Играем със спомагателния глагол “съм” – форми, лице и роли в изречението

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават думата съм като спомагателен глагол;
  • определя лице и число на глагола;
  • създават творчески текстове, използвайки спомагателния глагол съм.

Необходими материали:

  • платнена торба или кутия
  • малки предмети и картички (животни, предмети, природни явления, герои)
  • работен лист “Съставяне на гатанки по картинки”
  • флипчарт лист или дъска за изписване на примерни изречения
  • маркери, цветни моливи
  • списък с гатанки (показани по-долу) за пример
„Аз съм…“
10 минути
Игра

Учениците избират предмет или картина от „вълшебна торба“. Съставят изречение, започващо с „Аз съм…“, с което се „превръщат“ в избрания обект.

Инструкции

Започнете часа с играта “Аз съм…”

  • "Днес ще покажем колко много можем да кажем, използвайки малката, но важна дума „съм“. Всеки от вас ще изтегли предмет или образ и ще състави смислено изречение, което ни дава повече информация – не само какво сте, а къде сте, в какво състояние сте или с каква цел сте.
  • Пример: Изтеглям си картинка на пожарникар. Казвам: "Аз съм пожарникар. Готов съм да помогна, ако някой е в беда."

Обобщение

Разбрахме, че думата „съм“ не показва действие, а ни казва кой е участникът. Подготвихме се да разгледаме как тази дума се използва в различни форми и с различни лица.

Важно!

  • Използвайте малка торба с предмети или картички (играчки, училищни пособия, животни, храна и др.). 
  • Насърчавайте въображението на децата – няма грешен отговор, стига да има правилно съгласуване с формите на спомагателния глагол „съм“. 
  • Първо демонстрирайте с 1–2 примера. 
  • Ако ученик изпитва затруднение, предложете да състави само първото изречение – „Аз съм …“.
Гатанки с роля
20 минути
Творческа задача

Учениците изтеглят тайна роля (карта с образ) и съставят кратка гатанка като използват различни форми на спомагателния глагол “съм”. Останалите отгатват скрития образ.

Инструкции

Продължете часа с творческа задача.

  • "Сега ученици, ще съчиняваме гатанки. Всеки от вас ще изтегли тайна карта с предмет, животно, човек или явление.
  • Помислете какво би казал, ако ти си това.
  • Съставете в тетрадките си 2–3 кратки изречения, които да подскажат на съучениците ви какъв е образът.
  • След това ще споделите гатанката си пред класа. Останалите нека се опитат да отгатнат: "Кой си ти?"

Дайте примери на учениците.

  • "Аз съм зелен и съм вкусен, когато съм сварен. Живея сред полето. Що е то? (грах)
  • То е на небето. Разхожда се по цял ден. Свети и топли цялата земя. Що е то? (слънцето)
  • Те са червени и сладки. Отглеждаме ги в градината. Що е то? (ягоди)"

Обобщение

Чрез гатанките упражнихме различните форми на глагола „съм“, като част от изречения, които представят кой е говорещият. Разбрахме, че „съм“ не изразява действие и не описва самостоятелно, но участва в създаването на пълно изречение. С това се подготвихме да го използваме правилно в нашите собствени текстове и изказвания.

Важно!

  • Подгответе комплект с разнообразни образи (виж файла с картите).
  • Демонстрирайте с 1–2 примера.
  • Подкрепете по-срамежливите ученици с подсказки („Какъв цвят си?“, „Къде живееш?“).
  • Може да водите на дъската списък с използваните форми на „съм“.
  • Окуражавайте и изказвания от останалите: „Аз мисля, че той е…“

Материали за дейността

Стани, ако ти си…
10 минути
Игра

Учениците участват в игра с движение. Според инструкциите на учителя, те разпознават различни форми на глагола „съм“, като стават, сядат или вдигат ръка според посоченото лице.

Инструкции

Завършете часа с игра.

  • "Слушайте внимателно изреченията, които казвам. Ако изречението е в първо лице – трябва да станете. Ако е във второ лице – вдигате ръка. Ако е в трето лице – сядате и докосвате чина. 
  • Пример:
  • Аз съм ученик. (Всички стават)
  • Вие сте весели. (Всички вдигат ръка)
  • Той е бърз. (Всички седят и докосват чина)"

Обобщение

Чрез движение повторихме лицата и формите на глагола „съм“. Играта ни помогна да проверим дали ги разпознаваме без да пишем. Уверихме се, че можем да ги използваме и разпознаваме в различен контекст.

Важно!

  • Може предварително да си подготвите изреченията, които ще кажете. Ще е мотивиращо, ако те са свързани с интересите на вашите ученици.
  • Редувайте изречения с различни форми на „съм“. 
  • В края на часа отделете 3 минути и включете учениците да казват свои изречения. 
  • Следете дали действията отговарят на лицето в изречението. 
  • Дръжте темпото динамично и забавно.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.