Урок 3 – Хората, които работят в училище

Раздел

Семейство и училище

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • запомнят отговорностите на хората, които работят в училище;
  • съставят различни по цел на изказване изречения;
  • дават примери за подходящо поведение при опасни ситуации у дома и в училище;
Запознайте се с хората, които работят в училище
20 минути
Дискусия

Поканените гости разказват за своите отговорности в училището. Ако тези служители имат своя страничка в лексикона, учениците ще могат по-лесно да запомнят техните имена и по какви въпроси да се обръщат към тях.

Препоръки към учителите:

  1. Свържете се с поканените гости предварително, за да уточните времето, в което ще могат да дойдат в класа, и колко време ще имат за представянето. 
  2. Предварително се уверете, че гостите ще използват подходящи за ученици от 1. клас думи и изрази, които децата ще могат да разберат.
  3. Преди срещата подгответе учениците, като им обясните какви са целите на дейността и какво се очаква от тях.
  4. Уверете се, че класната стая е подготвена за посрещането на гостите.

 

Инструкции

1 част: Посрещане на гостите

“Днес в класната стая ще дойдат специални гости – хора, които работят в нашето училище и имат важни отговорности. Бъдете готови да ги посрещнем с усмивка и внимание.”

2 част: Запознаване с ролите на гостите

“Всеки гост ще разкаже за това каква е неговата роля в училището и с какво допринася за нашето обучение и комфорт. Слушайте внимателно, защото ще научите кой каква отговорност носи и как може да ви помогне.”

3 част: Задаване на въпроси:

“Ако нещо ви е интересно или не разбирате, не се притеснявайте да задавате въпроси на нашите гости. Това е вашата възможност да научите повече за тяхната работа.”

4 част: Да запомним имената и ролите

“За да ви бъде по-лесно да запомните нашите гости и техните отговорности, опитайте се да свържете техните имена със задачите, за които те отговарят в училище.”

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да развият по-добро разбиране и уважение към различните професии в училището. Те ще могат по-лесно да се ориентират към кого да се обърнат при различни ситуации, което ще им помогне да бъдат по-самостоятелни и отговорни в бъдеще.

Важно!

Материали за дейността

Какво правим при опасни ситуации?
10 минути
Дискусия

В тази дейност учениците ще трябва да преценят в различни ситуации към кого трябва да се обърнат в училище.

Препоръки към учителите:

  1. Подгответе ситуациите предварително и ги адаптирайте според вашата училищна среда.
  2. Имате възможност да използвате част от посочените ситуации или да използвате други, на които сте били свидетели в училищния живот. 
  3. Подредете класната стая така, че всички да могат да виждат и чуват добре.
  4. При необходимост, периодично напомняйте за отговорностите и хората, към които могат да се обърнат.

Инструкции

Реплики на учителя: “След представянето, ще разгледаме няколко ситуации, които могат да възникнат в училището. Вашата задача е да решите към кого от екипа трябва да се обърнете в конкретната ситуация.”

Ситуация 1: Ако ваш съученик падне и се нарани на двора, към кого ще се обърнете?

(Отговор: Медицинското лице, защото то може да предостави първа помощ и да реши дали е необходимо допълнително медицинско обслужване.)

Ситуация 2: Виждате непознат човек, който се движи из училището. Към кого ще потърсите помощ?

(Отговор: Директор или заместник-директор, защото администрацията е отговорна за сигурността в училището и ще предприеме необходимите мерки за проверка на ситуацията.)

Ситуация 3: Забелязвате, че няколко ученици се карат и ситуацията става напрегната. Кого ще уведомите?

(Отговор: Психологът може да помогне за решаването на конфликта и да предложи подкрепа, а директорът ще предприеме действия за осигуряване на реда.)

Ситуация 4: На пътя си в коридора виждате опасност като счупено стъкло или открита електрическа инсталация. Към кого ще се обърнете, за да се обезопаси мястото?

(Отговор: Хигиенистът може да осигури безопасността на мястото и да сигнализира за нуждата от поправка, а учителят ще информира администрацията.)

Ситуация 5: В столовата забелязвате, че някой е разлял супа на пода. Към кого ще потърсите помощ?

(Отговор: Служителят в столовата ще предприеме действия за почистване и предотвратяване на инциденти.)

Ситуация 6: Имате проблем с учебник или друга книга от библиотеката. Към кого ще се обърнете за съдействие?

(Отговор: Библиотекарят ще помогне да се реши проблемът и ще даде нужните инструкции за правилното използване на библиотечните материали.)

Обобщение

“Ако имате въпроси относно някоя от ролите или отговорностите на гостите, не се колебайте да попитате. Това ще ви помогне да се чувствате по-спокойни в различни ситуации в училище.”

Важно!

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Урок

Урок 2 – Нашите отговорности в училище

Урок

Урок 5 – Представяне на лексикона на класа

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.