Героите оживяват: рисунки, реплики и сцени
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- участват в обсъждането на фрагменти от литературното произведение;
- съотнасят заглавие към конкретен епизод;
- проследяват взаимоотношенията между героите в изучавано произведение;
- съпоставят постъпките на героите и нравствените им качества;
- четат с разбиране и изразително текста на изучаваното произведение;
- откриват нравствени ценности в пословици.
Необходими материали:
- листове за рисуване / скицници
- цветни моливи, флумастери
- текст на приказката “Всеки остава завинаги”
- лепящи листчета за реплики
- табло за разпределение на сцените
- работен лист “Героите оживяват- стъпки за работа в група”
Използвани източници: “Всеки остава завинаги” от Мая Дългъчева, “Приказки от Оная гора”, изд. “Жанет-45”, 2022 г.
Учениците разсъждават върху въпроси за външния вид и емоциите на героите. Обсъждат как те могат да бъдат представени визуално.
Инструкции
Започтене часа с дискусия относно външния вид и емоциите на героите.
- Сега, ученици, помислете за героите от приказката “Всеки остава завинаги”. Как изглеждат те според вас?
- Как можем да разпознаем какво чувстват, само като ги погледнем?
Насочете учениците към текста на приказката.
- Подчертайте в текста на приказката думите, с които се описват външния вид и емоциите на героите.
- Споделете идеи – ще ни трябват за рисунките по-късно!
Обобщение
Разговаряхме за героите и техните емоции, за да можем по-късно да ги изобразим чрез рисунки. Това ни помага да ги опознаем по-добре и да подготвим своя комикс.
Важно!
- Насочвайте учениците с въпроси: „Кой герой ви е най-интересен?“, „Какво показва лицето му в дадена сцена?“, „С какво се отличава от другите?
Учениците, разделени на екипи, рисуват сцените и героите. Избират и ключови реплики, които да включат в комикса.
Инструкции
Разделете класа на екипи.
- Сега ще се разделим по групи. Всеки от вас ще работи с още 3–4 съученици.
Дайте инструкция за работа.
- Решете коя сцена или няколко сцени от историята ще илюстрирате. Разпределете в групата кой какво ще рисува. Всички трябва да се включат!
- Обсъдете в групата кой от вас какъв герой от историята ще рисува. Може да е този, който ви е любим или който най-много ви е впечатлил.
- След като обсъдите, нарисувайте скица на героя – както си го представяте. Помислете за лицето, дрехите, позата, емоцията. Работете върху листа с комикс полета.
- Потърсете в текста реплики или изрази, които показват какъв е героят. Напишете ги на лепящи листчета и ги залепете до рисунката.
- Имате 15 минути време за работа.
Обобщете.
- Чудесна работа, деца! Сега имаме герои, реплики и сцени. Следващият час ще започнем да оформяме истинския комикс!
Обобщение
Създадохме визуални образи на героите и подбрахме репликите им. Това ще ни помогне в следващия етап – оформяне на комикс страниците.
Важно!
- Ако е необходимо, помогнете на класа при разделянето по групи.
- Насърчавайте учениците да мислят визуално – как ще изглежда героят, когато е ядосан, тъжен, радостен?
- Помагайте при избора на подходящи реплики от текста.
- Уверете се, че сцените са разпределени подходящо в лист със комикс полета.
Обсъждат се различните стилове на рисуване на комикс – класически, дигитални или комбинирани. Учениците избират вида на комикса, който ще създават.
Инструкции
Завършете часа с дискусия относно стила на комикса.
- Видяхме как изглеждат героите. А сега – как бихте искали да изглежда целият комикс? Ще рисуваме на ръка, ще използваме компютри или ще комбинираме и двете? Аргументирайте избора си.
Обобщение
Научихме, че видът на комикса също носи емоция и значение. Това ще ни помогне да предадем посланието на историята по най-добрия начин.
Важно!
- Покажете на учениците различни сайтове с примерни комикси.
- Позволете на учениците да изразят мнение и да изберат стила, който най-много пасва на историята и груповата им работа.
- Мотивирайте ги за следващата стъпка в проекта - изработване на дигитален вариант на комикса и как това ще даде добавена стойност на тяхната работа (ще използват дигитални технологии, ще имат възможност за добавяне на видео, аудио и анимация, а също и ще могат да публикуват безплатно и да споделят своя труд сред повече хора).


