Раздел
Природата в дома
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават условия и начини за отглеждане на познати декоративни растения и билки;
- познават размножаването на растенията чрез семена и луковици;
- подбират и използват градинарски инвентар;
- проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат общо решение по проблем или тема.
Необходими материали:
- нагледни материали (снимки или реални) за видовете размножаване – семена, резник, луковица;
- видео за засаждане на луковица;
- работен лист “Природата в нашата класна стая”;
- работен лист “Декорирай си саксия!”.
Учениците обсъждат понятието декоративни растения и надграждат познанията си за размножаването на растенията. Гледат видео за размножаването на растения чрез луковица.
Инструкции
“Ученици, чували ли сте понятието “декоративно растение”? И може ли да назовете такова растение, което познавате?
Декоративните растения като част от живата природа извършват жизнени процеси. Един от тях е размножаването. За да се получи то, ние трябва да вземем част от вече съществуващо растение и да я засадим. Тази част може да бъде семена, резник или луковица. Семената могат да бъдат костилки на череши и круши, малките семена на домата, ябълката и динята също. Резник е, когато изрежем част от стъблото или корена на една растение. Когато ползваме стеблен резник, ние изрязваме от стъблото на едно растение, потапяме го във вода, докато пусне корени, и след това го засаждаме.
Сега ще изгледаме едно видео, в което се демонстрира размножаване на растение чрез луковица. Вижте го, а след това ми споделете какво ви направи впечатление във видеото.”
Обобщение
Тази дейност изгражда необходимата теоретична основа за последващите етапи на проекта, особено за засаждането на луковици. Визуалните средства повишават мотивацията и ангажираността им за работа по проекта.
Важно!
- Започнете часа с обсъждане на понятието “декоративни растения”, като попитате учениците какво знаят за този вид растения. Разширете дадените от учениците отговори като обясните, че декоративните растения са тези листни и цъфтящи, градински и стайни растения, които служат за украса на двора и вътре в стаите.
- Обяснете на учениците, че за да отглеждаме такива растения у дома, ние трябва да вземем част от вече съществуващо такова и да го засадим.
- Ако имате нагледни материали - картинки в учебника или снимки в интернет, покажете на учениците как изглеждат семената и резника.
- Обърнете специално внимание на размножаването чрез луковица, тъй като то е ключово за осъществяването на проекта. Пуснете на учениците видео, за да видят как се случва процеса по засаждане.
Учениците работят по двойки и попълват работен лист. В него трябва да планират работата си по проекта.
Инструкции
“Ученици, след като изгледахме видеото, дойде ред да планирате проектите си. Ще работите по двойки, като всеки екип трябва да попълни работен лист. В него трябва да запишете:
- целта на проекта - това, което искате да постигнете;
- вид размножаване - дали е чрез семена, резник или луковица;
- материалите, от които се нуждаете, спрямо това, което видяхте във видеото;
- етапите, през които ще преминете - какво ще направите първо, второ, трето и т.н., за да стигнете до крайния резултат;
- Имате очакван резултат - цъфнал зюмбюл. Запишете частите на цъфналото растение;
- Накрая декорирайте саксията така, както ще си я украсите следващия час. Помислете дали ще рисувате нещо по нея с бои или ще лепите с лепило.
За тази задача имате 20 минути време за работа.”
Обобщение
Чрез планирането на етапите, през които ще премине проекта учениците се подготвят за практическата му част. Обсъждането и споделянето на идеи поощрява екипната работа и комуникационните умения и насърчава креативността.
Важно!
- След като учениците споделят какво им е направило впечатление във видеото, преминете към планирането на проекта. Уверете се, че пред всяка двойка има по един работен лист и дайте ясни инструкции за работа.
- След като времето за работа изтече, помолете няколко двойки да споделят какви са записали.
- След края на часа съберете работните листове на учениците, прегледайте ги и им дайте обратна връзка.
- Ако е необходимо, редактирайте етапите или допълнете необходимите материали, ако има пропуснати.
- Този работен лист ще е основата, върху която учениците ще работят в следващия етап от проекта, затова информацията трябва да е пълна.
Материали за дейността
Учителят обобщава.
Инструкции
“Днес се запознахме с това какво представляват декоративните растения и различните методи за тяхното размножаване. Нека да си припомним!
Кои растения наричаме “декоративни”? А как се размножават растенията?
Този час обърнахме особено внимание размножаването чрез луковици, което ще бъде в основата на нашия нов проект със зюмбюли. Вие вече знаете през какви етапи ще премине той!
Очаквам с нетърпение да видя как ще приложите наученото на практика и как ще се грижите за вашите растения. Следващия час ни очаква най-вълнуващата част – да доведем природата в нашата класна стая, като засадим луковиците и започнем нашето зелено приключение.“
Обобщение
Обобщението помага на учениците да затвърдят новия материал, а въпросите за рефлексия стимулират критическото мислене и помагат на децата да осъзнаят значението на наученото.
Важно!
- Завършете часа с обобщение и напомняне на това какво предстои.
- Помолете учениците да споделят какво им е било най-интересно или какво ново са научили в часа.

