Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците представят проучен вулкан;
- Обсъждат ползите и опасностите от вулканичните изригвания;
- Подготвят се за изработка на тялото на модел на вулкан по видео-образец.
Необходими материали:
- табло/флипчарт “Нашите вулкани“ (по желание);
- Работен лист “Четене с разбиране- вулкани”
- Как да си направим вулкан – видео
Урокът започва с кратко и въздействащо въведение, което потапя учениците в атмосферата на вулканично изригване чрез въображаема ситуация, създадена от учителя. Целта е да се събуди любопитството и вниманието им, преди да преминат към представяне на домашната задача. Няколко ученици споделят резултатите от проучването си за избран вулкан - къде се намира, кога е изригвал, какви последствия е предизвикал и какво ги е впечатлило най-много. Учителят обобщава и записва ключови данни на дъската или на табло “Нашите вулкани“. Така се създава обща основа от знания, върху която да стъпи в по следващ етап - обсъждане на ефектите от изригванията.
Инструкции
- Представете си, че стоите в подножието на планина. Разхождате се сред природата и се наслаждавате на нейната прелест. Всичко е спокойно. А после... Земята започва да трепери, издига дим се, от върха на планината бликва огън и достига до небето.
- Това не е просто фантазия – това се е случвало и ще се случва отново. Знаете го отлично, защото за домашно имахте за задача да проучите вулкани, които са променили света. Сега ще имате възможност да разкажете за вулкана, който сте проучили у дома.
- Използвайте своя текст, рисунка или презентация, за да ни представите:
- Името на вулкана.
- Местоположение (държава, континент);
- Година/период на изригване (ако има);
- Последици от изригването;
- Какво ви е впечатлило най-много.
Обобщение
Учениците научават факти за важни вулкани от историята и осмислят връзката между природните явления и човешкия живот - основа за по-дълбок анализ в следващата дейност.
Важно!
- Дайте възможност на 5-6 ученици да представят по-подробно, останалите могат да посочат само имената на на вулканите си.
- Запълвайте с информация таблото "Нашите вулкани" (Колона№1: име на вулкана, Колона№2: държава/континент, Колона№3: година на изригване (ако има), Колона№4: интересен факт или последица).
Учениците се потапят в света на вулканите чрез работа с текст. Затвърждават знанията си за вулканите - как се образуват, какви видове съществуват и къде се срещат. Дейността развива умения за извличане на информация и критично мислене в научен контекст.
Инструкции
- Знаете ли, че Земята има глас? Вулканите са нейните гласове. Днес ще чуем тяхното боботене и ще разберем тайните им.
- Получихте работен лист за четене с разбиране “Вулкани“. Прочетете текста в горната част - можете да го направите индивидуално или по двойки. Това е научен текст, който изисква внимание, разбиране и логическа преценка. Подчертайте непознатите думи и оградете важните понятия.
- Отговорете на твърденията с “вярно“ или “невярно“, използвайки доказателства от текста. Може да сверите с партньор въпросите, за които се колебаете. Имате на разположение 15 минути.
- След това ще сверим отговорите и ще направим обсъждане всички заедно.
Обобщение
Учениците задълбочават разбирането си за вулканичните процеси. Подготвят се следващата стъпка – създаване на собствен вулкан.
Важно!
- Подгответе копие от работния лист за всеки ученик.
- Помагайте на децата, които срещат трудности с четенето. Може да направите съвместно четене на няколко изречения.
- Водете на дъската списък с нови понятия, които излизат от текста.
- След попълване на работния лист, направете кратко групово сравнение на отговорите и обобщение на наученото.
Учениците обобщават наученото до момента за вулканите - техния строеж, видове, разположение. Учителят насочва вниманието към създаването на модела на вулкан в следващия час чрез кратко видео за необходимите материали - крайната практическа стъпка от проекта.
Инструкции
- Днес чухме гласа на вулканите – чрез проучванията ви у дома и текста, който прочетохме преди малко. Видяхме, че вулканите може да са бедствия за хората, но са част от живота на планетата.
- А сега нека обобщим знанията си: какъв е вътрешният строеж на Земята? Какво е кратер? Какво е магма? Какви видове вулкани познавате?
- Време е да се подготвим да ги превърнем теорията в нещо истинско – модел на вулкан! Сега ще ви покажа едно видео, а вие следете какво е важно да си приготвите за следващия час, за да може вулканът ви да е красив и да изригне.
- И така, какви материали ще са нужни за модела? Вие може можете да добавите и други елементи. Ще работите по двама, така че се уговорете кой какво ще донесе. Нарисувайте (или начертайте) бърз план на бъдещия си модел в тетрадките си.
Обобщение
Учениците затвърждават наученото, правят връзка между теория и практика и се подготвят организационно за създаването на крайния продукт. Така етапът на разяснение завършва с готовност за творческо действие.
Важно!
- Започнете с обобщение на основните теми от проекта досега. Включете учениците в разговор: какво научихме, какво ни впечатли.
- Представете задачата за следващия час: учениците ще работят по двойки, за да направят модел на вулкан. Покажете видеото.
- Напишете на дъската основните елементи, които ще бъдат включени в модела.
- Ако има време, помолете екипите да си направи мини-план (на лист или в тетрадката) за действие или скица на модела.
