Създаване на инфлуенсърски профил

Раздел

Представяне и самопредставяне

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават градивните елементи на езика: звукове/букви, думи, изречения, текст.
  • разграничават градивните елементи на езика и демонстрират познанията си чрез примери.

Необходими материали:

  • Шаблон на профил в социална мрежа;
  • Цветни моливи;
  • Стикери с емотиконки или други подходящи;
  • Оразличаващ атрибут (шапка, шал, горнище, дъвка, др.).
Как да НЕ се представяме
3 минути
Въведение

Учителят предупреждава учениците, че след минута ще се превърне в различен човек, който ще им се представи. Инструктира ги да следят внимателно речта му и невербалната му комуникация, защото по-късно ще трябва да отговорят на поставени въпроси по видяното. 

Преподавателят излиза от своята роля, като този акт трябва да бъде ясен за учениците. Той може да увие около главата си шал, да постави шапка или някакъв друг атрубит, оразличаващ го от обичайния му външен вид. Може да промени местоположението си, като се облегне на вратата, седне върху масата, застане в ъгъла на стаята или седне на ученически стол и качи краката си на чина. Предлагаме да промени гласа си, интонацията, маниерите. 

Следва самото представяне на персонажа.

Инструкции

"Слушайте внимателно какво има да ви каже вашият учител, проследете движенията му, жестовете му и израженията на лицето му. Когато приключи своята реч, ще трябва да отговорите на няколко въпроса по нея, така че не се разсейвайте"

Обобщение

Ангажирането на учениците е изключително важна стъпка, затова трябва да приковете вниманието им още с първата задача, която за Вас ще бъде театрална. Опитайте да покажете на учениците, че влизате в друга роля, като заемете необичайна поза и да си служите неадекватно с езика на тялото. Може да ръкомахате твърде хаотично, или пък тъкмо обратното - да стоите като заковани, дали ще правите странни и неподходящи физиономии. Да се разхождате из стаята, да установявате очен контакт, или пък ще отбягвате погледите на учениците - бъдете различни!

Ето едно примерно представяне:

Влизане в роля: сядате на стола, качвате си краката на бюрото, вадите дъвка от задния си джоб и започвате звучно да я дъвчете.

Реч: “К’во сте ме зяпнали! Гледай ги ти! М’чи аз да не съм некой депутатин, обикновено момче съм си. Четвърти клас завърших и сега съм… ъм… как ми викаха ония - общ работник. Слушам такова да ме овикват по цял ден и нося им тежките материали на строителите. Дявол ги взел! Върша им черната работа, дет се вика. А такова, когато не ги слушам или правя маймунджилъци зад гърба
им - ха-ха, много весело ми става, ама, такова, като им правя маймунджилъци, си ме и наказват. Ех, ех, какво да се прави? “Кой каквото си надроби - това ще сърба” - такова са казали хората. Такова много мъдър бил нашия народ, бе! Ха, само баровци! Не като мене…Тежък е животът такова, ама аз не се оплаквам. Такова и майка, и баща имам, ама късмет - йок! Бедни хора са, от село, че и аз такъв беден селяк съм се родил. Крушата такова не пада по-далеч от дървото. Ха-ха! Че къде да падна и аз. Сигурно по глава са ме изтървали като малък, че да съм сега такъв глуповат. Ама такова да не помислите, че съм самичък бил - не! И брат, и сестра имам - по-големи от мене. Изпожениха се в съседните села, та такова - рядко си идват. Само аз останах тука. Да изкарвам колкото за хляба, па, ако даде Господ, и за такова - една биричка вечер. Това ми е най-хубавото - да седна вечер да таковам някоя биричка и да си гледам такова телевизията. Друго… нищо не правя, а и не искам да правя. Такъв е животът, пак казвам. Ама вие… учете такова - да не сте кат’ мене - безделник и безхлебник - и едната бира такова да ви е щастието. Сигурно има и много по-щастливи неща, но аз такова не ги познавам. Познайте ги вие! И бъдете честити. Хайде, аз тръгвам, че ще ме търсят ония проклетници - майсторите. Покрих се тука за малко при вас, ама такова, забавя ли се, ще ям пердах на лягане и на ставане.”

Може да използвате този пример, може и да си създадете друг. Постарайте се в речта да:

  • липсва или да е употребено неуместно обръщение към аудиторията
  • не се назовава Вашето име
  • не се назовава възраст
  • не се назовава града на местоживеене
  • не се назовава професия
  • не се назовават интересите на личността
  • не се назовават качествата на личността
  • се дава прекалено подробна информация за семейството и рода
  • се дава прекалено подробна информация за домашни любимци
  • се дава прекалено подробна информация относно конкретно занимание
  • липсва или да е употребено неуместно прекратяване на представянето и др.

Ако трябва да обобщим, опитайте да създадете възможно най-неясна и неинформативна реч. Освен това опитайте да си служите с неуместни за училище думи - например с твърде много термини, диалектни изрази или неправилна употреба на думи.

Важно!

Ангажирането на учениците е изключително важна стъпка, затова трябва да приковете вниманието им още с първата задача, която за Вас ще бъде театрална. Опитайте да покажете на учениците, че влизате в друга роля, като заемете необичайна поза и да си служите неадекватно с езика на тялото. Може да ръкомахате твърде хаотично, или пък тъкмо обратното - да стоите като заковани, дали ще правите странни и неподходящи физиономии. Да се разхождате из стаята, да установявате очен контакт, или пък ще отбягвате погледите на учениците - бъдете различни!

Може да използвате този пример, може и да си създадете друг. Постарайте се в речта да:

  • липсва или да е употребено неуместно обръщение към аудиторията
  • не се назовава Вашето име
  • не се назовава възраст
  • не се назовава града на местоживеене
  • не се назовава професия
  • не се назовават интересите на личността
  • не се назовават качествата на личността
  • се дава прекалено подробна информация за семейството и рода 
  • се дава прекалено подробна информация за домашни любимци
  • се дава прекалено подробна информация относно конкретно занимание
  • липсва или да е употребено неуместно прекратяване на представянето и др.

Ако трябва да обобщим, опитайте да създадете възможно най-неясна и неинформативна реч. Освен това опитайте да си служите с неуместни за училище думи - например с твърде много термини, диалектни изрази или неправилна употреба на думи.

Как да НЕ се представяме - обсъждане на лошия пример
7 минути
Дискусия

След краткия етюд на учителя учениците разсъждават и коментират видяното. Чрез дискусия те достигат до изводи как НЕ трябва да изглежда и звучи едно самопредставяне.

Инструкции

“Нека да анализираме представянето, което видяхте преди малко. Отговорете на следните въпроси:

  • Кой бях аз?
  • Какво запомнихте, какво научихте за този човек?
  • Какво в моето представя ви хареса / ви впечатли? Какво не ви хареса? 
  • Бихте ли искали да приличате на този човек?
  • Ако продължа да ви говоря по този начин, дали ще имате желание да общувате с мен?”

Обобщение

“Както сами посочихте, този персонаж беше пример за това как да НЕ заявявате себе си пред обществото.

За да не допускате неговите грешки, тепърва ни предстои да се запознаем с това какво е добро представяне, как да застанем пред аудитория и да се покажем в най-добрата си светлина - какво да кажем за себе си и какво да си спестим за по-нататъшни разговори, как да общуваме с езика на тялото, какви изрази да използваме, как да започнем и как да прекратим разговор.

Всички знаем, че първото впечатление е  много важно. А някои учени дори смятат, че на човек са му необходими едва няколко секунди, за да прецени дали има желание да общува с някого или не. Затова смятам, че е време да се научим да комуникираме успешно, започвайки от самото начало - от първото “здрасти”.”

 

Важно!

  • Много вероятно е първите ученици, които изявят желание за коментар по Вашето изказване, да одобрят чутото. Задайте им въпроса “Защо ви хареса?”. Тогава те най-вероятно ще се затруднят или ще отговорят твърде субективно. Насърчавайте учениците да се аргументират
  • Започнете с разбор на грешките в изказването Ви. Ако децата се затрудняват, им задавайте допълнителни въпроси, например: “Споменах ли в представянето си важната информация, която трябва да знаем за всеки човек?” или “Само съществени факти ли ви споделих за себе си?” и др. Може да зададете въпросите от check list-a за добро представяне.
Създаване на профил в социална мрежа
33 минути
Творческа задача

Възпитателят обяснява идеята на предстоящия проект - учениците ще влязат в ролята на инфлуенсъри, които първо, разбира се, трябва да се представят пред аудиторията си. За тази цел те ще трябва да погледнат себе си отдалече и да създадат своя профил пред обществото. Ще се взрат в качествата си, любимите си занимания и ще ги заявят пред другите.

След това учениците получават предварително разпечатаните празни шаблони на профил в социална мрежа, което попълват. Рисуват своя профилна картинка и поставят, където е уместно, подходящи стикери. Ако не им стигне времето за изпълнение на тази творческа задача, се допуска профилите да бъдат довършени за домашна работа.

Инструкции

“Попълнете своя инфлуенсърски профил! Не лъжете, защото вашите фенове не обичат да бъдат лъгани!

Четете внимателно въпросите и бъдете искрени, за да може почитателите ви да ви опознаят добре и да поискат да ви последват! 

Нарисувайте своя профилна картинка и използвайте емотиконки, но само там, където би било уместно! Не прекалявайте със стикерите! Бъдете креативни, забавни и най-важното - себе си!

Днес изпълнихте своята първа инфлуенсърска мисия! Браво! И бързам да успокоя тези, които не успяха да завършат своя профил в социалната мрежа - не се притеснявайте, давам ви възможност да го направите за домашна работа.”

Обобщение

“Чрез тази задача успяхме да представим себе си в писмена форма и да преговорим основни термини от българския език като буква, звук, дума, изречение, текст. Вече знаем и колко важно е как се представяме пред обществото. Нали така?”

Важно!

  • Раздайте на всяко дете предварително разпечатан шаблон на социална мрежа.
  • Следете за изпълнението на задачата, като многократно напомняте на учениците да четат внимателно условията за въпросите. При необходимост припомнете термините буква, звук, дума, изречение,текст.
  • Имайте предвид, че всеки човек работи с различно темпо! Затова не се притеснявайте, ако в края на часа има ученици, които не са завършили профилите си. Кажете, че ще останат за домашна работа.

Материали за дейността

Намек за предстоящата дейност - създаване на видеовизитка
2 минути

Учителят затваря урока, като мотивира учениците да продължават да работят все така активно, за да се превърнат в истински инфлуенсъри до края на проекта.

Инструкции

“Бъдещи инфлуенсъри, справихте се отлично! Но не мислете, че с един хубав профил в социалните мрежи се става звезда!

Ще ви се наложи да се представите по още по-атрактивен начин пред аудиторията, за да получите последователи. Съвсем скоро всички вие ще трябва да създадете вашата визитка, която този път ще бъде под формата на видеоклип. Гледали сте реалити предавания нали?

Точно такава визитка ще искам да видя от вас! Но засега толкова. Следващия път ще обсъдим критериите към видеовизитката, за да не се представите като мен в началото на часа…“

Обобщение

Насочването на вниманието към финалната задача провокира учениците да бъдат мотивирани по време на проекта.

Важно!

  • Задължително оставете 1-2 минутки, в които да закриете часа. Говорете с ентусиазъм за предстоящата задача.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.