Раздел
Планиране и обработка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават различни начини за обработка на хранителните продукти – топлинна и студена;
- изпълняват достъпна готварска рецепта за студена обработка;
- разбират ролята на контрола върху качеството и самоконтрола при изпълнение на практическа задача.
Необходими материали:
- хранителни продукти за студена обработка – зеленчуци, плодове, хляб, млечни продукти, мед, ядки
- кухненски пособия – ръкавици, престилки, дъска за рязане, нож, ренде
- картонени чинийки, купички и чашки
- дървени вилици и лъжици
- попълнен работен лист “Рецепти за “Моят ресторант” на всеки от отборите
Учениците се подготвят за работа, като се обличат според изискванията за работа в ресторант. Ръцете, хранителните продукти и кухненските пособия хубаво се измиват.
Инструкции
Започнете с подготовка за отварянето на ресторанта.
- Учениците, започваме подготовката за отварянето на ресторант в класната стая. Дългите коси трябва да са прибрани. Първата ни задача е хубаво да измием и подсушим ръцете си. След това слагаме ръкавиците за работа и измиваме добре плодовете и зеленчуците, купите, съдовете, приборите и дъските.
Обобщение
Обяснете на учениците защо е важно да измиваме продуктите и съдовете преди да готвим.
- Продуктите може да имат прах, бактерии, пестициди или други замърсители от транспортирането и съхранението.
- Съдовете и приборите, ако не са добре измити, може да имат остатъци от предишна употреба или прах, който се е събрал, докато са стояли.
Учениците се учат на отговорност, организираност и лична хигиена– нещо, което ще им бъде полезно цял живот, не само в кухнята.
Важно!
- Готварски шапки и престилки ще допринесат за автентична работна атмосфера.
- Осигурете на учениците подходящо пространство за измиване на продуктите, купите, съдовете, приборите и дъските.
Учениците подготвят продуктите, които ще са им необходими за приготвянето на рецептите, които са си избрали в предходния урок.
Инструкции
Преминете към обработката на самите продукти.
- Нека всеки отбор извани попълнения си работен лист “Рецепти за "Моят ресторант”. В него има три рецепти - салата, сандвич и десерт. Прочетете си ги отново, вижте дали имате всички необходими продукти за тях.
- След това поставете ръкавиците си.
- В рамките на следващите 30 минути всеки отбор трябва само да подготви продуктите си - настъргани, нарязани и т.н. Помислете какви точно са рецептите и какво ви е необходимо за всяка от тях. Внимавайте при използването на нож и ренде.
- Самите ястие в готов вид подредени в чиниите ще се направят малко по-късно, когато гостите в ресторанта заемат своите места.
Обобщение
С тази дейност учениците на практика се научават как се случва студената обработка на храните. Също така развиват умението си за безопасно боравене с кухненски пособия.
Важно!
- Осигурете пространството, необходимо за подготовката на продуктите.
- Уверете се, че всеки екип разполага с необходимите продукти и за трите ястия, които ще сервира - сандвич, салата и десерт. При нужда съдействайте за обмена на продукти между екипите.
- Насърчете децата да разпределят ролите си в отбора и да се уговорят кой ученик кое от трите ястия ще приготвя.
- Насърчавайте учениците да работят старателно и да проверяват своята работа.
- Напомняйте острите кухненски пособия да се използват с внимание.
- Помагайте на децата, които се нуждаят от допълнителна подкрепа или насоки.
Инструкции
Завършете подготовката за представянето с дискусия.
- Какво успяхме да свършим до момента?
Поздравете класа за свършената работа:
- Мили готвачи, завършихме подготовката за финалното ни събитие - истински ресторант в класната стая. Демонстрирахте отлични умения за анализ и сътрудничество. Сега остава само да представите своите ястия и да споделите наученото с гостите ни.
Обобщение
За да може учениците да демонстрират приготвянето на рецепта, трябва правилно да са подготвили продуктите си.
Важно!
- Уверете се, че всички учениците напълно са подготвили продуктите за своите рецепти.
- Уверете се, че класната стая е подредена като ресторант.
- Оставете малко време за почивка на учениците преди финалното представяне.
