Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.

Необходими материали:

  • цветен балон
  • бяла дъска или флипчарт лист за записване
  • маркери
  • листове или тетрадки за записване
  • химикалки
  • работен лист “Балончето, което изплаши облаците” (текст на приказката)

Използвани източници:
“Балончето, което изплаши облаците” от Радой Киров в Читанка за трети клас, проф. Мария Герджикова и колектив, с. 68, изд. “Булвест 2000”, София, 2018г.

Имало едно време едно балонче…
10 минути
Въведение

Учителят показва балон и задава отворен въпрос, за да стимулира въображението на учениците и да ги ангажира с темата на приказката.

Инструкции

Покажете на учениците надут цветен балон.

  • Представете си, че този балон се издига и попада сред облаците. Какво според вас би могло да му се случи? Къде ще отиде? С кого ще се срещне? Всеки, който има идея, може да я сподели.

Обобщение

Чрез тази дейност учениците биват въведени в контекста на приказката и подготвени емоционално за нейното възприемане. Изграждат интерес и очакване за историята.

Важно!

  • Използвайте реален балон за създаване на интерес и емоционална връзка.
  • Записвайте някои от предположенията на дъската, за да ги свържете по-късно с реалната история.
  • Насърчавайте свободното фантазиране – няма грешни отговори.

Материали за дейността

Какво се случва с балончето?
20 минути
Дискусия

Учителят изразително прочита приказката. Следва дискусия по съдържанието и посланието на историята.

Инструкции

Преминете към прочитането на приказката.

  • Сега ще ви прочета приказката. Докато ме слушате, мислете върху следните въпроси:
  • Кои са героите? 
  • Как започва историята? 
  • Как се развива и как завършва? 
  • Какво според вас ни казва тази приказка?

След четенето запишете на бяла дъска или флипчарт лист въпросите за дискусия. Преминете през всеки един от тях:

  1. Кои герои запомнихте?
  2. Какво се случи с балончето?
  3. Какво научихме от тази история?

Обобщение

Учениците се запознават със съдържанието и посланието на приказката. Дейността подпомага бъдещи преразкази и писмени интерпретации.

Важно!

  • Четете с изразителен глас, използвайки подходяща интонация.
  • Поощрявайте всички ученици да се включат – може да разделите въпросите между групи или да пишат на листче първо.
  • При нужда – преразкажете части от приказката повторно.

Материали за дейността

Моят любим момент
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците записват по едно изречение, което за тях представя любим момент от приказката.

Инструкции

Завършете часа с изречение, която да разкаже за любим момент от приказката.

  • Сега ще помислим кой момент от приказката беше най-интересен за вас лично. Спомнете си какво се случи в началото, средата и края на приказката. Изберете един момент, който ви е направил най-силно впечатление – това може да е нещо тъжно, радостно, неочаквано или поучително. В тетрадката си напишете изречение, с което да опишете този момент.
  • Може да започнете така: „Моят любим момент от приказката е, когато балончето…”
  • След като всички напишете изреченията си, ще поканя няколко ученици да ги прочетат пред класа.

Обобщение

Дейността помага на учениците да се фокусират върху ключовите моменти в текста и развива умения за синтез и лично отношение. Служи като основа за преразкази в следващи уроци.

Важно!

  • Подходяща е тиха атмосфера, за да могат учениците да се съсредоточат.
  • При нужда може да подсетите с пример: „Моят любим момент от приказката е, когато балончето...“
  • Поканете 2–3 ученици, които доброволно да прочетат своето изречение.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.