Създаване на експонати за изложба “Добре дошли в Средновековието!”

Раздел

Българското общество през Средновековието

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците създават експонати за изложба, свързани със средновековната българска култура – юрта, книга на старобългарски език и царски одежди.

Необходими материали:

  • за юртата – дървени шишчета, пластилин, канап, плат, стиропорена подложка
  • за средновековната писменост – листове дебела хартия, четки с тънък косъм, черна акрилна боя, моливи, работен лист “Вълшебната азбука – Глаголица”
  • за царските одежди – червен и жълт плат, жълт картон за корона, верижки и “златни” украшения, телбод
  • шест малки листчета с надписи “юрта”, “юрта”, “книга на глаголица”, “книга на глаголица”, “царски одежди”, “царски одежди”
  • работен лист “Инструкции за създаване на експонати (юрта, книга на глаголица, царски одежди)
Кой е моят експонат?
5 минути
Въведение

Учениците се разделят на шест отбора - два от тях ще създават юрта, два ще пишат книга на глаголица и два ще шият средновековни царски одежди. Всеки отбор тегли листче с експоната, който ще създава.

Инструкции

“Ученици, започваме работа по експонатите в нашата изложба! Нека по един представител от всеки отбор дойде при мен. На случаен принцип ще изтегли експоната, който ще създава - юрта, книга или царски одежди.”

Обобщение

Дейността представлява подготовка за следващата проектна дейност - създаването на експонатите.

Важно!

  • Предварително си напишете на листчета по два от всеки вид екпонати - юрта, книга, царски одежди. Обособете в класната стая шест места за работа и предварително разпределете необходимите материали за всеки отбор.
  • Започнете часа с разпределение на задачите. Извикайте при себе си по един представител от всеки отбор, който да изтегли листче за екипа. Когато всеки представител от отбор изтегли листче, насочете отборите към тяхното място за работа по време на часа, където да намерят всички необходими материали за създаването на експоната.
Създаване на експонати
30 минути
Групова работа

Учениците екипно създават експонати за изложба и информационни табелки за всеки експонат.

Инструкции

“Вашата задача е по отбори да създадете експонати за изложбата “Добре дошли в Средновековието!” Два от отборите ще създават прабългарска юрта, два отбора - книга на глаголица, и два отбора - царски одежди.

Пред всеки отбор има лист с инструкции за създаване на експонат. Всеки експонат трябва да има и информационна табела с текст. Тази табела трябва да е върху белия лист.

Сега прочетете внимателно инструкциите. Ако имате въпроси, вдигнете ръка и ще дойда да ви помогна.”

Обобщение

"Ученици, вие създадохте експонати за средновековната ни изложба. Научихте как се строи юрта, как се пише на глаголица и как се шият царски одежди. Вече познавате по-добре бъларското общество през Средновековието."

Важно!

  • Уверете се, че всеки екип разполага с работен лист с инструкции за създаване на експонат и бели листове за изготвяне на информационни табели.
  • Поставете задачата, като дадете ясни инструкции. Направете проверка на разбирането - помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. Обикаляйте и насочвайте учениците при нужда. Ако времето в часа не е достатъчно, предвидете допълнително такова за работа.

Материали за дейността

Ако можеше да бъдеш експонат…
5 минути
Рефлексия

Учениците избират един от експонатите от изложбата и си представят, че говорят от името на експоната. Чрез кратко устно или писмено разсъждение изразяват какво биха разказали на посетителите за живота през Средновековието.

Инструкции

“Погледнете изложбата, която създадохме. Всеки експонат ни разказва нещо за живота през Средновековието.

Ако можехте да се превърнете в един от експонатите от нашата изложба – кой бихте избрали да бъдете и защо? Помислете и споделете устно своя отговор.”

Обобщение

“Днес не просто научихме факти за Средновековието – ние го почувствахме, преживяхме и разказахме историята му със собствените си ръце. Вашите експонати ще вдъхновяват и други.“

Важно!

  • Насърчете децата да използват въображението си, няма грешни отговори.
  • Ако учениците се затруднят, задайте помощни въпроси, например: “Как се чувства този експонат?”, “Какво иска да каже на хората от днес?”, “Какво е видял или преживял в Средновековието?”

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.