Раздел
Планетата Земя
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват вътрешния строеж на Земята – ядро, мантия, земна кора;
- назовават външните обвивки на Земята – литосфера, атмосфера, хидросфера, педосфера и биосфера;
- разграничават вътрешни и външни обвивки по състав и разположение;
- изработва схема или модел на вътрешния строеж на Земята с помощта на образователни материали (напр. конструктор Лего);
- правят връзка между обвивките на Земята и природни явления като вулканични изригвания.
- разбират, че взаимодействието между земните обвивки води до промени в природната среда.
Необходими материали:
- Видео – изригване на вулкан
- Примерно видео за вътрешния строеж на Земята;
- Конструктор Лего (или алтернативни материали);
- Етикети/листчета с названия на обвивките;
- Цветни маркери или стикери;
Учениците се ангажират с темата за външния и вътрешния строеж на Земята с помощта на кратко видео и обсъждане на провокативен въпрос.
Инструкции
- Досега разглеждахме Земята от космоса. Днес ще направим нещо различно и искам първо да ви покажа едно кратко видео.
Пуснете това видео. След като изгледате видеото, накарайте ученици да опишат какво видяха:
- Какво видяхте? Откъде идва това, което избухна нагоре? Какво има под повърхността на Земята?
Обобщение
Целта е да събудим интереса към строежа на Земята и да засилим желанието на учениците да разберат какво се крие под повърхността ѝ (като основа за следващите дейности и създаването на модела на вулкан).
Важно!
- Подберете качествено видео с ясно, зрелищно изригване или използвайте предложеното.
- Не давайте предварителни обяснения - оставете учениците да говорят свободно и насърчавайте въображението им. Това е момент за ангажиране на вниманието, не за оценка на знанията.
Материали за дейността
Учителят презентира вътрешния и външния строеж на Земята с помощта на визуални материали и обяснение. Учениците наблюдават, слушат и след това работят в екипи, за да създадат модел на вътрешния строеж с Лего и етикетират външните обвивки.
Инструкции
- Скъпи ученици, днес ще научим повече за това как е устроена нашата планета - както отвътре, така и отвън. Ще работите по групи и ще създадете ваши модели на земните обвивки!
- За да се справите със задачата, първо трябва да слушате внимателно презентацията. Ще ви разкажа кои са вътрешните части на Земята – ядро, мантия и земна кора. Видео
- Време е да се разделим по групи! Обсъдете в екипа си всяка от вътрешните части на Земята и как най-добре да изградите вашия модел. Може да използвате Лего, пластилин или друг подходящ материал. Важното е да представите трите основни слоя и по някакъв начин да поставете етикети с кратко описание към всеки слой. Разполагате с 15 минути.
- Накрая, всяка група ще представи своя модел пред класа. Може да разкажете как сте направили своя модел, какво сте научили за вътрешността на Земята, кой слой ви впечатлил най-много и защо.
Обобщение
Дейността позволява учениците да разберат и визуализират строежа на Земята чрез съчетание на научна информация и практическа работа. Моделът им помага да осмислят какво се крие под земната повърхност и създава връзка с последващи теми като вулканите.
Важно!
- Подгответе кратка и визуално ангажираща презентация (слайдове, схема, 3D модел, табло).
- Обяснете ясно функциите на всеки слой.
- Следете за ангажираността по време на демонстрацията, преди учениците да започнат работа. Разделете ги в екипи по четирима и помагайте на групите при моделирането и използването на терминология.
Материали за дейността
Учениците представят своите модели на вътрешния и външния строеж на Земята. След това участват в рефлексия чрез въпроси и обсъждане, с което затвърждават наученото и се подготвят за следващия етап от проекта – направата на модел на вулкан.
Инструкции
- Време е да представите пред класа вашите модели на Земята. Обяснете кои слоеве сте представили и как сте ги подредили. Следете внимателно презентациите на останалите екипи.
- Сега искам да ви задам няколко въпроса:
- Какви са разликите между вътрешните и външните обвивки на Земята?
- Какво научихте днес, което не знаехте преди?
- Коя част от урока ви беше най-интересна?
- Как си представяте температурата в ядрото на Земята?
- Кои от вътрешните слоеве на Земята според теб участват в изригването на вулкан? Защо?
- Мислите ли, че е важно да познаваме как е устроена Земята? Защо?
Обобщение
Учениците визуализират и обясняват строежа на Земята чрез своите модели, осмислят взаимовръзките между слоевете и правят първи стъпки към разбирането на вулканичните процеси. Рефлексията ги подготвя за работа в следващите етапи на проекта.
Важно!
- Предвидете време за всеки екип да представи своя модел на Земята пред класа. Подчертавайте научните термини и ги повтаряйте при представянето на моделите.
- Свържете отговорите на учениците с видеото от началото на часа и предстоящата тема за вулканичната дейност.