Раздел

Читателска култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават произведения, посветени на България, българския народ и българския език;
  • рецитират стихотворения от български автори (например, „Обич“ от Дора Габе);
  • откриват епитета като изразно средство в изучавано произведение;
  • разграничават епитета от прилагателното име;
  • откриват сравнението в изучавано произведение.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението “Обич” от Дора Габе
  • линк или файл с видео за рецитация
  • разпечатани текстове на стихотворението с имена на учениците по групи
  • аудио или инструментал на песен, посветена на България
  • списък с подредба на изпълненията

Използвани източници: “Обич” от Дора Габе в: „Златни страници“. Детство мое. Том трети. Стихотворения. Издателство „Български художник“, 1977

Работен лист

Поезията звучи различно, когато я почувстваш
10 минути
Дискусия

Учениците гледат кратко видео с изразително рецитиране на българско стихотворение. Обсъждат какво ги е впечатлило и как гласът и изражението влияят на слушателя.

Инструкции

Подгответе се да пуснете видео с изразително рецитиране на българско стихотворение. 

  • "Ученици, сега ще гледаме едно кратко видео. Обърнете внимание как рецитаторът използва гласа си – кога говори бавно, кога – по-бързо, кога – с вълнение или тъга. След това ще поговорим за впечатленията ви."

След като изпълнението приключи, започнете дискусия по темата.

  • "Какво ви хареса в рецитирането? Какво направи изпълнението вълнуващо за вас?"

Обобщение

Гледането на изразителна рецитация вдъхновява учениците и ги подготвя да осъзнаят ролята на гласа и емоцията в поезията. Това създава мост към собствената им работа с текста.

Важно!

  • Подберете видео с подходяща дължина (до 2 минути).
    Пример: https://www.youtube.com/watch?v=-o_R7t_pbJY
  • Ако е възможно, използвайте рецитация на стихотворение с патриотична тематика за тематична връзка.
  • Поощрете различни мнения и емоционални реакции.
Репетираме като артисти
20 минути
Групова работа

Учениците се разделят на групи. Всяка група репетира един куплет от стихотворението „Обич“. Работи се върху интонация, паузи, темпо и предаване на чувства. Учителят дава обратна връзка на всяка група.

Инструкции

Разделете класа на пет групи.

  • "Ще се разделим на пет групи, колкото са куплетите в стихотворението. Всяка група ще подготви рецитирането на един куплет.
  • Прочетете вашия куплет няколко пъти заедно. Обърнете внимание на:
  • къде да направите пауза;
  • кои думи да подчертаете с гласа си;
  • какво чувство носи куплетът.
  • След 10 минути ще представите своя куплет пред останалите.
  • Докато слушате другите групи – наблюдавайте интонацията и емоцията. Ще обсъдим кое ви е впечатлило най-много."

Обобщение

Работата в екип върху куплети учи учениците да се вслушват един в друг и да търсят ритъма и емоцията в поезията. Така по-лесно осъзнават как думите оживяват чрез глас, движение и усещане. Това е ключов момент в подготовката им за сценичното представяне.

Важно!

  • Предварително разпечатайте и раздайте куплетите.
  • Направете групите балансирани по брой и способности.
  • При нужда помогнете на групите с идеи за темпо и паузи.
  • Обърнете внимание на синхрона между учениците при изпълнението на рецитала. Да не се надвикват, да не избързват, да произнасят ясно и с емоция думите.

Материали за дейността

Финален акорд – с рецитация и песен заедно на сцена
10 минути
Презентация

След като всяка група е подготвила и представила своя куплет от стихотворението, учениците репетират заедно целия рецитал, като го обединяват с изпълнение на песен за България. Това е генерална репетиция за финалното сценично представяне.

Инструкции

Завършете часа с финална репетиция. Подредете екипите в полукръгове.

  • "Ученици, нека да обединим всичко, върху което работихме – рецитирането по групи и финалната песен. Това ще е нашият последен преглед преди голямото представяне.
  • Всяка група ще рецитира своя куплет. След това – всички заедно ще изпеем избраната песен.
  • Докато рецитирате, стойте уверено, говорете с чувство и гледайте към публиката.
  • След изпълнението ще обсъдим какво ни се получи добре и какво можем да подобрим за представянето пред публиката."

Обобщение

Обединението на рецитация и песен създава завършен сценичен продукт, който съчетава емоция, език и музика. Учениците осъзнават, че словото и песента могат да бъдат мощен израз на принадлежност, гордост и обич към родината.

Важно!

  • Използвайте подредбата от предходната дейност (всяка група с конкретен куплет).
  • Направете прехода от последния куплет към песента ясен (напр. с кратка тишина и жест от водещ).
  • Насърчете учениците да се усмихват и да пеят уверено, дори и тихо – важна е споделената емоция.
  • Може да отбележите добри примери и да предложите едно нещо за подобрение.
  • Изберете песен за България, която учениците харесват.
  • При необходимост отделете извънкласно време за още една репетиция и синхронизиране на изпълнението.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.