Раздел
Движение и енергия
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците се аргументират защо възобновяемите енергийни източници са бъдещето на производството и живота като цяло.
Необходими материали:
- въпроси за викторина
- готовите макети на възобновяеми енергийни източници
За да затвърди получените знания и да остави трайни впечатления у децата, учителят провежда “викторина” по темите, засегнати в раздела. Дейността е насочена към активиране и насочване на вниманието на учениците към това, което предстои.
Инструкции
Започнете часа с обобщение на това, през което са преминали учениците.
- През последните седмици свършихте много полезна работа, проведохте серия от проучвания и създадохте прототипи на системи за създаване на зелена енергия. Научихте, че енергията никога не се губи, а само се преобразува от един вид в друг вид. Научихте и че всичко в света, който ни заобикаля се движи, дори и неща, които на пръв поглед ни изглеждат статични.
- Сега е ред да поставим финала на тази усилена и активна работа, като проведем кръгла маса, на която ще обсъдим важни въпроси, които се отнасят за бъдещето на нашата планета. Ще започнем първо с това да обобщим всичко, което научихме дотук, като отговорите на няколко въпроса, под формата на викторина, а след това ще преминем и към същинската дискусия, в която ще влезете в ролята на истински експерти - инженери, еколози, енергетици и ще дадете своето компетентно мнение по теми от реалния живот.
- За викторината ще бъдете разделени на три отбора, така както сте седнали в колони по чиновете. Отборът, който събере най-много точки, ще има важно предимство в следващата дейност с кръглата маса. Отборът победител ще може да избере каква теза ще защитава и в каква роля ще влезе.
- Нека започнем с първите въпроси:
- Как разбираме, че нещо се движи?
- Какво е енергия и къде я срещаме в ежедневието?
- Как силите влияят на движението на предметите?
- Как се разпространява звукът?
- Защо някои звуци са силни, а други – слаби?
- Как работи ухото ни, за да чуваме звуците около нас?
- Какво представлява светлината?
- Какво се случва, когато светлината срещне различни повърхности? (Отразяване, пречупване, поглъщане)
- Какво представляват силите? (Буташ, дърпаш, триене, гравитация)
- Как гравитацията влияе на нашето движение?
- Как можем да намалим или увеличим силата на триенето?
- Как използваме силите в ежедневието си?
- Какво означава енергията да се преобразува?
- От каква в каква се преобразува енергията на колоездача? На работещия вентилатор? На готварската печка?
Обобщение
Чудесно, обобщихме и си припомнихме всичко научено. Сега вече сме готови да преминем към същината на този час, а именно - кръгла маса за експерти.
Важно!
- Преформулирайте въпросите спрямо възможностите и уменията на вашите ученици, т.е. можете да ги опростите или да ги усложните.
- Прецизирайте броя на въпросите - намалете или увеличете броя въпроси, така че да пасне на темпото на съответния клас.
- Уверете се, че всички деца се включват и следят работата в часа.
- Може да вкарате интерактивен момент, като например онлайн платформа за въпроси.
- Записвайте точките, които всеки от отборите печели.
- Наблегнете на това, че следващите дейности в часа не са със състезателен характер и единственото предимство, което получава отборът с най-много точки, е да избере коя теза да защитава.
Материали за дейността
Учениците дебатират по предварително подготвени от учителя въпроси, свързани с теми като възобновяеми енергийни източници, замърсяване на околната среда, екология, опазване на природните ресурси. Учениците демонстрират наученото в рамките на раздела, като го използват за основа в своите изказвания за и против поставените от учителя въпроси.
Инструкции
Преминете към следващата групова дейност - дебат.
- Отборът, който събра най-много верни отговори в предишната дейност, има право да избере позицията, която да застъпи - дали да говори и да защитава слънчевата, вятърната или водната енергия.
- В рамките да на дебата всеки отбор ще трябва да защити своя възобновяем енергиен източник и да се опита да обори мен, като опонент, че използването на възобновяеми енергийни източници е бъдещето.
Нека отборът победител избере своя възобновяем източник, а чрез изтегляне разпределете останалите два отбора. Дайте инструкции.
- Започваме дебата! Всеки отбор трябва да излъчи бързо по един говорител, който в рамките на 1-2 минути да представи възобновяемия енергиен източник на своя отбор - да наблегне на плюсовете от неговото използване, как се добива енергията и защо е полезен за природата.
След представянето на всяка от тезите, представете провокиращо твърдение и изискайте отборите да се защитят.
Към отбор “Слънце”:
- Използването на слънчеви колектри не е добро за природата, тъй като соларните паркове се изграждат на места, където времето през годината е топло и слънчево, т.е. такива, които са подходящи и за земеделие. Тези соларни паркове пречат на производството на плодове и зеленчуци, защото вместо да се сее, се слагат слънчеви батерии.
Към отбор “Вятър”:
- Вятърните турбини са твърде големи и високи, често се явяват опасни за птиците, а също така и много хора намират, че не са особено красиви сред красивата природа.
Към отбор “Вода”:
- Изграждането на язовири променя естественото течение на реките, което влияе на популациите на риба и други водни организми. Също така, големи ВЕЦ често заливат значителни площи, унищожавайки гори, обработваеми земи и селища.
Продължете дискусия с размишления по следните въпроси:
- Могат ли възобновяемите енергийни източници напълно да заменят изкопаемите горива?
- Трябва ли хората да плащат по-високи сметки за ток, за да се инвестира в зелена енергия?
- Кое е по-важно – енергийна независимост или запазване на природата?
- Всеки човек ли трябва да бъде задължен да използва възобновяема енергия?
Обобщение
Обобщете.
- Чрез този дебат вие задълбочихте знанията си за възобновяемите енергийни източници – слънце, вятър и вода.
- Разбрахте ползите и предизвикателствата при използването на „чиста“ енергия.
- Развихте умението си за критично мислене - не просто запомнихте и предадохте информация, а я използвахте в аргументирана защита и противопоставяне.
Важно!
- В рамките на дискусията няма правилни и грешни отговори, важно е всеки ученик да може да сподели своите гледни точки и мнения. Въпросите са достатъчно свободно формулирани, че да предполагат и свободни отговори.
- Съблюдавайте доброто отношение между отборите и спазването на прости правила като: “Изслушваме се, когато говори друг. “, “Даваме сигнал с вдигане на ръка, когато искаме да вземем думата.”, “Уважаваме чуждото мнение.”
Материали за дейността
Провежда се финално обобщение на знанията, натрупани както в рамките на конкретния проект, така и в рамките на целия раздел. Учениците рефлектират върху представянето си.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия и обобщение.
- Благодаря ви много за активната работа по този проект. На неговия финал ми се иска всеки от вас да запише в тетрадката си следното изречение и да го довърши, като ще чуем и отговорите на някои от вас:
„Ако можех да създам нова технология за добив на енергия, тя щеше да бъде…“
След като чуете отговорите на учениците, направете кратко обобщение.
- Възобновяемите енергийни източници са бъдещето.
- Инженерите и учените постоянно търсят нови решения.
- Всеки от нас може да допринесе за по-чиста планета чрез изборите, които прави.
Задайте на учениците няколко въпроса за рефлексия.
- Как оценявате от 1 до 10 с пръсти своето представяне?
- Кое беше най-интересното в този проект?
- Какви предизвикателства срещнахме и как ги решихме?
Обобщение
Обобщете.
- Браво на всички отбори! Видях как използвахте знанията си, логиката си, въображението си и умението да работите заедно – точно както истински учени, изследователи и защитници на природата! Помнете: малките действия на всеки човек имат значение – пестене на ток, разделно събиране, използване на слънчева светлина, когато можем, и грижа за околната среда. Продължавайте да се интересувате, да задавате въпроси и да мислите с отговорност към природата.
Важно!
- Дайте свобода и възможност на децата да изкажат своите идеи и предположения, без да ги поправяте.
- Не изисквайте всички да говорят, а насърчете доброволци.
- Дайте пример с лична рефлексия като учител: „Аз научих, че учениците ми могат да мислят изключително зряло по важни теми.“