Да се подготвим за интервю
Раздел
Изречението като езикова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават изречение от словосъчетание;
- отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
- разпознават съобщително и въпросително изречение;
- знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
- преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
- употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
- употребяват различни словоредни варианти на изречението.
Необходими материали:
- примери от реални интервюта – писмени, устни
- работен лист “Бланка за интервю”
С учениците се провежда дискусия за това какво е интервю, къде сме виждали интервюиращи, какво е целта му - защо се задават въпроси.
Инструкции
Започнете часа с кратка дискусия.
- "Къде сте виждали или чували интервю?
- Да, интервюта сме виждали и сме чели в телевизията, в интернет, в книга или списание.
- Какво се случва по време на интервюто? Как протича то и защо се налага да правим интервюта?
- Какво е събеседник?
- Какво е микрофон?
- Как това, което научихме за видовете изречения, е свързано с интервюто?"
Обобщение
"Сега знаем, че интервюто е разговор с въпроси и отговори. Научихме, че има различни видове въпроси, които могат да ни помогнат да научим повече за човека срещу нас."
Важно!
- Подгответе няколко кратки примера от реални интервюта (на достъпен за децата език). Може да ги прочетете или да им пуснете видео с част от интервюто.
- Обвържете примерните интервюта с интересите на учениците - спортист, актьор или музикант, който харесват.
- Позволете на учениците да споделят и свържат с личен опит.
Учениците съставят самостоятелно по 5 въпроса за интервю, като използват въпросителни частици и интонация.
Инструкции
На всеки ученик дайте работен лист “Бланка за интервю”.
- "Всеки от вас получи работен лист. Първо, напишете си името там, където пише “интервюиращ”. Задачата ви е да съставите въпроси, за интервюирате другарче и да го опознаете по-добре.
- Не знаете обаче кой точно от класа ще се падне да отговаря на вашите въпроси. Какви въпроси ще зададете в такъв случай?
- Всеки от вас да ги напише на работния лист в частта “Въпроси”. През следващия учебен час ще попълним частта с отговорите.
- Внимавайте за правилата за писане на въпросително изречение - започва с главна буква и завършва с въпросителен знак.
- Имате 10 минути време за работа. Целта е да напишете поне пет въпроса, с които да разберете повече за другарчето."
Обобщение
"Всеки от вас състави своите въпроси. Вече сме почти готови да проведем истинско интервю. Това ще ни помогне да използваме правилни изречения, когато питаме, и в последствие да се научим да слушаме внимателно."
Важно!
- Напомнете на децата да включат различни типове въпроси – за интереси, семейство, мечти и хобита.
- Насочвайте ги да използват правилен словоред.
Учениците споделят по един въпрос, който са съставили, и казват защо са го избрали.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия върху написаното.
- "Изберете въпрос, който най-много ви харесва от тези, които сте написали в работния лист. Трябва да го прочетете на глас и да ни кажете защо сте го избрали – какво искате да разберете чрез него? Старайте се да го прочетете с подходяща интонация."
Обобщение
"Днес разбрахме как да формулираме добри въпроси. Това ще ви помогне да направите интересно интервю и да се опознаете по-добре."
Важно!
- Поощрете различията и креативността във въпросите.
- Постарайте се да чуете всеки един ученик от класа.
- Обърнете внимание на правилната формулировка и интонация на въпроса.
