Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и назовават планетите от Слънчевата система;
- описват разлики между планетите по видими характеристики (размер, разположение, повърхност);
- работят в екип и ползват визуална информация за извличане на знания.
Необходими материали:
- карта/плакат на Слънчевата система
- работен лист “Слънчевата система в карти”
- видео за Слънчевата система
- работен лист “Планетарни изследователи”
- работен лист “Викторина за Слънчевата система”
- кутия за въпросите
- таймер
Урокът започва с игра „Планетарна въртележка“, в която учениците подреждат имената на планетите по предполагаем ред около Слънцето. След това гледат кратко видео за Слънчевата система, с което проверяват, дали са се справили с правилното подреждане на планетите.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- В миналия час започна нашето планетарно пътешествие, което ни отведе на мисия по опознаване на Слънцето и Луната. Днес продължаваме да се носим из Космоса, като ще се запознаем по-подробно и с останалите небесни тела, част от Слънчевата система.
- За целта ще се разделим на два отбора, като всички четни номера в клас са в единия отбор, а всички нечетни - в другия.
- Двата отбора ще получите комплект карти с имена на планетите от Слънчевата система. Ще трябва да подредите планетите около Слънцето така, както мислите, че са подредени в Слънчевата система. След това ще гледаме видео, за да проверим каква е реалната подредба. Имате 2 минути да подредите планетите.
След като изтекат двете минути, пуснете на учениците видео за Слънчевата система, което да изгледат до 1:44.
- Нека проверим, дали сте работили правилно! При нужда всеки отбор прави корекция на подреждането.
Обобщение
Обобщете.
- Започнахме с въвеждаща игра и видео, които ни помогнаха да си припомним подредбата на планетите и да се подготвим за по-задълбочено изследване.
Важно!
- Подгответе предварително два комплекта картончета с имената на планетите и видеото.
- Дайте инструкция на децата как да работят в отбора. Всеки да залепи по едно картонче или заедно да обсъдят и да изпълнят задачата.
- Уверете се, че всички в отбора вземат участие.
Материали за дейността
Учениците работят в екипи. Всеки екип получава снимка на една планета и таблица за попълване. Използват постера на Слънчевата система, за да определят името и мястото на планетата, която описват.
Инструкции
Разделете класа на 8 отбора - нека всеки отбор получи по една планета.
- Добре, сега ще догледаме видеото, което започнахме преди малко, защото то ще ни разкаже малко повече за плантите. Бъдете съсредоточени, защото в него ще откриете любопитни факти, които ще ви помогнат да изпълните следващата си задача.
- Ще получите и работен лист “Планетарни изследователи”, който ще попълните с помощна на информацията, която ще видите и чуете във видеото, както и с онази, която ще прочетете от учебника и плаката - име на планетата, нейната поредност от Слънцето и нещо любопитно за нея.
- Освен да черпите информация от видеото, бихте могли да използвате и учебника си като ресурс за търсене на информация.
Обобщение
Чрез тази дейност учениците започват да различават планетите визуално и по основни характеристики. Това е първата крачка към създаването на техните „туристически“ брошури. “
Обобщете.
- Тази задача беше много ключова за вас, защото тя ще ви помогне да се справите със следващото предизвикателство - да направите рекламна брошура. Но за това ще ви споделя малко повече по-късно.
Важно!
- Разделете класа на екипи по 3-4 деца. За разделянето може да подходите по различен начини.
- Напишете на малки листчета имената на планетите по толкова пъти, колкото човека ще има в отбора, и така да разпределите всички ученици (напр. 3 пъти Меркурий, 3 пъти Земя и т.н.).
- Формиране на отбори по ваша преценка. Ако изберете този начин, може да използвате картите с имена на планетите, за да разпределите планетите по отбори. Важно е преди да започнете със задачата, всеки отбор да знае за коя планета ще трябва да проучва.
- Подгответе плакат на Слънчевата система.
- Подкрепете екипите с напътствия при нужда.
Учениците се разделят на два отбора и участват в щафетна игра с кратки въпроси за планетите. Всеки участник тича до определен пункт, взима въпрос, връща се при отбора и заедно решават отговора. Следващ въпрос се взима само след потвърждение от учителя, че отговорът е верен.
Инструкции
Продължете часа с игра - щафета с викторина. Разделете класа на два големи отбора.
- Преди финала на днешния урок ще се пораздвижим малко с една интересна и забавна щафетна викторина! Всеки път само един от отбора отива до масата с въпросите, взима въпрос и се връща при отбора. Заедно отговаряте, казвате ми отговора и ако е верен, изпращате следващ играч към масата. Целта е да съберете най-много верни отговори за 5 минути. Старт?
Обобщение
Обобщете.
- Надявам се, че тази задача ви помогна да научите или да си припомните още любопитни факти за планетите.
Важно!
- Нарежете въпросите за викторината на малки листчета и ги поставете в кутия.
- Оформете „станция с въпроси“ в единия край на стаята.
- Разделете класа на два отбора по начин, който сметнете за уместен.
- Използвате таймер за 5 минути, който да оповести края на времето за игра.
Материали за дейността
Учениците споделят коя планета им се е сторила най-интересна и защо. Учителят обобщава темата и разкрива, че в следващите уроци ще се гмурнат още по-дълбоко в нейните тайни.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия за наученото.
- Кажете коя планета ви впечатли най-много днес и защо. Какво ви се иска да разберете още за нея?
Обобщение
Обобщете.
- Всичко, което направихме днес ще ви помогне да се справите успешно със следващия урок, в който ще трябва да представите планетите като примамливи туристически дестинации и да създадете брошури, постери, плакати, с които да накарате останалите си съученици да пожелаят да пътуват до планетата, която ви се е паднала. Дори и това да е невъзможно, разбира се.
Важно!
- Насочвайте учениците да изразяват личен интерес и хипотези.
- Запишете интересните идеи, които могат да се включат в бъдещи дейности.


