Магията на изреченията
Раздел
Изречението като езикова единица
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават изречение от словосъчетание;
- отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
- разпознават съобщително и въпросително изречение;
- знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
- преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
- употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
- употребяват различни словоредни варианти на изречението.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери
- работен лист “Преобразуване на изречения”
Учениците обсъждат какво е изречение и как се различава от словосъчетанието. Припомнят си правила за писане на начало и край на съобщително и въпросително изречение.
Инструкции
Запишете на дъската едно словосъчетание и едно изречение с него - “красива картина” и “Иван нарисува красива картина.”
- "Учениците, кое от написаното на дъската е изречение и кое - словосъчетание? Каква е разликата между тях?"
След като изслушате децата, обобщете.
- "Словосъчетание са две или няколко думи, които заедно описват нещо - “червена топка”. А цяло изречение е завършена мисъл, която казва нещо — “Аз играя с червената топка”.
- Кой ще ми даде пример за словосъчетание? След това със словосъчетанието ще измислим изречение."
Продължете дискусията за видове изречения.
- "Какви видове изречения познаваме? Какво знаем за тях?
- Точно така, съобщително - с него съобщаваме нещо, и въпросително - с него задаваме въпрос.
- Какви са правилата за начало и край на изречение?
- Отлично деца, главна буква в началото, препинателен знак в края - точка за съобщително изречение и въпросителен знак за въпросително изречение."
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да разберем каква е разликата между изречението и словосъчетанието. След като разпознаваме изреченията, ще можем по-добре да ги използваме по време на интервютата, които предстои да проведем в клас."
Важно!
- Уверете се, че децата правят разлика между изречения и словосъчетания. Онагледете с достатъчен брой примери разликата между двете понятия.
- Давайте възможност на децата да участват активно и да изразяват мнение.
Учениците се запознават с разликите между съобщителни и въпросителни изречения чрез дискусия, примери и устни упражнения с интонация. Преобразуват съобщителни изречения във въпросителни. Попълват работен лист със задачи за съставяне и преобразуване на изречения.
Инструкции
Дискутирайте разликата между съобщително и въпросително изречение.
- "Каква е разликата между съобщителни и въпросителни изречения?
- Какви думи използваме, за да се получат въпросителни изречения? Дайте няколко примера."
Записвайте на дъската въпросителните думички, които учениците дават като пример - ли, дали, нали, колко, кой, какво, кога, как, къде, защо.
- "Как се променя интонацията, когато задаваме въпрос устно? Хайде да опитаме."
Дайте пример с произнасянето на няколко изречения. Покажете на учениците чрез интонация, че едно и също изречение, ако се произнесе нормално и после с възходяща интонация, може да се превърне от съобщително във въпросително. Пример: “Ти отиваш на училище.” и “Ти отиваш на училище?”
- "Ще разгледаме как да превръщаме съобщителни изречения във въпросителни, като използваме въпросителни частици или възходяща интонация. Нека някой каже едно съобщително изречение и друг да се опита да го превърне във въпросително."
Раздайте на всеки ученик работен лист за преобразуване на изречения.
- "Сега ще получите работен лист, в който ще съставяте и преобразувате изречения. Прочетете въпросите внимателно. Имате 10 минути време за работа."
Обобщение
"Сега знаем как да съставяме въпросителни изречения и как да ги използваме в разговорите си. Това ще ни е много полезно, когато започнем да правим интервютата."
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват правилна интонация при въпросителните изречения.
- Помагайте им при подредбата на словореда при преобразуването на изреченията.
- Записвайте някои от примерните изречения на дъската и обръщайте внимание на частиците, които се пишат отделно: ли, дали, нали, както и на главната буква в началото и препинателния знак в края.
Учениците обобщават знанията си за словосъчетания, съобщителни и въпросителни изречения, както и уменията си да ги разграничават и да преобразуват изреченията едно в друго.
Инструкции
Завършете часа с кратка дискусия за обобщение.
- "Как разграничаваме изреченията от словосъчетанията? Дайте примери.
- Нека обобщим и знанията си за видовете изречения по цел на изказване - съобщителни и въпросителни. Какво научихте за тях? Какво е съобщително изречение и как да го познаем?
- Какво е въпросително изречение?
- Как можем да превърнем едно съобщително изречение във въпросително?
- Нека всеки сподели едно ново нещо, което е научил този час."
Обобщение
"Припомнихме си всичко необходимо за двата вида изречения. Тези знания и умения ще ни бъдат необходими за нашите интервюта."
Важно!
- Насърчавайте всеки ученик да участва и да се изкаже.
- Може да дадете възможност на някои деца да напишат примерни изречения на дъската.
