Раздел

Глобални проблеми

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците анализират икономическите, социалните и екологичните интереси на дадена държава и определят националните приоритети;
  • Анализират как проблемите на тяхната държава се свързват с глобалните предизвикателства;
  • Осмислят глобалния характер на различни екологични и демографски проблеми;
  • Използват възможностите на глобалното образование за осмисляне на социални проблеми на регионално, национално и глобално ниво.

Необходими материали:

  • Работен лист “Кратко обобщение за фиктивните държави”
  • Работен лист “Фиктивни държави”
  • Работен лист “Карта на фиктивния континент Саталия”
  • Плакати/флипчарт листове;
  • Маркери/цветни флумастри;
  • Достъп до дигитални устройства и употреба на конкретна платформа (например Canva или Google Slides);
  • Тетрадки/ дигитален инструмент за събиране на отговори (Sli.do, Mentimeter)/ Хартиен ресурс за рефлексия.
Представяне на държавите
15 минути
Презентация

Учителят представя предстоящите стъпки в проекта - запознава класа с фиктивните държави и със структурата на симулацията.

Инструкции

“В следващите учебни часове ще работим с един фиктивен свят, състоящ се от 6 държави, всички разположени на континента Саталия. Те се сблъскват с разнообразни икономически, социални и екологични предизвикателства, като всяка страна има своите уникални проблеми, но в същото време наблюдаваме прилики с останалите членове на глобалната общност.

Ще направя кратко обобщение на нашия свят, като искам всеки от вас да мисли по следните въпроси:

  • Как икономическите проблеми на една държава могат да повлияят на социалната справедливост?
  • Какви екологични предизвикателства смятате, че могат да бъдат общи за всички държави на Саталия?
  • Според вас коя държава ще бъде най-засегната от климатичните промени и защо?”

Обобщение

“След като се запознахте с континента Саталия и предизвикателствата пред всяка една от страните в него, е време да станете представител на една от тези 6 страни и да я изследвате в повече подробности.”

Важно!

  • Използвайте описанието на Саталия, което сме подготвили. Прибягването до фиктивни държави ще даде свобода на учениците да бъдат по-креативни в своята аргументация, като постави повече фокус върху самото дебатирането и спомогне за избягването на потенциално конфликтни или чувствителни теми. Пък и дванадесетокласниците ще могат да започнат от еднаква “база” - никой няма да има предимство заради предварителни знания в областта на геополитиката.
  • Помислете как да накарате учениците да се потопят в този нов свят и да мислят през призмата на предизвикателствата, с които държавите в него се сблъскват. Може да подготвите допълнителни материали, например карта на света или презентация за всяка държава.

Материали за дейността

Изследване на предизвикателства
30 минути
Групова работа

Учениците се разделят на общо 6 групи. Всяка група получава една фиктивна държава и има за задача да изследва кои са предимствата, предизвикателствата и приоритетите на съответната страна.

След изтичане на времето за работа всяка група трябва да визуализира своите отговори под формата на постер/плакат (аналогов или дигитален) и да представи предизвикателствата пред класа.

Инструкции

“Нека се разделим по групи - имаме общо 6 държави, така че това ще бъде и броят на групите ни. Всяка група получава фиктивна държава от континента Саталия. Целта е да прочетете информацията за нея, а след това да изведете кои са предимствата, предизвикателствата и приоритетите на страната. Ще имате 30 минути за работа, като след това всяка група ще има по 3-4 минути да представи пред класа своите отговори под формата на постер/ плакат - може да е на хартия или в дигитален формат, както изберете в групата.”

Обобщение

“Съвместната Ви работа Ви помогна да проучите подробно вашите държави и да изведете предизвикателствата и приоритети на съответната страна. Това умение може да се трансферира и към държавите от нашия реален свят, като би ни помогнало да анализираме по-подробно глобалния свят, в който живеем и да набележим какви стъпки можем да предприемем за разрешаване на дадени проблеми.”

Важно!

  • Може да разделите учениците по групи на случаен принцип или по предварително зададени от Вас критерии. Важно е във всяка група да има разпределение на ролите и всеки да върши нещо - например някой да чете информацията, някой да води записки, някой да създава визуализацията и някой представя. Напомнете на учениците да отделят време за разпределение на ролите и при нужда създайте структура, за да бъде груповата работа ефективна.
  • Следете за времето и насочвайте кога учениците да минават към следващата задача (например като остават 10 мин. от времето, може да ги насърчите да започват с визуализацията, ако все още не са).
  • Обикаляйте из стаята и давайте насоки при нужда.

Материали за дейността

Представяне на държавите
30 минути
Презентация

Учениците представят предимствата, предизвикателствата и приоритетите на своята страна под формата на плакат/ постер. Целта е групите да се запознаят в дълбочина с дадения им свят и да се подготвят за крайната симулация, когато ще участват в дебат по темата и ще предлагат и гласуват решения.

Инструкции

“А сега е ваш ред да споделите повече за държавите си. Идеята на тази част е всички да сме максимално добре запознати с фиктивния свят, в който живеем, тъй като по време на симулацията всяка от групите ще трябва да представя адекватни решения на казусите си и да аргументира позицията си. За целта е важно да сме наясно с целия контекст.

Всеки екип има 3-4 минути за споделяне. Докато дадена група споделя, останалите слушайте внимателно, мислете върху въпроса “Как особеностите на тази държава влияят върху процесите в нашата държава?”. Записвайте уточняващи въпроси, които бихте искали да зададете за конкретната страна. В края на представянето ще имате по 1-2 минутки за отговаряне на въпроси на съучениците ви.”

Обобщение

“Благодаря ви за споделянето. Сега всички имаме по-ясна представа относно живота на континент Саталия. Имаме изведени основните предимства, трудности и приоритети. Следващия път ще можем да продължим с генерирането на решения за всяка отделна държава и ще разгледаме как точно протича Общо събрание на ООН, за да се подготвим за симулацията.”

Важно!

  • В зависимост от нуждите на класа може да дадете много точни и ясни инструкции за представянето и неговата структура. Може да подготвите и въпроси, които Вие да отправите към групите.
  • Следете за времето или изискайте от ученик да го прави, за да сте сигурни, че 30 минути ще стигнат за всички.
Какво научих?
5 минути
Рефлексия

Учениците обобщават какво са научили за собствената си държава и за целия фиктивен свят в 2-3 изречения под формата на писмена рефлексия.

Инструкции

“За завършек на днешния час ще ви помоля да помислите върху следните два въпроса:

  • Какво е най-важното, което научих за моята държава?
  • Какво научих за фиктивния свят Саталия?

Обсъдете по двойки и запишете отговорите си на лист/в приложението. Имате 5 минути за тази дейност.”

Обобщение

“Важно е да си даваме пространство и да разглеждаме цялата картина преди да продължим напред. Затова и този тип рефлексия, дори кратка, е от съществено значение за цялата проектна дейност. Следващия път ще може да стъпите на нея, за да обсъждате потенциални решения в групите си.”

Важно!

  • Предоставете възможност на учениците да рефлектират самостоятелно или по двойки, като можете да съберете отговорите, в случай че искате да проследите по-подробно до какви осмисляния са достигнали учениците.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.