Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- финализират своите плакати.
- подготвят и репетират представяне на държавата, която са измислили в екипа;
- отговорят на ключови въпроси за парите в новосъздадената държава, за тяхното движение и разпределението на данъците;
- работят в екип и сътрудничат ефективно.
Необходими материали:
- попълнени работни листове от предишни уроци
- цветни моливи
- флумастери
- работен лист “Ключови въпроси за подготовка на представянето”
- камера или телефон за заснемане
Учениците финализират плакатите си, подготвят и репетират текст за новинарско представяне на измислената от тях държава. Работят в екип по ключови въпроси, създават структуриран и интересен текст, който ще бъде използван при заснемането.
Инструкции
Започнете часа с подготовка на сценария за новинарската емисия.
- Днес ще се подготвим за нашата новинарска емисия, в която ще разкажем на света за вашите нови държави. Първо се уверете, че плакатите ви са завършени и съдържат:
- Името и знамето на държавата ви;
- Паричната единица, която сте създали;
- Как изглеждат вашите банкноти и монети;
- Как се събират и разпределят данъците.
Дайте инструкции и за втората част от подготовката, като на всеки отбор раздадете работен лист "Ключови въпроси за подготовка на представянето".
- След това, заедно в екип, довършете следните изречения с информация за вашата държава:
- Преди дни е създадена нова държава, наречена...
- Нейното знаме...
- Паричната единица в държавата е...
- Банкнотите и монетите...
- Управляващите споделиха, че събраните данъци ще се изразходват за...
- Изберете кой/кои от вас ще бъдат новинарите пред камерата. Напишете репликите си ясно и ги разпределете между говорителите.
Обобщение
Тази дейност подготвя учениците не само да представят творчески своите държави, но и да обобщят и разберат икономическите принципи, които са включили – валута, данъци, публични услуги. Развиват се умения за сътрудничество, структуриране на информация и устно представяне.
Важно!
- Окуражавайте екипите да работят, като всеки да допринесе с идеи.
- Обърнете внимание дали учениците са отговорили съдържателно и логично на всички ключови въпроси.
- Напомнете, че репетицията прави представянето по-уверено и гладко.
Всеки екип заснема кратко видео, в което представя своята измислена държава в стил новинарска емисия. Това се прави в тиха обстановка с помощта на учителя, който записва представянето.
Инструкции
Дайте инструкции на учениците как ще протече дейността:
- Сега ще заснемем видеата с представянето на вашите държави. Всеки отбор ще дойде по отделно. Когато ви извикам, носете своя плакат и подготвения текст. Представете информацията си като новинарско съобщение – говорете ясно, уверено и с добро темпо. Включете и елементи на визуализация, като посочване на части от плаката. Ако се объркате – няма проблем, можем да повторим.
Обобщение
Заснемането на представянията превръща учебния процес в преживяване. Учениците упражняват умения за публично говорене и представят творческия си труд. Това засилва тяхната мотивация, увереност и трайно затвърждава наученото чрез практически опит.
Важно!
- Изберете тиха и светла локация – например класната стая по време на междучасие или когато другите ученици са навън.
- Заснемайте видеата поетапно, като извиквате по един екип.
- Ако екипът се затруднява, насърчете повторение или дайте кратка пауза.
- Може да редактирате видеата допълнително след това (използвайте програма като Clipchamp, iMovie, CapCut и др.)
Учениците правят кратка рефлексия за преживяното – какво научиха, какво им беше интересно и как се чувстваха по време на заснемането на новинарската емисия.
Инструкции
Отделете малко време в края на часа за споделяне.
- Преди да приключим, нека всеки от вас помисли за малко и после сподели накратко:
- Кое ви беше най-интересно днес?
- Какво научихте за създаването на държава и нейната икономика?
- Как се чувствахте, когато ви записвахме?
- Ако не искате да говорите, може просто да вдигнете ръка, когато чуете нещо, с което сте съгласни.
Обобщение
Тази кратка рефлексия помага на учениците да осмислят преживяното и да разпознаят собственото си развитие – както в знания, така и в умения като работа в екип, комуникация и справяне с предизвикателства. Завършваме учебната дейност по позитивен, сплотяващ начин.
Важно!
- При липса на време – съберете мнения чрез вдигане на ръка (напр. „Кой се притесни малко?“, „Кой би го направил пак?“).
- При желание – може да използвате стикери или емоционални емотикони на листчета, които учениците да поставят на дъската като форма на бърза емоционална обратна връзка.
