на направения синтез на данните установихме, че клетките във връхните части на растителните корени непрекъснато се възпроизвеждат и техните клетки се намират в различни фази на делене. Това е необходимо на растенията, за да могат да увеличават площта на кореновата си система и по този начин да усвояват по-голямо количество вода и минерални соли от почвата."
Важно!
Уверете се, че всеки екип има достъп до технологична карта за изследване на клетъчното делене и насърчете учениците да следват посочените в нея стъпки за анализ на резултатите. При необходимост може да проектирате стъпките за анализ на данните на дъската.
В края на часа поздравете класа за положените усилия и обобщете получените резултати. На база направените изчисления и графики, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист за изследване на клетъчното делене:
- На какво се дължат направените наблюдения?
- Защо е необходимо клетките да се възпроизвеждат?
- Как можем на практика да използваме в ежедневието си получените резултати от експеримента и направените анализи?
- В какви професионални направления може да ни бъде полезна тази информация?
Инструкции
"Всеки от вас трябва да обобщи в работния си лист за клетъчното делене направените изводи и заключения от анализите на данните. В рамките на пет минути отговорете на поставените въпроси. След това ще ви дам думата да споделите впечатленията си."
Обобщение
"В рамките на този проект установихме, че възпроизвеждането на клетките е сложен процес, който е изключително важен за поддържане на жизнеността на организма и предаването на наследствената информация на следващите поколения. Разбрахме също, че този процес може да бъде възпроизведен в лабораторни условия, с цел създаване на напълно идентични клетки и организми."
Важно!
- Насърчете учениците да използват проучванията си от домашните работи, аргументите от проведените дебати и анализите от лабораторното упражнение, за да оформят синтезирани изводи и заключения.


