Изследване на глобални проблеми в дадена държава
Раздел
Глобални проблеми
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците анализират икономическите, социалните и екологичните интереси на дадена държава и определят националните приоритети;
- Анализират как проблемите на тяхната държава се свързват с глобалните предизвикателства;
- Осмислят глобалния характер на различни екологични и демографски проблеми;
- Използват възможностите на глобалното образование за осмисляне на социални проблеми на регионално, национално и глобално ниво.
Необходими материали:
- Работен лист “Кратко обобщение за фиктивните държави”
- Работен лист “Фиктивни държави”
- Работен лист “Карта на фиктивния континент Саталия”
- Плакати/флипчарт листове;
- Маркери/цветни флумастри;
- Достъп до дигитални устройства и употреба на конкретна платформа (например Canva или Google Slides);
- Тетрадки/ дигитален инструмент за събиране на отговори (Sli.do, Mentimeter)/ Хартиен ресурс за рефлексия.
Учителят представя предстоящите стъпки в проекта - запознава класа с фиктивните държави и със структурата на симулацията.
Инструкции
“В следващите учебни часове ще работим с един фиктивен свят, състоящ се от 6 държави, всички разположени на континента Саталия. Те се сблъскват с разнообразни икономически, социални и екологични предизвикателства, като всяка страна има своите уникални проблеми, но в същото време наблюдаваме прилики с останалите членове на глобалната общност.
Ще направя кратко обобщение на нашия свят, като искам всеки от вас да мисли по следните въпроси:
- Как икономическите проблеми на една държава могат да повлияят на социалната справедливост?
- Какви екологични предизвикателства смятате, че могат да бъдат общи за всички държави на Саталия?
- Според вас коя държава ще бъде най-засегната от климатичните промени и защо?”
Обобщение
“След като се запознахте с континента Саталия и предизвикателствата пред всяка една от страните в него, е време да станете представител на една от тези 6 страни и да я изследвате в повече подробности.”
Важно!
- Използвайте описанието на Саталия, което сме подготвили. Прибягването до фиктивни държави ще даде свобода на учениците да бъдат по-креативни в своята аргументация, като постави повече фокус върху самото дебатирането и спомогне за избягването на потенциално конфликтни или чувствителни теми. Пък и дванадесетокласниците ще могат да започнат от еднаква “база” - никой няма да има предимство заради предварителни знания в областта на геополитиката.
- Помислете как да накарате учениците да се потопят в този нов свят и да мислят през призмата на предизвикателствата, с които държавите в него се сблъскват. Може да подготвите допълнителни материали, например карта на света или презентация за всяка държава.
Учениците се разделят на общо 6 групи. Всяка група получава една фиктивна държава и има за задача да изследва кои са предимствата, предизвикателствата и приоритетите на съответната страна.
След изтичане на времето за работа всяка група трябва да визуализира своите отговори под формата на постер/плакат (аналогов или дигитален) и да представи предизвикателствата пред класа.
Инструкции
“Нека се разделим по групи - имаме общо 6 държави, така че това ще бъде и броят на групите ни. Всяка група получава фиктивна държава от континента Саталия. Целта е да прочетете информацията за нея, а след това да изведете кои са предимствата, предизвикателствата и приоритетите на страната. Ще имате 30 минути за работа, като след това всяка група ще има по 3-4 минути да представи пред класа своите отговори под формата на постер/ плакат - може да е на хартия или в дигитален формат, както изберете в групата.”
Обобщение
“Съвместната Ви работа Ви помогна да проучите подробно вашите държави и да изведете предизвикателствата и приоритети на съответната страна. Това умение може да се трансферира и към държавите от нашия реален свят, като би ни помогнало да анализираме по-подробно глобалния свят, в който живеем и да набележим какви стъпки можем да предприемем за разрешаване на дадени проблеми.”
Важно!
- Може да разделите учениците по групи на случаен принцип или по предварително зададени от Вас критерии. Важно е във всяка група да има разпределение на ролите и всеки да върши нещо - например някой да чете информацията, някой да води записки, някой да създава визуализацията и някой представя. Напомнете на учениците да отделят време за разпределение на ролите и при нужда създайте структура, за да бъде груповата работа ефективна.
- Следете за времето и насочвайте кога учениците да минават към следващата задача (например като остават 10 мин. от времето, може да ги насърчите да започват с визуализацията, ако все още не са).
- Обикаляйте из стаята и давайте насоки при нужда.
Учениците представят предимствата, предизвикателствата и приоритетите на своята страна под формата на плакат/ постер. Целта е групите да се запознаят в дълбочина с дадения им свят и да се подготвят за крайната симулация, когато ще участват в дебат по темата и ще предлагат и гласуват решения.
Инструкции
“А сега е ваш ред да споделите повече за държавите си. Идеята на тази част е всички да сме максимално добре запознати с фиктивния свят, в който живеем, тъй като по време на симулацията всяка от групите ще трябва да представя адекватни решения на казусите си и да аргументира позицията си. За целта е важно да сме наясно с целия контекст.
Всеки екип има 3-4 минути за споделяне. Докато дадена група споделя, останалите слушайте внимателно, мислете върху въпроса “Как особеностите на тази държава влияят върху процесите в нашата държава?”. Записвайте уточняващи въпроси, които бихте искали да зададете за конкретната страна. В края на представянето ще имате по 1-2 минутки за отговаряне на въпроси на съучениците ви.”
Обобщение
“Благодаря ви за споделянето. Сега всички имаме по-ясна представа относно живота на континент Саталия. Имаме изведени основните предимства, трудности и приоритети. Следващия път ще можем да продължим с генерирането на решения за всяка отделна държава и ще разгледаме как точно протича Общо събрание на ООН, за да се подготвим за симулацията.”
Важно!
- В зависимост от нуждите на класа може да дадете много точни и ясни инструкции за представянето и неговата структура. Може да подготвите и въпроси, които Вие да отправите към групите.
- Следете за времето или изискайте от ученик да го прави, за да сте сигурни, че 30 минути ще стигнат за всички.
Учениците обобщават какво са научили за собствената си държава и за целия фиктивен свят в 2-3 изречения под формата на писмена рефлексия.
Инструкции
“За завършек на днешния час ще ви помоля да помислите върху следните два въпроса:
- Какво е най-важното, което научих за моята държава?
- Какво научих за фиктивния свят Саталия?
Обсъдете по двойки и запишете отговорите си на лист/в приложението. Имате 5 минути за тази дейност.”
Обобщение
“Важно е да си даваме пространство и да разглеждаме цялата картина преди да продължим напред. Затова и този тип рефлексия, дори кратка, е от съществено значение за цялата проектна дейност. Следващия път ще може да стъпите на нея, за да обсъждате потенциални решения в групите си.”
Важно!
- Предоставете възможност на учениците да рефлектират самостоятелно или по двойки, като можете да съберете отговорите, в случай че искате да проследите по-подробно до какви осмисляния са достигнали учениците.


