Раздел
Празници и обичаи в Република България
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят резултатите от своите проучвания за официалните празници на България;
- дискутират изводите, които са направени за всеки един официален празник.
Необходими материали:
- презентации, изготвени от учениците
- техника за презентация (ако е необходима)
- листове или тетрадки за водене на бележки
Учениците се подготвят психически за представянето чрез кратък разговор, който напомня правилата за презентиране и слушане. Учителят обяснява как ще протече представянето и как всеки може да се включи.
Инструкции
Въведете учениците в това, което предстои.
- "Деца, днес ще представим вашите проучвания. Всеки от вас ще има възможност да разкаже за избрания празник. Ще ви слушаме внимателно и след всяко представяне ще можем да задаваме въпроси. Нека бъдем подкрепящи и учтиви един към друг. Готови ли сте? Да започваме!"
Обобщение
Тази кратка подготовка ни помага да се настроим за работа, да си припомним правилата и да създадем спокойна и приятелска атмосфера за представяне.
Важно!
- Напомнете спокойно на децата какви са правилата за говорене и слушане.
- Помогнете на по-неуверените ученици да се почувстват сигурни.
- Насърчете активното, но уважително участие.
Материали за дейността
Учениците представят своите проучвания по избрани официални празници. Ако няколко ученици са избрали един и същ празник, всеки говори по различен аспект – история, традиции, значение.
Инструкции
Дайте инструкции как ще протекат представянията.
- "Сега всеки от вас ще представи това, което е проучил за своя празник. Ако няколко деца сте избрали един и същ празник, ще се редувате – един ще разкаже за историята, друг за обичаите, трети за значението му. Слушайте внимателно, защото след всяка презентация ще може да задавате въпроси!"
- "Докато слушате, може да си записвате важни неща, които чувате."
Обобщение
Чрез тази дейност учениците упражняват представяне пред публика, учат се да бъдат добри.
Важно!
- Следете времето – дайте по 2–3 минути на всяко дете.
- Ако празниците се повтарят, разпределете различни акценти.
- Насърчавайте децата да използват плакати, рисунки или табла, ако имат.
Материали за дейността
Кратка дискусия с цел обобщаване на наученото и изразяване на впечатления от представянето. Учениците споделят какво им е харесало и какво са научили.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- "Браво, деца! Всички се справихте чудесно. Сега нека всеки, който иска, сподели:"
- Какво му хареса най-много днес, кое го впечатли от разказите на другите?
- Какво ново научи за българските празници?
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да осмислят какво са научили и как са се чувствали по време на представянето. Развиват умения за самооценка и оценяване на другите с уважение.
Важно!
- Дайте думата на повече ученици, но без натиск – само ако желаят.
- Може да използвате примерни изречения, като: „Днес научих, че…“, „Хареса ми, когато…“, „Беше интересно да чуя за…“.
- Подчертайте усилията на всички.