Световно брегово разузнаване

Раздел

Планетата Земя

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  Учениците:

  • разпознават и обясняват понятието бряг и брегова линия;
  • назовават и локализират на карта основни брегови форми: залив, остров, полуостров, проток;
  • развиват умения за анализ на географска карта;
  • развиват умения за работа в екип се подготвят за следващия етап на проекта.
Къде се срещат сушата и водата?
5 минути
Въведение, Дискусия

С помощта на увлекателно въведение, учителят припомня как учениците са изследвали сушата и водата, континентите и океаните. Поставя се нов въпрос: „Какво ще видим първо, когато се приближим с кораб до нова земя?“ Така се насочва вниманието към новата тема – брегът като начална точка на откривателството.

Инструкции

  • Какво научихме в предишния урок? Припомнете ми какво представляват континентите и океаните!
  • Спомняте ли си какво научихме в предишния ни урок? Какво представляват континентите и океаните?
  • Днес приключението продължава! Вие сте екипаж на кораб и след изтощително плаване през безкрайните води най-накрая съзирате нещо на хоризонта. Можете ли да си представите какво виждате? Какво се провиква наблюдателят от върха на мачтата?
  • Точно така – „Земяяяяя! Земя на хоризонта!“
  • Ивицата, където сушата се среща с водата, се нарича бряг. Днес ще изследваме бреговата линия и нейните форми. Ще разберем какво представлява брегът и какви тайни крие той. Готови ли сте да станете истински откриватели?

Обобщение

Въведението съчетава преговор на предишния материал с новата тема, като използва сюжета за пътешествието, за да ангажира учениците.

Важно!

  • Използвайте карта или илюстрация за визуална подкрепа.
  • Поддържайте емоционален тон, за да ангажирате въображението на учениците.

Материали за дейността

Световно брегово разузнаване
30 минути
Работа по двойки, Презентация

Учениците се запознават с новите понятия за брега и бреговите форми чрез визуално представяне и примери. След това по двойки разпознават географски обекти и ги обозначават с цветни етикети на картата. В края на дейността представят едно свое “откритие“ пред класа.

Инструкции

  • Нашият кораб ще обиколи бреговете на Европа и Африка. Ще изследваме бреговата линия и ще се запознаем с понятията “залив”, “полуостров” и “остров”. Ще се оглеждаме за протоци и провлаци.
  • Ще въведа новите понятия, а вие слушайте внимателно, защото след това ви предстои ви работа по двойки.
  • Сега всеки екип ще получи фрагмент от географска карта и комплект от лепящи листчета с различни цветове. На тях са написани географски термини: бряг, брегова линия, залив, полуостров, остров, проток. Задачата ви е да откриете и обозначите на вашата карта поне по един пример за всеки термин.
  • След това се подгответе се в рамките на една минута да представите едно свое “откритие.

Обобщение

Дейността помага на учениците да разберат и визуализират основните брегови форми, като сържат новите понятия с реални географски обекти. Уменията за наблюдение, разпознаване и представяне ще бъдат от ключово значение при създаването на техния “Дневник на откривателя.

Важно!

  • При представяне на новото съдържание използвайте картата или презентация, като се стремите да се придържате към познати примери.
  • Диктувайте най-важното, което искате да остане в тетрадките на учениците.
  • Насърчавайте децата да задават въпроси и да правят сравнения между различни брегови форми.
  • Следете екипната работа, насочвайте учениците и при нужда подкрепяйте обосновката им.
  • По време на представянията водете на дъската списък с основните “открития“ на класа.
  • Ако е необходимо, подавайте реплики: “Островът, който открихме, е... . Нашият проток е...  и свързва...“.

Материали за дейността

Какво е Дневник на откривателя?
5 минути
Рефлексия

Учителят обобщава постигнатото в часа, като отбелязва напредъка на учениците в разпознаването на брегови форми. Представя идеята за финалния продукт на проекта - Дневник на откривателя, в който учениците ще вписват маршрутите и обектите, които откриват по време на своето учебно пътешествие.

Инструкции

  • Скъпи откриватели, благодаря ви за работата ви през този учебен час. Какво ново научихте за брега и неговите форми?
  • Днес направихме още една крачка в нашето географско пътешествие - изследвахме границата между сушата и водата и разпознахме различни форми на бреговата линия. Вашата наблюдателност и любопитство ви помогнаха да разширите своите хоризонти.
  • Сега е време да помислим как да съберем всички тези впечатления и открития. Знаете всеки капитан си води корабен дневник. Ние ще създадем “Дневник на откривателя“. Как си представяте да изглежда такъв дневник? Какво ще има на страниците му?
  • В дневника ще записвате маршрутите си, ще описвате географските обекти, които срещате, и ще споделяте своите мисли и преживявания по време на пътуването. Това ще бъде вашата лична карта на знанието, която ще ви води през следващите приключения.

Обобщение

Учениците затвърждават разбирането си за основните брегови форми и усещането, че са откриватели. Подготвят се за следващия етап от проекта – създаване на своя откривателски дневник.

Важно!

  • Използвайте ентусиазиран и мотивиращ тон, когато насочвате вниманието към финалния продукт от проекта.
  • Може да покажете примерен Дневник на откривателя - Google ще ви даде доста предложения, ако използвате търсачката на английски език (“explorer’s journal”/”explorer’s diary”).

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.