Раздел

Думата като речникова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • използват азбучен ред при работа с речник;
  • обясняват лексикалното значение на думи от активния речник;
  • търсят думи с правописни особености в правописен речник;
  • откриват в речник думи с несъответствие между изговор и правопис;
  • познават учебни речници.

Необходими материали:

  • таблица с азбуката
  • тълковен и правописен речник (хартиен или дигитален)
  • работен лист “Открий думите в речниците”
Как да подреждаме думите по азбучен ред?
10 минути
Дискусия

С учениците се провежда дискусия за азбучния ред и важността му при търсене на думи в речници.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Как мислите, защо е важно да подреждаме думите по азбучен ред?
  • Дайте пример за дума, която започва с буквата "б". Как я намираме в речника?
  • Как да открием думи, на които първите няколко букви са едни и същи? Например: противник, протектор.
  • Кой ще даде пример за други две думи, на които първите две или три букви са еднакви?"

Обобщение

"Научихме какъв е смисълът на азбучния ред и защо той е важен при намирането на думи в речник."

Важно!

  • Помогнете на учениците да разберат основната идея за азбучния ред чрез примери.
  • Можете да напишете на дъската част от азбуката, за да помогнете на децата визуално да възприемат реда.
  • Дайте им възможност свободно да разглеждат речници и да се ориентират в азбучната подредба.

Материали за дейността

Речникови детективи
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят в групи, използват речниците и търсят думи с правописни особености и/или неизвестни значения.

Инструкции

Разделете класа по двойки.

  • "Разбрахме, че речникът е книга, в която думите са подредени по азбучен ред. Правописният речник ни показва как правилно се пише една дума. Когато не сме сигурни как се пише дума, намираме я по първата буква и я проверяваме. Тълковният речник ни обяснява какво означава една дума. Ако не знаем значението на дума, я търсим отново по азбучен ред и прочитаме нейното обяснение. 
  • Сега ще се работите по двойки. Всяка двойка получава работен лист с думи. Използвайте тълковен и правописен речник, за да разберете значението и правописа на тези думи. Запишете какво сте научили в работния лист. Имате 15 минути време за работа."

Обобщение

"Запознахме се с начини на търсене на думи в различните речници. Това ще ни помогне при подреждането на думите в нашите собствени речници."

Важно!

  • Обяснете как се използват двата вида речници.
  • Насърчавайте учениците да проверяват всяка дума внимателно и да обсъждат помежду си.
  • Ако нямате достатъчен брой речници за всяка двойка, разделете класа на групи според наличността.

Материали за дейността

Как речниците ни помагат?
5 минути
Дискусия

Учителят обсъжда с учениците наученото по време на урока и с какво ще им е полезно в следващите дейности.

Инструкции

Завършете часа с дискусия.

  • "Какво научихте днес за търсенето на думи в речниците?
  • Кои думи ви беше трудно да намерите и защо?
  • Кое ви помогна?
  • Предстои всеки от вас да си направи личен речник и ще има възможност да използва наученото от днес."

Обобщение

"Днес научихме как да използваме всеки от речниците и как да намираме информация за всяка дума."

Важно!

  • Окуражавайте децата да споделят своите трудности и успехи по време на търсенето.
  • Важно е да се направи връзка с предишната дейност за важността на правилното използване на речниците.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.