Сродни думи и синоними: как да ги различаваме?
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация.
Необходими материали:
- работен лист “Сродни думи или синоними?”
- тетрадки за записване
- бяла дъска или флипчарт лист за писане на примери
- химикалки
- цветни моливи
- маркери
Учителят провокира дискусия с примерни думи, за да насочи вниманието на учениците към разликата между сродни думи и синоними.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Ученици, слушайте внимателно и помислете: Какво е общото между „играя – играч – игрище“ и между „играя – забавлявам се – танцувам“?
- Обсъдете с партньора си, който седи близо до вас, и споделете в класа."
След кратко обсъждане, преминете към споделяне.
- "Точно така, ученици, първата група - „играя – играч – игрище“, са сродни думи, думи с един и същи корен. А втората група - „играя – забавлявам се – танцувам“, са синоними, които ние подробно изучаваме през последните часове.
- Опитайте да дадете свои примери на две групи думи: едната да е от сродни думи, а другата - синоними."
Обобщение
Чрез дискусията и примерите учениците разбират, че сродните думи имат общ корен, но различно значение, докато синонимите са думи с близко значение. Те откриват, че думите могат да си приличат по форма, но да служат за различни цели в речта, и че езикът е богат и интересен, когато го използваме правилно.
Важно!
- Използвайте реални примери от ученическия речник.
- Записвайте предложенията на бяла дъска или флипчарт лист в две колони.
- Поощрете нестандартни отговори, за да провокирате мислене.
Учениците работят в групи, за да сортират думи в таблица според това дали са синоними или сродни.
Инструкции
Разделете класа в екипи по двама и предварително им раздайте листчета с думи за сортиране.
- "Ученици, пред всяка двойка има листчета с написани думи. Сортирайте ги в две колони: “Синоними” и “Сродни думи” и ги запишете във вашите тетрадки.
- Обсъдете помежду си защо сте поставили думите в тази група.
- Имате 15 минути време за работа, след което ще споделите какво сте написали."
Обобщение
Чрез сортирането на думи учениците разбират, че сродните думи се свързват по форма, а синонимите – по значение. Те откриват колко разнообразен и богат е българският език.
Важно!
- Раздайте на групите различни варианти на упражнението.
- Наблюдавайте кои деца се колебаят – това ще е основа за допълнителна работа.
Учениците съставят две изречения – едното с използване на синоним, другото – със сродна дума, и ги записват в тетрадките си.
Инструкции
Завършете часа с кратка самостоятелна задача.
- "Ученици, от сортираните думи изберете една. Оградете я. Напишете изречение с нейна сродна дума и изречение с неин синоним.
- Подчертайте синонима с червен молив, а сродната дума - със син молив."
Обобщение
Чрез съставянето на изречения учениците разбират разликата между синоними и сродни думи, като ги използват в смислов контекст. Те виждат, че езикът предлага много възможности и че с точния избор на думи можем да се изразяваме ясно, богато и интересно.
Важно!
- Ако учениците се затрудняват, подкрепете ги с примери за сродни думи и синоними на думата, която са избрали.
- Предвидете 3 минути в края на часа за споделяне на изреченията.
- Тази задача може да използвате като формиращо оценяване - изходен билет, с който да проверите постигането на целите за часа.
