Богатството на речта: работа със синоними
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация.
Необходими материали:
- текст с много повторения
- бяла дъска или интерактивна дъска (по желание)
- проектор (по желание)
- дигитално устройство (по желание)
- работни листове “Езикови упражнения за синоними”
- флумастери и цветни моливи
- бяла дъска или флипчарт лист
- маркери
- работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”
Учителят чете или показва на бяла дъска текст с често повтаряща се дума. Учениците откриват повторението и предлагат синоними, с които могат да заменят думата, за да направят речта по-интересна.
Инструкции
Подгответе текст с повторения, който да покажете на учениците.
- "Ученици, сега ще ви прочета текст. Докато слушате, отбележете коя дума се повтаря често. След това ще обсъдим как можем да направим текста по-цветен и интересен, като използваме синоними."
Примерен текст:
Всяка сутрин вървя до училище. Вървя по тротоара и вървя покрай дърветата. Вървя бавно, когато съм сънен. Понякога вървя с приятели и с тях вървя по-бързо. Харесва ми да вървя, защото ми е приятно.
Примерен редактиран текст:
Всяка сутрин тръгвам към училище. Минавам по тротоара и покрай дърветата. Когато съм сънен, се движа по-бавно. Понякога крача с приятели и с тях стигам по-бързо. Харесва ми разходката, защото е приятна.
Обобщение
Чрез тази дейност учениците осъзнават, че повторенията правят речта скучна. Те откриват как синонимите ни помагат да изразим едно и също по различен и интересен начин.
Важно!
- Изберете дума с широко синонимно поле (напр. „каза“, „хубав“, „направи“).
- Насърчавайте учениците да мислят в контекст – не всеки синоним е подходящ винаги.
- Обърнете внимание как се променя звученето на текста след замяната.
Материали за дейността
Учениците работят в три групи по различни задачи, свързани с употребата на синоними в текст и контекст. Всяка група представя резултатите си пред класа.
Инструкции
Разделете класа на три групи. За целта може да използвате интерактивен инструмент Gynzy или чрез теглене на листчета, с написани имена на децата.
- "Ученици, сега класът ще се раздели на три групи. Всеки екип ще получи езиково упражнение, по което ще работи през следващите 15 минути. В края на дейността по един говорител от група ще представи резултатите пред класа."
Група 1 получава текст с чести повторения. Подчертава повтарящите се думи, избира синоними и създава нова версия на текста.
Пример: Кучето излезе от къщата. Кучето тичаше... → Кучето излезе. Животното тичаше...
Група 2 получава думи (напр. каза, щастлив, тъжен) и съставя синонимни пирамиди – от най-слабо до най-силно значение.
Пример: каза → рече → проговори
Група 3 получава често използвани думи (напр. хубав, ядосан, голям). Измисля по три синонима за всяка дума и ги използва в различни изречения.
Пример: хубав ден, прекрасна рокля, чудесна игра
Обобщение
Учениците виждат как синонимите обогатяват речта. Научават, че изборът на дума зависи от ситуацията и контекста. Упражняват редактиране, подбор и прецизна езикова употреба.
Важно!
- Следете за равномерно участие в групите.
- Насърчавайте учениците да представят ясно и с примери.
- Следете за времето - предвидете минути за споделяне на резултатите от работата на групите в края на дейността.
- Ако е възможно, на флипчарт лист създайте табло с "Моят богат речник", на което учениците да запишат най-интересните си синоними.
Учениците прочитат всяко изречение. Избират най-подходящия синоним за подчертаната дума от предложените три варианта, така че изречението да запази смисъла си и да звучи добре.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”.
- "Ученици, ще получите работен лист с пет кратки изречения. Във всяко от тях има подчертана дума. Под изречението са дадени три възможни синонима. Прочетете внимателно изречението и трите думи. Помислете коя от тях най-добре подхожда на контекста. След това оградете буквата на избрания синоним.
- Накрая запишете новото изречение, като замените подчертаната дума с избрания от вас синоним.
- Опитайте се да запазите смисъла на изречението и да го направите по-изразително.
- В края на часа ще споделите някои от отговорите пред класа и ще обсъдим защо даденият синоним е най-подходящ."
Обобщение
С тази дейност учениците упражняват умението да подбират точни думи според контекста. Те виждат как изборът на подходящ синоним прави изречението по-живо и разнообразно. Това развива езиковия им усет и ги подготвя да пишат по-изразително.
Важно!
- Насърчавайте учениците да четат изречението на глас преди да изберат синоним – така по-лесно ще чуят как звучи.
- Обърнете внимание дали учениците избират синоними, които запазват смисъла и стила на изречението.
- Дайте възможност на няколко ученици да прочетат свое изречение пред класа.
- При нужда, припомнете значението на непознати думи.
- Похвалете учениците за точен избор и оригинални езикови решения.

