Изложба “Добре дошли в Средновековието!”

Раздел

Българското общество през Средновековието

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • свързват значими събития и процеси за единение на българското общество (създаване на българската държава, създаване на единно законодателство, покръстване, културен възход) със съответния владетел; 
  • описват делото на светите братя Кирил и Методий и на техните ученици;  
  • дават примери за приноси на България в средновековна Европа.

Необходими материали:

  • изготвени от учениците експонати – макет на юрта, книга на глаголица и царски одежди
  • информационни табели за всеки експонат
Приветствие и обобщение
5 минути
Въведение

Учителят приветства учениците, прави кратко обобщение на наученото през последните 2 седмици и ангажира тяхното внимание чрез кратка дискусия.

Инструкции

“Днес нашият проект “Добре дошли в Средновековието!” приключва. Искам да ви попитам:

  • Какво научихте по време на проекта?
  • Какви задачи имахте за изпълнение?
  • Колко време продължи проекта?

През изминалите две седмици, ученици, вие показахте, че сте научили кои са значимите събития и процеси за единение на българското общество през Средновековието, какво е делото на светите братя Кирил и Методий и какви са приносите на България в средновековна Европа.

Приложихте наученото като създадохте експонати за нашата средновековна изложба, а сега идва ред и да ни разкажете повече за тях.”

Обобщение

Дейността служи за рипомняне и осмисляне на знанията, уменията и емоциите, натрупани по време на проекта “Добре дошли в Средновековието“.

Важно!

  • За да мотивирате учениците, поканете на изложбата родители, учители и ученици от училището.
  • Поставете на видно място всички експонати и информационните табели към тях. Представянето може да се осъществи в класна стая, фойе, актова зала или друго просторно място. 
  • Когато часът започне, задайте на учениците въпроси, свързани с проекта “Добре дошли в Средновековието”. Обобщете казаното от тях и ги поздравете за добре свършената работа и положените усилия.

Материали за дейността

Представяне на експонатите в изложбата
25 минути
Презентация

Всеки отбор екипно представя изготвения от него експонат като отговаря на три ключови въпроса - “Какъв експонат създаде вашият екип?”, “Какво е най-важното, което трябва да знаем за вашия експонат?”, “Каква беше ролята на всеки член на екипа в създаването на експоната?”

Инструкции

Сега ще видим представянето на всички експонати в изложбата. Всеки отбор ще ни разкаже накратко за създадения от него експонат, като отговори на въпросите:

  • Какъв експонат създаде вашият екип?
  • Какво е най-важното, което трябва да знаем за вашия експонат?
  • Каква беше ролята на всеки член на екипа в създаването на експоната?

Нека всички членове на екипа участват в представянето.

Справихте се чудесно, ученици. Личи колко много труд сте положили, за да създадете експонати, които да ни пренесат в Средновековна България. Бяхте помислили по всички въпроси и показахте колко много сте научили през изминалите седмици по човекът и обществото.”

Обобщение

Дейността представлява кулминация на проекта - моментът, в който учениците с гордост могат да представят експонатите, които са изработили.

Важно!

  • Преминете към представянето на експонатите. Дайте ясни инструкции (може да запишете въпросите на видно място) и направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Следете дали учениците включват в представянето си всички ключови въпроси. Ако някой от тях липсва, задайте го.
  • Когато всички ученици представят експонатите си, им благодарете за положените усилия.

Материали за дейността

Рефлексия
10 минути
Рефлексия

Учениците участват в дискусия за рефлексия, като споделят впечатленията си от проекта и трудностите, с които са се сблъскали.

Инструкции

За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим няколко въпроса:

  • Какво ви хареса най-много в този проект?
  • Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
  • Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по човекът и обществото?”

Обобщение

Дейността помага на учениците да осмислят преживяното и да дадат идеи за бъдещи проекти.

Важно!

  • Насърчавайте всички ученици да участват в споделянето. 
  • Водете си записки, за да използвате получената обратна връзка от учениците при реализирането на бъдещи проекти.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.