Подробен писмен преразказ на приказката “Балончето, което изплаши облаците”
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.
Необходими материали:
- работен лист “Балончето, което изплаши облаците” текстът на приказката (разпечатан за всяко дете)
- работен лист “План на преразказ на “Балончето, което изплаши облаците”
- цветни моливи/маркери
- флипчарт листове или бяла дъска
Учениците обсъждат какво трябва да съдържа един добър преразказ и кои са важните елементи от приказката, които трябва да се включат.
Инструкции
Обсъдете с учениците какво трябва да съдържа подробния преразказ.
- Ученици, помислете за последния път, когато сте разказвали история. Какво ви беше важно да кажете? Как разбирате, че историята е разказана добре?
Запишете на дъска или флипчарт лист критериите за добър преразказ. Обсъдете с учениците всяка от точките.
- Всички важни събития са включени - не пропускаме нито началото, нито края.
- Събитията са подредени правилно - разказваме ги така, както са се случили.
- Разказваме с наши думи - не повтаряме точно думите от приказката.
- Описваме какво правят и чувстват героите - Как се чувства момчето? А облаците?
- Използваме свързващи думи - първо, после, изведнъж, след това, накрая.
- Изреченията са ясни и разбираеми - без много дълги или объркани изречения.
- Пишем грамотно - спазваме главни букви, точка, запетая, проверяваме правописа на думите.
Преминете към обсъждане на преразказа на самата приказка.
- Сега ще прочетем ще си припомним приказката и ще си отговорим на въпроса “Какво е важно да включим в подробен преразказ?”
Обобщение
Дейността помогна на учениците да си припомнят какво означава „подробен преразказ“ и какво трябва да включват, за да бъде той ясен и пълен.
Важно!
- За да спестите време, напишете критериите предварително.
- Насочвайте дискусията чрез въпроси: „Кой е главният герой?“, „Какво се случва първо, после, накрая?“, „Има ли промяна в героите?“
- Уверете се, че текста е разбираем за всички ученици в класа. Обърнете внимание върху лексиката, ако има деца билингви. Обяснете непознатите думи.
Учениците по двойки съставят план и преразказват приказката като следват хронологията и детайлите от текст на Радой Киров.
Инструкции
Разделете учениците по двойки. На всяка двойка раздайте работен лист с план на преразказ.
- Ученици, прочетете отново приказката.
- След това погледнете листа с плана за преразказ. Под всяка точка ще откриете ключови думи и въпроси, които трябва да обсъдите с другарчето си.
- След обсъждането, използвайте плана, за да напишете подробен преразказ в тетрадките си. Следвайте точките и ключовите въпроси.
- Всеки ученик работи самостоятелно върху преразказа, но може да се консултира с партньора си.
Обобщение
Учениците упражниха умението да анализират текст, да подреждат събития логично и да създават собствен подробен преразказ. Това ги подготвя за самостоятелно създаване на текстове.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват описателен език и да включват чувства и реакции на героите.
- Напомнете, че не се променя историята, а се разказва със свои думи.
- Следете дали са използвани свързващи думи (например: първо, после, изведнъж, след това, накрая).
- Обърнете внимание на правописа - начало и край на изречение, проверка на думи.
Учениците четат написаните преразкази в своя екип и си дават устна обратна връзка.
Инструкции
Завършете часа с обсъждане на преразказите в екипите.
- Всеки от вас е написал своя преразказ, а сега ще си ги прочетете един на друг. След като чуете преразказа на партньора си, отговори на тези въпроси:
- Кое ти хареса най-много в преразказа?
- Спазена ли е последователността на епизодите и включени са всички герои?
- Какво още може да се добави или подобри?
- След това разменете местата – вторият чете, а първият дава обратна връзка.
- Спазвайте учтив тон помежду си.
Обобщение
Тази дейност памага на учениците да се вслушват в другите, да изразяват мнение и да разпознават силните страни на даден текст. Подобрява умението им за преценка и развива културата на споделяне и учене чрез сътрудничество
Важно!
- Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера. Напомнете, че всички ученици се учат и че грешките са част от това да станем по-добри разказвачи.
- Запишете или покажете примерни изрази: „Хареса ми, че…“, „Може би ще е още по-добре, ако…“ и др.
- Наблюдавайте как работят двойките. При нужда се включвайте, за да помогнете на ученици, които се затрудняват да дадат обратна връзка или не се изслушват.
