Първа среща с приказката “Балончето, което изплаши облаците” от Радой Киров
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.
Необходими материали:
- цветен балон
- бяла дъска или флипчарт лист за записване
- маркери
- листове или тетрадки за записване
- химикалки
- работен лист “Балончето, което изплаши облаците” (текст на приказката)
Използвани източници:
“Балончето, което изплаши облаците” от Радой Киров в Читанка за трети клас, проф. Мария Герджикова и колектив, с. 68, изд. “Булвест 2000”, София, 2018г.
Учителят показва балон и задава отворен въпрос, за да стимулира въображението на учениците и да ги ангажира с темата на приказката.
Инструкции
Покажете на учениците надут цветен балон.
- Представете си, че този балон се издига и попада сред облаците. Какво според вас би могло да му се случи? Къде ще отиде? С кого ще се срещне? Всеки, който има идея, може да я сподели.
Обобщение
Чрез тази дейност учениците биват въведени в контекста на приказката и подготвени емоционално за нейното възприемане. Изграждат интерес и очакване за историята.
Важно!
- Използвайте реален балон за създаване на интерес и емоционална връзка.
- Записвайте някои от предположенията на дъската, за да ги свържете по-късно с реалната история.
- Насърчавайте свободното фантазиране – няма грешни отговори.
Материали за дейността
Учителят изразително прочита приказката. Следва дискусия по съдържанието и посланието на историята.
Инструкции
Преминете към прочитането на приказката.
- Сега ще ви прочета приказката. Докато ме слушате, мислете върху следните въпроси:
- Кои са героите?
- Как започва историята?
- Как се развива и как завършва?
- Какво според вас ни казва тази приказка?
След четенето запишете на бяла дъска или флипчарт лист въпросите за дискусия. Преминете през всеки един от тях:
- Кои герои запомнихте?
- Какво се случи с балончето?
- Какво научихме от тази история?
Обобщение
Учениците се запознават със съдържанието и посланието на приказката. Дейността подпомага бъдещи преразкази и писмени интерпретации.
Важно!
- Четете с изразителен глас, използвайки подходяща интонация.
- Поощрявайте всички ученици да се включат – може да разделите въпросите между групи или да пишат на листче първо.
- При нужда – преразкажете части от приказката повторно.
Материали за дейността
Учениците записват по едно изречение, което за тях представя любим момент от приказката.
Инструкции
Завършете часа с изречение, която да разкаже за любим момент от приказката.
- Сега ще помислим кой момент от приказката беше най-интересен за вас лично. Спомнете си какво се случи в началото, средата и края на приказката. Изберете един момент, който ви е направил най-силно впечатление – това може да е нещо тъжно, радостно, неочаквано или поучително. В тетрадката си напишете изречение, с което да опишете този момент.
- Може да започнете така: „Моят любим момент от приказката е, когато балончето…”
- След като всички напишете изреченията си, ще поканя няколко ученици да ги прочетат пред класа.
Обобщение
Дейността помага на учениците да се фокусират върху ключовите моменти в текста и развива умения за синтез и лично отношение. Служи като основа за преразкази в следващи уроци.
Важно!
- Подходяща е тиха атмосфера, за да могат учениците да се съсредоточат.
- При нужда може да подсетите с пример: „Моят любим момент от приказката е, когато балончето...“
- Поканете 2–3 ученици, които доброволно да прочетат своето изречение.
