Раздел
Изречението като езикова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават изречение от словосъчетание;
- отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
- разпознават съобщително и въпросително изречение;
- знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
- преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
- употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
- употребяват различни словоредни варианти на изречението.
Учениците преглеждат отново и подготвят въпросите си за интервюто.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик неговия попълнен в частта “Въпроси” работен лист “Бланка за интервю”.
- "Прегледайте бланките с въпросите, които измислихте за своя събеседник. Огледайте дали сте ги написали правилно и четливо. Ако има нужда да коригирате или допълните нещо, сега е моментът. Давам ви три минути за нанасяне на корекции."
Обобщение
"Вече сте готови да предоставите въпросите си на своя събеседник."
Важно!
- Помогнете на учениците да прегледат и редактират въпросите си там, където се налага.
Учениците разменят бланките си за интервю и отговарят на поставените въпроси.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Сега сте разделени по двама. Ще размените бланките си и всеки ще отговори писмено на въпросите на другия.
- Старайте се да отговаряте с пълни изречения. Какъв вид изречения ще използвате при отговора? (съобщителни).
- Внимавайте за правилата за правопис на съобщителни изречения - започват с главна буква и завършват с точка."
Обобщение
"Отговорихте на въпросите на вашия събеседник. Това ще ви подготви за представянето на въпросите и отговорите под формата на устно интервю с подходяща интонация."
Важно!
- Разделете учениците по двойки - на случаен принцип или така, че двамата да не са много близки.
- Насърчавайте учениците да отговарят пълно и уважително на въпросите и да спазват правилата за правопис на съобщителни изречения.
Учениците се запознават с писмените отговори на своите събеседници и допълват въпросника.
Инструкции
Отново разменете бланките за интервю.
- "След като попълнихте отговорите на въпросите на вашия събеседник, върнете му бланката.
- Нека всеки прочете за себе си отговорите.
- Ако имате нужда да добавите още някой уточняващ въпрос, за да ви стане по-ясен отговора, запишете го. Ще имате възможност да го зададете по време на устното интервю.
- Ако се ви хрумнали допълнителни въпроси, също ги запишете на бланката."
Обобщение
"След като се запознахте с отговорите на вашия събеседник и подготвихте допълнителни въпроси, сме готови за предстоящото устно интервю."
Важно!
- Помагайте на учениците да формулират уточняващи въпроси към вече зададените от тях.
