Тайната на думите – описваме частите на речта

Раздел

Думата като част на речта

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават глагола като част на речта;
  • разпознават числото на глагола;
  • познават съществителното име като част на речта;
  • разграничават съществителни собствени и съществителни нарицателни имена;
  • оределят вида, рода и числото на съществителното име;
  • разпознават умалителни съществителни имена;
  • разпознават прилагателното име като част на речта;
  • разпознават рода и числото на прилагателното име;
  • съгласуват прилагателното и съществителното име по род и число;
  • употребяват уместно глаголи, прилагателни и съществителни имена.

Необходими материали:

  • бяла дъска и цветни маркери за дъска
  • готови информационни табла за частите на речта (при необходимост)
  • графитни и цветни моливи, химикалки, флумастери
  • готовите книжки с корици и страници за попълване
Мисловна мрежа – какво знаем за частите на речта
5 минути
Дискусия

Учениците си припомнят чрез мисловна карта основните характеристики на съществителните имена, прилагателните имена и глаголите.

Инструкции

Направете на дъската три големи балончета - глагол, съществително и прилагателно име.

  • Нека си припомним – какво знаем за съществителното име, прилагателното име и глагола.
  • Кажете по една характеристика за всяка част на речта.
  • Ще записвам на дъската около балончетата вашите предложения, а вие след това ще използвате тази информация.

Обобщение

Обобщете.

  • Обновихме знанията си за частите на речта – сега ще ги внесем в нашите книжки.

Важно!

  • Използвайте цветни маркери за всяка част на речта, за да е визуално ясно.
  • Помогнете с насочващи въпроси при нужда.

Материали за дейността

Граматическите книжки оживяват
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците записват основна информация и примери във всяка от страниците за частите на речта - съществително име, прилагателно име и глагол.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик неговата книжка, изработена през предходния час. Дайте инструкции за работа.

  • Отворете книжката си.
  • На всяка страница напишете:
  1. Какво представлява тази част на речта? Това е определението.
  2. Какви въпроси задаваме, за да я разпознаем?
  3. Ако има род и число, записваме какви могат да бъдат.
  4. Какви видове от тази част на речта познаваме?
  5. Примери (поне 3)
  • Използвайте цветни моливи, за да подчертаете важните думи.
  • Имате 20 минути време за работа.

Обобщение

Обобщете.

  • Напълнихме книжката със знания. Вече имаме свое място, където ясно са записани важните характеристики на частите на речта в българския език.

Важно!

  • Обходете класната стая и подкрепяйте при нужда.
  • Дайте възможност на по-бързите ученици да добавят изречение с подчертаване на съответната част на речта.
  • Оставете на дъската мисловната карта, която създадохте заедно с учениците. Може да използвате информационно табло за частите на речта за подкрепа.

Материали за дейността

Моето граматическо съкровище
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят по едно нещо, което са научили или са си припомнили за частите на речта.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • Кажете едно нещо, което запомнихте днес. Може да е определение, въпрос или интересен пример. Ако искате, може да го нарисувате на гърба на книжката си.

Обобщение

Обобщете.

  • Затвърдихме знанията си и ги запазихме по красив и забавен начин. Граматическата книжка се превръща в наш помощник. Ще я използваме, когато работим с частите на речта.

Важно!

  • Може да събирате устни отговори или да предложите рисуване на гърба на книжките за по-срамежливите.
  • Насърчете всяка форма на изразяване.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.