Раздел

Изречението като езикова единица

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават изречение от словосъчетание;
  • отделят изреченията в текста, като означават началото и края им;
  • разпознават съобщително и въпросително изречение;
  • знаят различни начини за образуване на въпросително изречение (с възходяща интонация, с въпросителна частица ли, с нали и др.);
  • преобразуват съобщително във въпросително изречение и обратно;
  • употребяват уместно съобщителни и въпросителни изречения;
  • употребяват различни словоредни варианти на изречението.

Необходими материали:

  • бяла дъска и маркери
  • работен лист “Преобразуване на изречения
Запознай се с изречението
10 минути
Дискусия

Учениците обсъждат какво е изречение и как се различава от словосъчетанието. Припомнят си правила за писане на начало и край на съобщително и въпросително изречение.

Инструкции

Запишете на дъската едно словосъчетание и едно изречение с него - “красива картина” и “Иван нарисува красива картина.”

  • "Учениците, кое от написаното на дъската е изречение и кое - словосъчетание? Каква е разликата между тях?"

След като изслушате децата, обобщете.

  • "Словосъчетание са две или няколко думи, които заедно описват нещо - “червена  топка”. А цяло изречение е завършена мисъл, която казва нещо — “Аз играя с червената топка”.
  • Кой ще ми даде пример за словосъчетание? След това със словосъчетанието ще измислим изречение."

Продължете дискусията за видове изречения.

  • "Какви видове изречения познаваме? Какво знаем за тях? 
  • Точно така, съобщително - с него съобщаваме нещо, и въпросително - с него задаваме въпрос.
  • Какви са правилата за начало и край на изречение? 
  • Отлично деца, главна буква в началото, препинателен знак в края - точка за съобщително изречение и въпросителен знак за въпросително изречение."

Обобщение

"Тази дейност ни помогна да разберем каква е разликата между изречението и словосъчетанието. След като разпознаваме изреченията, ще можем по-добре да ги използваме по време на интервютата, които предстои да проведем в клас."

Важно!

  • Уверете се, че децата правят разлика между изречения и словосъчетания. Онагледете с достатъчен брой примери разликата между двете понятия.
  • Давайте възможност на децата да участват активно и да изразяват мнение.

Материали за дейността

Как да съставяме въпросителни изречения
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците се запознават с разликите между съобщителни и въпросителни изречения чрез дискусия, примери и устни упражнения с интонация. Преобразуват съобщителни изречения във въпросителни. Попълват работен лист със задачи за съставяне и преобразуване на изречения.

Инструкции

Дискутирайте разликата между съобщително и въпросително изречение.

  • "Каква е разликата между съобщителни и въпросителни изречения? 
  • Какви думи използваме, за да се получат въпросителни изречения? Дайте няколко примера."

Записвайте на дъската въпросителните думички, които учениците дават като пример - ли, дали, нали, колко, кой, какво, кога, как, къде, защо.

  • "Как се променя интонацията, когато задаваме въпрос устно? Хайде да опитаме."

Дайте пример с произнасянето на няколко изречения. Покажете на учениците чрез интонация, че едно и също изречение, ако се произнесе нормално и после с възходяща интонация, може да се превърне от съобщително във въпросително. Пример: “Ти отиваш на училище.” и “Ти отиваш на училище?”

  • "Ще разгледаме как да превръщаме съобщителни изречения във въпросителни, като използваме въпросителни частици или възходяща интонация. Нека някой каже едно съобщително изречение и друг да се опита да го превърне във въпросително."

Раздайте на всеки ученик работен лист за преобразуване на изречения.

  • "Сега ще получите работен лист, в който ще съставяте и преобразувате изречения. Прочетете въпросите внимателно. Имате 10 минути време за работа."

Обобщение

"Сега знаем как да съставяме въпросителни изречения и как да ги използваме в разговорите си. Това ще ни е много полезно, когато започнем да правим интервютата."

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват правилна интонация при въпросителните изречения.
  • Помагайте им при подредбата на словореда при преобразуването на изреченията.
  • Записвайте някои от примерните изречения на дъската и обръщайте внимание на частиците, които се пишат отделно: ли, дали, нали, както и на главната буква в началото и препинателния знак в края.

Материали за дейността

Майстори на изреченията
5 минути
Дискусия

Учениците обобщават знанията си за словосъчетания, съобщителни и въпросителни изречения, както и уменията си да ги разграничават и да преобразуват изреченията едно в друго.

Инструкции

Завършете часа с кратка дискусия за обобщение.

  • "Как разграничаваме изреченията от словосъчетанията? Дайте примери.
  • Нека обобщим и знанията си за видовете изречения по цел на изказване - съобщителни и въпросителни. Какво научихте за тях? Какво е съобщително изречение и как да го познаем? 
  • Какво е въпросително изречение?
  • Как можем да превърнем едно съобщително изречение във въпросително?
  • Нека всеки сподели едно ново нещо, което е научил този час."

Обобщение

"Припомнихме си всичко необходимо за двата вида изречения. Тези знания и умения ще ни бъдат необходими за нашите интервюта."

Важно!

  • Насърчавайте всеки ученик да участва и да се изкаже.
  • Може да дадете възможност на някои деца да напишат примерни изречения на дъската.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.