Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дават примери за движението на парите при размяната им със стоки или услуги;
- посочват банката като предприятие за съхранение на пари и предоставяне на заеми.
Необходими материали:
- работен лист “Нашата държава”
- бял лист
- флумастери
- моливи
- лепило
- ножици
- кадастрон
- енциклопедии за парите
- български банкноти и монети
- евромонети и евробанкноти
Учениците участват в дискусия, чрез която изследват какво представляват парите, какви видове пари съществуват и как се използват в ежедневието. Чрез примери и визуални материали те откриват ролята на парите в обществото, тяхното движение и значението на банките.
Инструкции
Започнете часа с въпроси относно парите.
- Какво представляват парите?
- За какво ни служат?
- Какви видове пари познавате?
Вероятно децата ще ви кажат, че с парите хората си купуват различни неща, че има монети и банкноти, че различните държави имат различни валути - в България е лев, в Испания е евро, в САЩ е долар и т.н.
Обобщете за учениците и допълнете техните отговори:
- Ученици, парите са монети и банкноти, с помощта на които хората могат да си купят различни стоки и услуги. Монетите се изработват от метал и са се появили преди хиляди години. Те се използвали дълго време, но понеже били тежки и трудно се пренасяли, хората измислили и банкнотите. Към днешна дата банкнотите си изработват от специална хартия и по тях се поставят специални знаци.
Покажете на учениците български банкноти и монети, а след това евромонети и евробанкноти. Обсъдете какво е изобразено на тях.
Насочете дискусията към движението на парите и необходимостта от банките:
- В момента имате ли пари? От къде сте ги получили? Какво си купувате с тях? Какво се случва с тях, след като си купите нещо в магазина?
След като изслушате отговорите на учениците, отново направете обобщение:
- Ученици, за труда, който полагат, вашите родители получават заплащане - пари. Те дават на вас монети и банкноти, с които вие отивате в магазина и си купувате дадена стока или услуга. С получените от вас пари в магазина, собствениците му си купуват още стока, която да продават и заплащат на своите служители за техния труд. Така парите са в непрекъснато движение.
Завършете дискусията с въпрос: “Какво се случва, ако искаме да си купим къща, но имаме само част от сумата за нея?”.
Очакван отговор: “Взимаме заем от банката.”
Преди да преминете към основната задача, поговорете за ролята на банките като място за съхранение на пари и предоставяне на заеми:
- Ученици, когато не ни достигат пари да купим нещо по-голямо, ние взимаме пари назаем от банката. А ако успяваме да пестим пари, ние можем да слагаме спестяванията си отново в банката, където те да се съхраняват.
Обобщение
Важно е учениците да разбират как функционират парите, защото това изгражда основата на тяхната финансова грамотност. Освен това знанието за движението на парите и ролята на банките им помага да осъзнаят как работи икономиката и как всеки човек допринася за обществото чрез своя труд и потребление.
Важно!
- Преди старта на часа разделете учениците на екипи от по 4-5 деца, съобразно техните интереси и умения. Организирането може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта ви е учениците да умеят да работят с всеки в отбор.
- Ако разполагате с някоя красива енциклопедия за парите, отделете време преди часа, в което да я разгледате заедно с децата.
Учениците работят по отбори и създават своя измислена държава, като ѝ дават име, изработват знаме и създават собствена парична единица с уникален дизайн. Те описват как се използват парите в тяхната държава и как функционират банките, развивайки творческо и икономическо мислене.
Инструкции
Раздайте на всеки отбор по един бял лист, както и по един работен лист "Нашата държава". Поставете задачата:
- В следващите 25 минути ще бъдете създатели на нова държава. Имате няколко основни задачи:
- измислете име на вашата държава;
- върху белия лист създайте знаме на държавата;
- на работния лист създайте монетите и банкнотите, които ще се използват във вашата страна. Помислете какво ще е изобразено върху тях;
- Накрая опишете какво може да се купува с тях и какви са банките в новата държава.
Обобщение
Тази дейност е важна за учениците, защото ги насърчава да прилагат на практика знания за парите и икономиката, като развиват умения за работа в екип, креативност и вземане на решения. Чрез създаването на своя държава те осмислят как функционира едно общество и разбират взаимовръзките между труд, пари, потребление и финансови институции.
Важно!
- Съдействайте на децата и ги насърчавайте да си помагат взаимно.
- След като времето за работа изтече, помолете всеки отбор да сподели името на своята държава и да покаже дизайна на своите монети и банкноти.
- Ако времето за работа не е достатъчно в часа, нека довършат проектите си в занималнята или вкъщи.
Учениците обобщават наученото за парите, тяхното движение и ролята на банките, като се подготвят за следващата тема – значението на данъците в обществото.
Инструкции
Завършете часа с кратко обобщение на най-важното и обяснете какво предстои:
- Какво научихме този час?
- Този час поговорихме за това какво представляват парите - монети и банкноти, с които ние хората можем да си купуваме стоки и услуги. Тези пари непрекъснато се движат - от нашите родители идват при нас, ние ги даваме в магазина, а от там те отиват на друго място. Разбрахме, че банките са място, на което се съхраняват пари или от което могат да се вземат заеми, когато са ни нужни. Разбирайки и прилагайки наученото, вие създадохте свои държави, на които измислихте имена, знамена и парични единици.
- В следващите часове по технологии и предприемачество ще се запознаем с данъците и тяхната роля. Някой знае ли какво е данък?
Обобщение
Това обобщение е важно за проекта, защото помага на учениците да свържат новите знания с дейността по създаване на своя държава, като осъзнаят, че за да функционира една държава, са необходими ясни правила за парите и тяхното движение. Поставя се основа за надграждане в следващите етапи, като темата за данъците, които са ключови за устойчивото развитие на тяхната измислена страна.
Важно!
- По време на проекта събирайте и съхранявайте всички работни листове, за да участват във финалната презентация.
