Емоции и емоционална интелигентност: Какво чувстват нашите герои?

Раздел

Междуличностни отношения

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Разпознават емоциите на събеседника и променят съответно поведението си;
  • Разбират основните компоненти на емоционалната интелигентност (самосъзнание, саморегулация, емпатия, социални умения);
  • Анализират как емоционалната интелигентност влияе на междуличностните отношения;
  • Прилагаt концепциите за емоционална интелигентност при изграждането на филмови персонажи.

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • Лепящи листчета;
  • Работен лист “Компоненти на емоционалната интелигентност”;
  • Изображения или кратки видеоклипове, изобразяващи сложни емоционални състояния или взаимодействия;
  • Предварително подготвени 2-3 кратки сценария от сапунени опери, фокусирани върху емоционални конфликти и взаимоотношения.
Експресна емоционална проверка.
5 минути
Въведение

Чрез бърза игра учениците преговарят разпознаването на основни емоции, осъзнавайки в колко много нюанси може да бъде изразено едно чувство.

Инструкции

"За кратко ще ви показвам снимки/кратки видеоклипове на лица или ситуации, изразяващи различни емоции. Вашата задача е да назовете емоцията, която виждате. Бъдете максимално конкретни и точни – дали виждате само “тъга”, или “разочарование”, “меланхолия”... 

Помислете могат ли емоциите да бъдат изразени по различен начин от различни хора? Дайте примери!"

Обобщение

Тази дейност служи за бърз преговор и затвърждаване на уменията за разпознаване на емоции, като същевременно отваря вратата към по-сложното им разбиране. Тя подготвя учениците за основната част на урока, където ще навлязат по-дълбоко в емоционалната интелигентност, и ги учи на по-внимателно наблюдение на емоциите както у себе си, така и у другите - умение, ценно за сценария, актьорската игра и всекидневието.

Важно!

  • Подгответе 5-7 изображения/клипа, които показват както основни, така и по-нюансирани емоции (напр. изненада, объркване, разочарование, възторг).
  • Целта е да покажете, че емоциите са сложни и изразяването им може да варира.

Материали за дейността

Емоционалната интелигентност в действие: Герои и ситуации.
30 минути
Групова работа

Учениците дефинират и изследват компонентите на емоционалната интелигентност (самосъзнание, саморегулация, емпатия, социални умения) чрез анализ на латиноамерикански сценарии и дискусии за тяхното приложение.

Инструкции

"Разделете се на малки групи (3-4 човека). За предстоящата задача получавате един работен лист - “Компоненти на емоционалната интелигентност”. С негова помощ ще се запознаете с понятията самосъзнание, саморегулация, емпатия и социални умения. Дискутирайте в групата какво означава всяко едно от тях и дайте по един пример от ежедневието си.

Сега ще разгледаме 2-3 кратки сценария, типични за латиноамериканска сапунена опера. Наблюдавайте внимателно. След всеки сценарий ще ви дам малко време да обсъдите в групата си:

  • Кои емоции изпитват героите? Как разбирате това?
  • Кои от компонентите на емоционалната интелигентност (самосъзнание, саморегулация, емпатия, социални умения) проявяват героите? Къде липсват?
  • Как тези прояви/липси влияят на конфликта/отношенията?
  • Ако героят беше емоционално по-интелигентен, как би се развила ситуацията?

Представете своите анализи и заключения пред класа. Дискутирайте различията в изразяването и справянето с емоциите в сапунените опери и реалния живот."

Обобщение

Тази дейност задълбочава разбирането на учениците за сложния свят на емоциите, като въвежда и изследва ключовите компоненти на емоционалната интелигентност. Чрез практичен анализ на сценарии, учениците се научават не само да разпознават емоции, но и да разбират тяхното въздействие върху взаимоотношенията и поведението. Това умение е от съществено значение за създаване на дълбоки и убедителни персонажи в техния филм, както и за изграждане на по-здравословни и ефективни междуличностни отношения в собствения им живот.

Важно!

  • Използвайте "Работен лист: Компоненти на емоционалната интелигентност" за структуриране на дискусията.
  • Подгответе (или ги изиграйте) 2-3 кратки, драматични или комедийни сценария от латиноамерикански сапунени опери , които ясно илюстрират прояви или липси на емоционална интелигентност. Включете латиноамерикански имена и ситуации. Насърчавайте учениците да анализират защо героите действат по определен начин, а не просто какво правят.

Материали за дейността

Емоционално интелигентни сценарии
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху наученото за емоционалната интелигентност и как то ще бъде интегрирано в техния филмов сценарий и актьорска игра.

Инструкции

"На едно лепящо листче довършете изречението: 'За да направим нашия латиноамерикански епизод незабравим, ще покажем, че героите ни…” Опитайте се да споменете какви елементи на емоционалната интелигентност ще използвате, за да разкриете харалтера на героите от вашия латиносериал. Залепете листчето на дъската, до бележките от миналия час."

Обобщение

Тази финална рефлексия помага на учениците да консолидират разбирането си за емоционалната интелигентност и да я свържат директно с творческия процес на проекта – изграждането на сценарий и персонажи. Тя ги подготвя за следващите етапи, като стимулира креативното им мислене за това как да пресъздадат сложни емоционални взаимодействия във филма си, което е ценно и за бъдещите им междуличностни отношения.

Важно!

  • Съберете листчетата, за да проследите как учениците планират да приложат наученото.
  • Насърчете ги да мислят за конкретни сцени или диалози, които биха могли да илюстрират тези концепции.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.