Моето голямо пътешествие започва!

Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците

  • обобщават основни знания за географските обекти – континенти, океани, брегови форми;
  • запознават се с проектния продукт – съдържание, форма, изисквания – и с критериите за оценяване. Развиват умения за работа в екип и проектно ангажиране.

Необходими материали:

  • работен лист “Дневник на откривателя”; 
  • картончета с имената на континентите;
  • атласи;
  • природогеографска карта на света.
Пътешествието ни досега
10 минути
Дискусия, Игра

Учениците участват в интерактивна игра за обобщение на знанията си за континентите, океаните и бреговите форми чрез играта “Вярно или грешно”, или изтегляне на въпроси от лепящи листчета. Дейността събужда любопитство и подготвя учениците за следващия етап – създаване на Дневник на откривателя.

Инструкции

Мили ученици, предстои да се разделим по отбори и да си организираме едно малко географско състезание. Бъдете активни – всяко участие ви приближава до знанията и уменията на истински откриватели!

Обобщение

Дейността активира предишните знания на учениците и ги мотивира да влязат в роля на изследователи. Осигурява плавен преход към същинската проектна задача, като създава чувство за напредък и приключение.

Важно!

Използвайте различни формати, за да включите повече сетива и стилове на учене, като поддържайте динамично темпо и насърчавате всички ученици да участват. При отговаряне на въпросите поканете учениците да показват съответните географски обекти на картата на света.

Ето и две идеи за формати на игрите:

  • Игра "Вярно или грешно“ - интерактивна дейност, в която учителят чете на глас поредица от твърдения, свързани с темата. Учениците трябва да реагират незабавно, като изразят своето мнение чрез движение: ако смятат, че твърдението е вярно, вдигат дясната си ръка, а ако смятат, че е грешно – вдигат лявата си ръка (или стават прави). След всяко твърдение учителят изчаква няколко секунди, за да наблюдава реакциите на учениците.

Може да разделите класа на отбори и да въведете състезателен елемент. При маркиране като “грешно” отборите могат да получат допълнителни, ако посочат верния отговор.

Примерни твърдения:

  1. "Има 7 континента на Земята.“ -Вярно!  Отговор за допълнителни точки: Това са Азия, Африка, Северна Америка, Южна Америка, Антарктида, Европа и Австралия. Да бъдат показани на картата на света.
  2. "Атлантическият океан е най-големият.“ -Грешно! Отговор за допълнителни точки: най-големият океан е Тихият.
  3. "Полуостров е част от сушата, която навлиза в морето и е заобиколена от вода от три страни.“ -Вярно!
  4. “Протокът свързва две суши и разделя два водни басейна. -
    Грешно! Отговор за допълнителни точки: протокът е тясна водна връзка, която свързва два водни басейна и разделя две суши.
  5. "Заливът е вода, навлязла в сушата.“ -Вярно!
  6. "Антарктида се намира в Северното полукълбо." -Грешно! Отговор за допълнителни точки: Антарктида е в Южното полукълбо.
  7. "Провлакът е тясна ивица суша, която свързва два водни басейна.“ -Грешно! Отговор за допълнителни точки: провлакът свързва две суши и разделя два водни басейна.
  8. "Европа има най-силно разчленена брегова линия от всички континенти.“ -Вярно!
  9. “Океаните са пет на брой.” -Вярно!Отговор за допълнителни точки: Атлантически, Тихи, Северен ледовит, Индийски и Южен.
  10. "Австралия е най-малкият континент.“ -Вярно!
  • Игра “Въпроси с лепящи листчета” - въпросите са написани на лепящи листчета (може и на листове, залепени с хартиено тиксо) и залепени на дъската с текста обърнат към нея. Учениците избират на случаен принцип листче, прочитат въпроса на глас и се опитват да отговорят. Ако някой се затруднява, учителят може да насърчи друг ученик да помогне или да даде подсказка. Играта отново може да бъде планирана като отборно състезание.

Примерни въпроси:

  1. Колко са континентите на Земята и кои са те?
  2. Кой е най-малкият континент?
  3. Кои са петте океана?
  4. Какво е провлак?
  5. А какво е проток?
  6. Каква е разликата между полуостров и остров?
  7. Къде се намира Антарктида?
  8. Дай пример за континент с много разчленена брегова линия.
  9. Кой е най-големия  полуостров на Земята?
  10. Коя форма на релефа свързва две суши и разделя водни басейна?

Материали за дейността

Дневникът на откривателя – моето географско приключение
15 минути
Групова работа, Презентация

Учениците се запознават с основната проектна задача – създаване на Дневник на откривателя. Учителят обяснява всяка част от структурата на дневника и показва примерен модел. Децата задават въпроси и обсъждат идеи за съдържанието на дневника.

Инструкции

  • Скъпи откриватели, време е да започнем работа по създаването на нашия специален Дневник на откривателя. В него ще документирате знанията си за континентите, океаните и различните форми на бреговата линия. Ще използвате карти, рисунки и описания, за да представите своите открития по креативен и интересен начин.
  • Сега ще ви покажа примерен модел на такъв дневник, за да добиете представа. Ще получите копие от този шаблон, но разчитам да бъдете креативни, за да получим разнообразни творения. Всеки екип ще изследва различен континент.
  • Нека разгледаме основните части на дневника!
  • Както виждате, в дневника има място за карта на маршрута, за интересни факти и впечатления от континента и океана, за бреговата линия… Изключително важна е страницата “Лични бележки и открития” - в тази част ще споделяте своите мисли и въпроси.
  • Ще се радвам да включите още неща в дневника. Какво мислите, че ще бъде интересно? Задачата ви е да създадете дневника извън часовете, като работите в екип (след малко ще се съберете със своите съотборници). Можете да използвате учебници, карти, интернет и въображението си. Имате една седмица!

Обобщение

Тази дейност подготвя учениците за самостоятелна и екипна работа, като им осигурява увереност и яснота относно проекта. Структурираната рамка на дневника помага на учениците да организират мислите си и да подготвят интересни и добре оформени географски проекти.

Важно!

  • Преминете през всяка част от шаблона:
  1. Заглавна част;
  2. Континенти и океани;
  3. Брегови форми;
  4. Карти и илюстрации;.
  5. Допълнителни бележки.
  • Представете дневника вдъхновяващо и насърчавайте задаването на въпроси - колкото повече яснота, толкова по-качествен продукт.
  • Напомнете, че задачата е групова  работата ще се довършва у дома с помощта на допълнителни ресурси (учебник, атлас, интернет).

Материали за дейността

Експедицията започва – кои сме ние и накъде поемаме?
15 минути
Обратна връзка

Учениците се разделят по екипи чрез теглене на картончета с имената на континентите. Учителят представя критериите за оценяване на Дневника на откривателя, а в края на часа учениците могат да зададат уточняващи въпроси. Така се поставя финалът на подготвителния етап и се осигурява плавен преход към самостоятелната проектна работа.

Инструкции

  • Дойде моментът да се разделим по екипи. Всеки от вас трябва да дойде при мен и да изтегли картонче с името на континента, до който ще направи експедиция. Огледайте се за съученици, които са изтеглили същия континент – това е вашият екип.
  • Седнете по групи и слушайте внимателно. Сега ще ви представя критериите за оценяване на вашите дневници.
  • Надвам се, че всички откриватели са наясно какво ги очаква и какво се изисква от тях. Но нека все пак да отделим време за вашите въпроси. Има ли нещо, които искате да попитате във връзка с проекта?

Обобщение

Тази дейност официално стартира етапа на самостоятелното изследване. Ясното структуриране и възможността за въпроси създава увереност и мотивация за работа по Дневника на откривателя.

Важно!

  • Подгответе предварително комплект картончета с имената на шестте континента - без Антарктида.
  • След като учениците се разделят, запишете на дъската кой екип върху кой континент работи.
  • Представете ясно и достъпно критериалната матрица, която се съдържа в работен лист "Дневник на откривателя" и илюстрирайте с примери. Дайте възможност на учениците да зададат въпросите си, за да се чувстват уверени преди самостоятелната работа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.