Създаване на модел на възобновяем енергиен източник
Раздел
Движение и енергия
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- проучват основните причини за замърсяване на средата и създават примери за алтернативни енергийни източници;
- създават макет/прототип на възобновяем енергиен източник.
Необходими материали:
- видео
- работен лист “Инструкции за създаване на макет на възобновяем енергиен източник”
- черна хартия или картон
- прозрачна пластмасова папка или найлоново фолио
- малки пластмасови тръбички или сламки
- алуминиево фолио
- лепило или тиксо
- ножици
- картон или пластмасови бутилки
- дървена пръчка
- голяма капачка от бутилка или коркова тапа
- шпилка или игла
- пластмасови лъжички, капачки или малки картонени лопатки
- картонена ролка (например от кухненска хартия) или пластмасова бутилка
- шпилка, дървена пръчица или сламка
- флумастери и цветни моливи (за украса и надписи)
- листове за записване на наблюдения и чертежи
Учителят показва кратко видео на реални възобновяеми енергийни инсталации (соларни панели, вятърни турбини, водноелектрически централи). Провежда се кратка дискусия по предварително подготвени въпроси. Учениците изказват предположения и споделят идеи.
Инструкции
Подгответе видео за възобновяеми енергийни източници.
- Ученици, сега заедно ще се запознаем с едно интересно и информативно видео, което представя възобновяемите енергийни източници. Видеото е на английски, но не се притеснявайте, има субтитри, а и аз ще ви помагам с превода. Всъщност, най-важното, докато гледате, е да се фокусирате в това как изглеждат системите, които използват зелена енергия, за да я превърнат в електрическа. Наблюдавайте огромните вятърни турбини, мащабните соларни паркове и силата, с която се движи водата във ВЕИ. Когато изгледаме видеото, ще ви задам някои въпроси за впечатленията, които е оставило то у вас.
Проведете свободна дискусия, в която децата споделят идеи и мисли.
- Какво мислите за всички системи за възобновяема енергия, които видяхте?
- Кой създава тези системи?
Отговор: инженери
- Как инженерите и учените изграждат тези системи?
- Какъв е пътят до създаването им?
Отговор: Създава се проект, скица, набавят се материали, скиците се предават на проектант и започва строеж и изграждане с вече готови материали.
- Как според вас те решават предизвикателствата, свързани с производството на енергия - липсата на еднакво количество слънчева светлина и вятър, скъпото изграждане на системата?
- Трудно или лесно е според вас да се направи един соларен парк?
- Ами една вятърна турбина?
Обобщение
Обобщете.
- След като се запознахте с това как изглеждат системите за създаване на зелена енергия и колко много работа изисква създаването на една такава система, е ред и вие самите да се превърнете в малки инженери, и да създадете своите първи макети/прототипи на системи за възобновяема енергия.
Важно!
- Подгответе си предварително видеото, изгледайте го и пуснете автоматичния превод (в долната част на екрана, бутон CC, след това зъбното колело -> автоматичен превод -> български език), за да можете в реално време да предадете информацията на децата, макар че ключовото е те да могат да видят кадрите, на които се представят възобновяемите енергийни източници.
- Насочвайте децата с въпроси при провеждането на дискусията. Темата е нова за тях и е възможно да се чувстват малко неуверени и объркани в отговорите си, затова имайте готовност да ги насочвате с допълнителни въпроси.
Учениците се разделят на отбори по трима. Всеки екип започва да работи с предварително подготвени материали за създаване на макет на конкретен възобновяем енергиен източник. След създаване на макетите, отборите ги представят.
Инструкции
Разделете класа на отбори.
- За тази практическа дейност ще се разделим на отбори. В тази торбичка има малки листчета, като на всяко листче има картинка слънчице, водна капка и вятър. Всеки от вас си тегли по едно листче, което ще определи за кои възобновяем източник ще работи. Когато се изтеглят 3 слънчица, 3 капки и 3 вятъра, първите отбори са формирани и започват да се формират следващите.
Когато формирате екипите, дайте интструкции за работа.
- Всеки отбор ще получи работен лист с подробни инструкции и картинки как трябва да изработи своя макет. Разпределете си ролите в екипа - кой ще отговаря за лепенето, за изрязването, за сглобяването, за да може всеки да има задача. Ще имате на разположение 20 минути, за да изпълните задачата. Ако имате нужда от помощ, ще бъда тук, за да ви помогна.
Обобщение
Вие вече добре познавате всеки възобновяем източник на енергия. Следващата ни стъпка е да представите вашите макети и да оценим ефективността на всеки от тях.
Важно!
- Важно е да сте подготвили предварително списък с необходимите материали, за да може децата да донесат от вкъщи всичко, което ще им е нужно.
- Преди часа разпределете донесените материали по групи, спрямо проектите, за да са готови за часа.
- Разпечатайте предварително инструкциите, както и листчетата за разделяне по отбори.
- За да спестите време, може да разпределите учениците по отбори още преди започването на часа.
- Ако времето в часа не е достатъчно за завършване на проектите, осигурете допълнително такова - в час по технологии и предприемачество, час на класа или в заниманията по интереси.
Всеки екип представя макета си и споделя как смята, че неговият източник може да се използва в реалния свят. Учителят обобщава наученото и насърчава учениците да мислят как тези технологии могат да подобрят бъдещето.
Инструкции
Преминете към представяне на проектите.
- Сега ще представим макетите ви по вид. Първо представят всички със соларни панели, после всички отбори с вятърни турбини и накрая всички отбори с водни турбини.
- Моля, докато представяте, се придържайте към следните въпроси:
- Какво ви беше най-трудно да направите в макета?
- Какво ви беше най-лесно да направите в макета?
- Какви мислите, че са минусите на системата, по която работихте и има ли според вас начин, по който да се избегнат?
Обобщение
Обобщете.
- Благодаря ви за активната работа! В следващия час ще финализираме цялостната ни работа и ще направим изводи за това как човешката дейност замърсява околната среда и как с различни действия, включващи и използването на възобновяеми енергийни източници, можем да обърнем хода на събитията.
Важно!
- Дайте свобода и възможност на децата да изкажат своите идеи и предположения, без да ги поправяте. Идеята е да се получи свободна дискусия, в която ще можете да прецените доколко децата са успели да разберат значението и смисъла на използването на възобновяеми енергийни източници.
- Дайте възможност и на останалите отбори да задават въпроси на презентиращите.
