Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават синонимите като близки по значение думи;
  • използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
  • подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация.

Необходими материали:

  • текст с много повторения
  • бяла дъска или интерактивна дъска (по желание)
  • проектор (по желание)
  • дигитално устройство (по желание)
  • работни листове “Езикови упражнения за синоними”
  • флумастери и цветни моливи
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • маркери
  • работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”
Открий повторенията!
10 минути
Въведение

Учителят чете или показва на бяла дъска текст с често повтаряща се дума. Учениците откриват повторението и предлагат синоними, с които могат да заменят думата, за да направят речта по-интересна.

Инструкции

Подгответе текст с повторения, който да покажете на учениците.

  • "Ученици, сега ще ви прочета текст. Докато слушате, отбележете коя дума се повтаря често. След това ще обсъдим как можем да направим текста по-цветен и интересен, като използваме синоними."

Примерен текст:
Всяка сутрин вървя до училище. Вървя по тротоара и вървя покрай дърветата. Вървя бавно, когато съм сънен. Понякога вървя с приятели и с тях вървя по-бързо. Харесва ми да вървя, защото ми е приятно.

Примерен редактиран текст:
Всяка сутрин тръгвам към училище. Минавам по тротоара и покрай дърветата. Когато съм сънен, се движа по-бавно. Понякога крача с приятели и с тях стигам по-бързо. Харесва ми разходката, защото е приятна.

Обобщение

Чрез тази дейност учениците осъзнават, че повторенията правят речта скучна. Те откриват как синонимите ни помагат да изразим едно и също по различен и интересен начин.

Важно!

  • Изберете дума с широко синонимно поле (напр. „каза“, „хубав“, „направи“).
  • Насърчавайте учениците да мислят в контекст – не всеки синоним е подходящ винаги.
  • Обърнете внимание как се променя звученето на текста след замяната.
Мисия “Синоними”
20 минути
Групова работа

Учениците работят в три групи по различни задачи, свързани с употребата на синоними в текст и контекст. Всяка група представя резултатите си пред класа.

Инструкции

Разделете класа на три групи. За целта може да използвате интерактивен инструмент Gynzy или чрез теглене на листчета, с написани имена на децата. 

  • "Ученици, сега класът ще се раздели на три групи. Всеки екип ще получи езиково упражнение, по което ще работи през следващите 15 минути. В края на дейността по един говорител от група ще представи резултатите пред класа."

Група 1 получава текст с чести повторения. Подчертава повтарящите се думи, избира синоними и създава нова версия на текста.
Пример: Кучето излезе от къщата. Кучето тичаше...Кучето излезе. Животното тичаше...

Група 2 получава думи (напр. каза, щастлив, тъжен) и съставя синонимни пирамиди – от най-слабо до най-силно значение.
Пример: каза → рече → проговори

Група 3 получава често използвани думи (напр. хубав, ядосан, голям). Измисля по три синонима за всяка дума и ги използва в различни изречения.
Пример: хубав ден, прекрасна рокля, чудесна игра

Обобщение

Учениците виждат как синонимите обогатяват речта. Научават, че изборът на дума зависи от ситуацията и контекста. Упражняват редактиране, подбор и прецизна езикова употреба.

Важно!

  • Следете за равномерно участие в групите.
  • Насърчавайте учениците да представят ясно и с примери.
  • Следете за времето - предвидете минути за споделяне на резултатите от работата на групите в края на дейността.
  • Ако е възможно, на флипчарт лист създайте табло с "Моят богат речник", на което учениците да запишат най-интересните си синоними.

Материали за дейността

Избери синоним – подобри изречението!
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците прочитат всяко изречение. Избират най-подходящия синоним за подчертаната дума от предложените три варианта, така че изречението да запази смисъла си и да звучи добре.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Избери синоним – подобри изречението!”.

  • "Ученици, ще получите работен лист с пет кратки изречения. Във всяко от тях има подчертана дума. Под изречението са дадени три възможни синонима. Прочетете внимателно изречението и трите думи. Помислете коя от тях най-добре подхожда на контекста. След това оградете буквата на избрания синоним. 
  • Накрая запишете новото изречение, като замените подчертаната дума с избрания от вас синоним.
  • Опитайте се да запазите смисъла на изречението и да го направите по-изразително.
  • В края на часа ще споделите някои от отговорите пред класа и ще обсъдим защо даденият синоним е най-подходящ."

Обобщение

С тази дейност учениците упражняват умението да подбират точни думи според контекста. Те виждат как изборът на подходящ синоним прави изречението по-живо и разнообразно. Това развива езиковия им усет и ги подготвя да пишат по-изразително.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да четат изречението на глас преди да изберат синоним – така по-лесно ще чуят как звучи.
  • Обърнете внимание дали учениците избират синоними, които запазват смисъла и стила на изречението.
  • Дайте възможност на няколко ученици да прочетат свое изречение пред класа.
  • При нужда, припомнете значението на непознати думи.
  • Похвалете учениците за точен избор и оригинални езикови решения.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.