Парите в движение – създай своя държава

Раздел

Професии и предприемачество

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дават примери за движението на парите при размяната им със стоки или услуги;
  • посочват банката като предприятие за съхранение на пари и предоставяне на заеми.

Необходими материали:

  • работен лист “Нашата държава”
  • бял лист
  • флумастери
  • моливи
  • лепило
  • ножици
  • кадастрон
  • енциклопедии за парите
  • български банкноти и монети
  • евромонети и евробанкноти

Работен лист

Запознаване с ключовите понятия
10 минути
Дискусия

Учениците участват в дискусия, чрез която изследват какво представляват парите, какви видове пари съществуват и как се използват в ежедневието. Чрез примери и визуални материали те откриват ролята на парите в обществото, тяхното движение и значението на банките.

Инструкции

Започнете часа с въпроси относно парите. 

  • Какво представляват парите? 
  • За какво ни служат? 
  • Какви видове пари познавате? 

Вероятно децата ще ви кажат, че с парите хората си купуват различни неща, че има монети и банкноти, че различните държави имат различни валути - в България е лев, в Испания е евро, в САЩ е долар и т.н. 

Обобщете за учениците и допълнете техните отговори:

  • Ученици, парите са монети и банкноти, с помощта на които хората могат да си купят различни стоки и услуги. Монетите се изработват от метал и са се появили преди хиляди години. Те се използвали дълго време, но понеже били тежки и трудно се пренасяли, хората измислили и банкнотите. Към днешна дата банкнотите си изработват от специална хартия и по тях се поставят специални знаци.

Покажете на учениците български банкноти и монети, а след това евромонети и евробанкноти. Обсъдете какво е изобразено на тях.

Насочете дискусията към движението на парите и необходимостта от банките:

  • В момента имате ли пари? От къде сте ги получили? Какво си купувате с тях? Какво се случва с тях, след като си купите нещо в магазина?

След като изслушате отговорите на учениците, отново направете обобщение:

  • Ученици, за труда, който полагат, вашите родители получават заплащане - пари. Те дават на вас монети и банкноти, с които вие отивате в магазина и си купувате дадена стока или услуга. С получените от вас пари в магазина, собствениците му си купуват още стока, която да продават и заплащат на своите служители за техния труд. Така парите са в непрекъснато движение.

Завършете дискусията с въпрос: “Какво  се случва, ако искаме да си купим къща, но имаме само част от сумата за нея?”.

Очакван отговор: “Взимаме заем от банката.”

Преди да преминете към основната задача, поговорете за ролята на банките като място за съхранение на пари и предоставяне на заеми:

  • Ученици, когато не ни достигат пари да купим нещо по-голямо, ние взимаме пари назаем от банката. А ако успяваме да пестим пари, ние можем да слагаме спестяванията си отново в банката, където те да се съхраняват.

Обобщение

Важно е учениците да разбират как функционират парите, защото това изгражда основата на тяхната финансова грамотност. Освен това знанието за движението на парите и ролята на банките им помага да осъзнаят как работи икономиката и как всеки човек допринася за обществото чрез своя труд и потребление.

Важно!

  • Преди старта на часа разделете учениците на екипи от по 4-5 деца, съобразно техните интереси и умения. Организирането може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта ви е учениците да умеят да работят с всеки в отбор.
  • Ако разполагате с някоя красива енциклопедия за парите, отделете време преди часа, в което да я разгледате заедно с децата.
Създай нова държава
25 минути
Групова работа

Учениците работят по отбори и създават своя измислена държава, като ѝ дават име, изработват знаме и създават собствена парична единица с уникален дизайн. Те описват как се използват парите в тяхната държава и как функционират банките, развивайки творческо и икономическо мислене.

Инструкции

Раздайте на всеки отбор по един бял лист, както и по един работен лист "Нашата държава". Поставете задачата: 

  • В следващите 25 минути ще бъдете създатели на нова държава. Имате няколко основни задачи:
  • измислете име на вашата държава;
  • върху белия лист създайте знаме на държавата;
  • на работния лист създайте монетите и банкнотите, които ще се използват във вашата страна. Помислете какво ще е изобразено върху тях;
  • Накрая опишете какво може да се купува с тях и какви са банките в новата държава.

Обобщение

Тази дейност е важна за учениците, защото ги насърчава да прилагат на практика знания за парите и икономиката, като развиват умения за работа в екип, креативност и вземане на решения. Чрез създаването на своя държава те осмислят как функционира едно общество и разбират взаимовръзките между труд, пари, потребление и финансови институции.

Важно!

  • Съдействайте на децата и ги насърчавайте да си помагат взаимно. 
  • След като времето за работа изтече, помолете всеки отбор да сподели името на своята държава и да покаже дизайна на своите монети и банкноти.
  • Ако времето за работа не е достатъчно в часа, нека довършат проектите си в занималнята или вкъщи.

Материали за дейността

Обобщение
5 минути
Дискусия

Учениците обобщават наученото за парите, тяхното движение и ролята на банките, като се подготвят за следващата тема – значението на данъците в обществото.

Инструкции

Завършете часа с кратко обобщение на най-важното и обяснете какво предстои:

  • Какво научихме този час?
  • Този час поговорихме за това какво представляват парите - монети и банкноти, с които ние хората можем да си купуваме стоки и услуги. Тези пари непрекъснато се движат - от нашите родители идват при нас, ние ги даваме в магазина, а от там те отиват на друго място. Разбрахме, че банките са място, на което се съхраняват пари или от което могат да се вземат заеми, когато са ни нужни. Разбирайки и прилагайки наученото, вие създадохте свои държави, на които измислихте имена, знамена и парични единици.
  • В следващите часове по технологии и предприемачество ще се запознаем с данъците и тяхната роля. Някой знае ли какво е данък?

Обобщение

Това обобщение е важно за проекта, защото помага на учениците да свържат новите знания с дейността по създаване на своя държава, като осъзнаят, че за да функционира една държава, са необходими ясни правила за парите и тяхното движение. Поставя се основа за надграждане в следващите етапи, като темата за данъците, които са ключови за устойчивото развитие на тяхната измислена страна.

Важно!

  • По време на проекта събирайте и съхранявайте всички работни листове, за да участват във финалната презентация.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.