Раздел
Изречението като езикова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават изречение от словосъчетание;
- отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
- разпознават съобщително и въпросително изречение;
- знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
- преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
- употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
- употребяват различни словоредни варианти на изречението.
Необходими материали:
- попълнените бланки “Бланка за интервю”
- микрофон или имитация (по желание)
Учениците по двойки се подготвят за презентацията на интервютата.
Инструкции
Започнете часа с кратка подготовка за интервютата на живо.
- "Съберете се по двама и планирайте как ще представите вашите интервюта пред класа. Репетирайте как да зададете въпросите, как да отговорите и как да използвате правилната интонация.
- Преценете дали ще задавате и отговаряте на всички въпроси и от двете интервюта или ще изберете само някои от въпросите. Първо единият от вас ще е интервюиращ, а след това другият ще зададе своите въпроси.
- По време на представянето ще използвате бланките и ще четете от тях. Подгответе се да използвате микрофон, за да бъде представянето още по-истинско и интересно."
Обобщение
"След като планирахте представянията си по групи, сме готови за започнем с интервютата. Да взимаме микрофона!"
Важно!
- Насърчавайте учениците да се разберат в двойките кой и кога ще задава въпросите и ще дава отговорите.
- Насърчавайте ги да говорят ясно и уверено и с подходящата интонация.
- Ако някой се притеснява да представи пред всички отговор на някой от въпросите, дайте му възможност да не го прави.
Всяка двойка представя устно интервютата си пред класа, като използва микрофон (по желание).
Инструкции
Време е за интервю!
- "Сега ще направим представянето на нашите интервюта пред класа. Ето какво трябва да направите стъпка по стъпка:
- Застанете отпред заедно с вашия партньор.
- Задайте въпросите, които сте избрали.
- Когато първият приключи с въпросите, сменете местата – сега другият ще бъде интервюиращ.
- Четете от бланките, ако забравите нещо.
- Помнете – това е игра и учене едновременно. Не се притеснявайте, ако сгрешите!
- Говорете с ясен и спокоен глас, за да ви чуе целият клас."
Обобщение
"Чрез тези устни интервюта показахме как използваме въпросителни и съобщителни изречения в реалния живот. Представянето пред всички е важен етап, защото така се научаваме как да общуваме уверено и ясно."
Важно!
- Осигурете микрофон - реален или играчка, важно е да има усещане за „сцена“.
- Следете учениците да използват правилната интонация, както и да задават въпросите и да казват отговорите на ясни интервали.
- Помагайте при нужда – ако дете забрави реда си или се притесни, насочете го с тих глас.
- Поддържайте позитивна атмосфера – аплодисменти след всяко интервю.
- Следете за ред и тишина в класа, когато другите представят.
- Уверете се, че всяко дете има възможност да бъде и интервюиращ, и гост.
Учениците имат възможност да споделят коментари и/или да задават въпроси към представянията на групите.
Инструкции
Завършете часа с даване на обратна връзка за проведените интервюта.
- "След като всички групи представиха своите интервюта, имате възможност да изкажете коментари или да зададете въпрос към някого.
- Кажете какво ви е харесало в интервютата. Може да е общо за всички или в интервюто на конкретна двойка.
- Помислете има ли нещо, което може да дадете като съвет на някоя двойка."
Обобщение
"След интересните интервюта, чухме и полезна обратна връзка. Поздравления за добре свършената работа!"
Важно!
- Насърчавайте учениците да дават уважителна обратна връзка и да се изслушват.
- Ако се налага дайте примерни фрази на децата, за да им помогнете да формулират изказванията си:
- Хареса ми как…
- Впечатлих се от…
- Интересно ми е да разбера…
- Бих те посъветвал…
- Можете да ги напишете на дъската или да са подготвени на примерни табла.