Словесни семейства – в света на сродните думи
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават сродни думи по общия им корен;
- откриват правописни особености на сродни думи;
- пишат правилно думи с представки;
- правят правописна проверка чрез сродни думи.
Необходими материали:
- работен лист “Бинго на сродните думи”
- работен лист “Дигитално книга- шаблон”
- работен лист “Примерни упражнения за сродни думи (дигитална книга)
- учебна презентация “Основни неща за редактора на Canva”
- таблети или лаптопи с достъп до Canva
- проектор
Учителят назовава думи. Учениците отбелязват в поле за бинго само сродните думи на “гъба” и “пчела”. Когато образуват линия - в ред или колона, казват “Бинго”.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик бинго-карти с разбъркани думи.
- Ученици, днес ще започнем часа с игра! Всеки от вас има пред себе си лист с таблица с думи. В полето под заглавието са написани гъба и пчела. Ще слушате внимателно какви думи назовавам. Ако прецените, че думата, която казвам, е сродна на пчела или гъба, я отбележете. Ако попълните цял ред или колона, извикайте ‘Бинго’!
Обобщение
Тази игра ни помогна да разграничим сродни от несродни думи. Подготвихме се за по-задълбоченото упражнение с внимание към значението и корена.
Важно!
- Припомнете в началото преди играта кои думи наричаме сродни - думи с еднакъв корен и близки по значение.
- Уверете се, че всеки ученик е разбрал инструкциите за играта.
Учениците по двойки започват да създават собствени езикови задачи със сродни думи и ги оформят в Canva като страници от дигитална книга.
Инструкции
Преминете към създаването на езикови упражнения.
- Деца, днес ще започнем създаването на собствени езикови упражнения със сродни думи, които ще включим в нашата дигитална книга. Ще работите по двойки. За целта ще използвам приложението GYNZY, което то ще ви подреди по двойки на случаен принцип. Готови ли сте?
- След като вече знаете с кого ще работите, всяка двойка трябва да избере една „словесна фамилия“ – това е група сродни думи, които имат общ корен. Например: летя, летец, прелетен.
- Следващата стъпка е да измислете езиково упражнение. То може да е:
- попълване на липсваща сродна дума,
- свързване на сродни думи,
- групиране на сродни думи според корена им,
- създаване на изречение със сродни думи,
- или дори кратка загадка.
- Щом имате готово упражнение, влезте в Canva – ще използваме шаблона, който вече сме подготвили. В него въведете:
- заглавие на упражнението;
- кратко обяснение какво трябва да се направи;
- самото упражнение;
- и картинки, които да помогнат на читателя да разбере или да се сети за верния отговор.
Обобщение
Учениците прилагат знанията си за сродните думи в творческа и практическа задача. Подготвят реално съдържание за финалната дигитална книга, като развиват езикови и дигитални умения.
Важно!
- Направете кратка демонстрация на шаблон в Canva.
- Мотивирайте учениците да мислят креативно, но и да внимават за правописа.
- Помагайте на затруднени двойки с идеи и технически насоки.
Материали за дейността
Учениците представят създадените задачи. Обсъждат трудности и как са избрали сродните думи.
Инструкции
Преминете към споделяне на създадените езикови задачи.
- Деца, сега ще си представим, че сме в "Словесната галерия"! Каня няколко двойки да споделят екрана си и да покажат страницата, по която са започнали да работят.
Има ли въпроси или идеи от класа?
Обобщение
С представянето на задачите учениците се учат да разказват за работата си, аргументират избора си и се вдъхновяват едни други за следващия етап от проекта – оформяне на пълната дигитална книга.
Важно!
- Окуражавайте всички ученици да дават позитивна и конкретна обратна връзка.
- Допълнителни въпроси, които може да зададете към учениците:
- Как разбрахте, че думите в задачата ви наистина са сродни? Какво ви помогна да ги свържете?
- Коя част от създаването на упражнението беше най-трудна за вас и как се справихте с нея?
- Ако трябваше да обясните задачата си на друг ученик, как бихте му помогнали да я реши и да не се обърка?



