Раздел
Възпроизвеждане на клетката
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- назоваване на основните клетъчни структури, които участват в процеса на клетъчно делене;
- дефиниране на следните термини и понятия: митоза, мейоза, интерфаза, профаза, метафаза, анафаза, цитокинеза, ДНК, хромозоми, жизнен цикъл, хроматиди, центромер, генетична информация, гени, делително вретено, хроматин;
- описване на процесите митоза и мейоза;
- посочване на основните разлики между двата процеса;
- посочване на причините за протичане на клетъчното делене.
Необходими материали:
- Презентация “Тайните на клетъчната репродукция”;
- Работен лист “Клетъчно делене”;
- Работен лист “Флип-книжка “Малки истории от клетъчния свят”;
- Достъп до устройства с интернет връзка;
- Проектор.
В началото на часа направете кратка мозъчна атака за клетъчното възпроизвеждане. Поставете на учениците няколко въпроса, на които да потърсят аргументирани отговори, като същевременно се ангажират с темата. Ето няколко примерни въпроса, които може да обсъдите:
- Колко дълго живеят клетките?
- Как организмът замества мъртвите клетки с нови?
- Защо е необходимо клетките да се възпроизвеждат?
- Защо децата приличат на родителите си?
- Защо децата изглеждат различно от родителите си?
Насърчете учениците да дават аргументирани предположения и примери в тяхна подкрепа.
Инструкции
"Ще започнем днешния час с кратка мозъчна атака. Ще ви задам няколко въпроса, върху които да разсъждавате. След това ще дам думата на всеки, който има желание да сподели мнението си по темата. Помислете за аргументи или примери в подкрепа на твърденията ви. Всяко мнение е важно, затова се изслушвайте и проявявайте уважение към другите, дори ако техните твърдения не съвпадат с вашето."
Обобщение
"С помощта на тази дейност установихме, че възпроизвеждането на клетките е много важен процес. С негова помощ организмите поддържат своята цялост и функционират правилно. Възпроизвеждането е важно също и за предаването на наследствената информация на следващите поколения и оцеляването на видовете."
Важно!
- Насърчете учениците да проявяват уважение към мнението на съучениците си и да се изслушват.
Направете мини урок за видовете клетъчно делене и механизмите за тяхното осъществяване. Можете да използвате кратки видеа от образователни платформи, учебни материали или предварително подготвена презентация.
Дискутирайте с класа:
- Кои са основните клетъчни структури, участващи в клетъчното делене?
- По какво се различават видовете клетъчно делене?
- Коя характерна особеност на клетъчното делене допринася за по-добрата адаптация на организма към промени в средата на живот?
Инструкции
"Сега ще се запознаем с процеса на клетъчно възпроизвеждане. Този процес се осъществява по различен начин при различните организми. Ще ви покажа някои интересни материали, с помощта на които ще открием основните видове и етапи на клетъчното делене. След това ще обсъдим разгледаните процеси и ще установим каква е причината те да протичат именно по този начин."
Обобщение
"Има няколко основни вида клетъчно делене, които се проявяват при различни организмови групи. Най-сложните процеси на клетъчно възпроизвеждане са митозата и мейозата. Те се осъществяват в няколко етапа, всеки от които има важна роля за правилното предаване на наследствената информация в новите клетки."
Важно!
- Преди началото на часа подгответе необходимата за дейността техника и се уверете, че всичко работи добре.
Материали за дейността
Раздайте на всеки ученик по един работен лист за изследване на клетъчното делене. В него всеки трябва да запише основните видове клетъчно делене и за кои организми е характерно. Насърчете учениците да използват записките си от предходните дейности, както и информация от учебните помагала.
Инструкции
"В рамките на пет минути всеки самостоятелно трябва да опише в работния си лист какви са основните видове клетъчно делене. За всеки от тях отбележете характерните му особености и организмите, при които се наблюдава."
Обобщение
"Днес проучихме видовете клетъчно делене и значението на този процес за съществуването на организма и предаването на наследствената информация. Ще използваме тези знания в следващия етап от проекта, когато ще наблюдаваме фазите на клетъчното делене в живи растителни клетки."
Важно!
- Ако забележите, че учениците се затрудняват, задавайте насочващи въпроси, с които да им помогнете да достигнат сами до правилния отговор.
Възложете на учениците за домашна работа да направят малък проект за клетъчното делене. Всеки сам трябва да напише илюстриран разказ за клетъчното възпроизвеждане от името на клетката или конкретен нейн органел. Разпределете учениците по следния начин: някои да пишат от името на растителни клетки, а други - от името на животински клетки. Раздайте на всеки по едно задание за създаване на флип-книжка. В него гимназистите ще открият инструкции как да направят своята книжка, както и шаблони за попълването ú.
За изпълнението на задачата насърчете гимназистите да бъдат креативни и да използват достоверни източници на информация, като образователни сайтове и платформи в интернет, книги, учебници и учебни помагала.
Инструкции
"За домашна работа направете илюстриран разказ за клетъчното делене от името на избрана от вас клетъчна структура. Някои от вас ще влязат в ролята на рибозоми, други - на ДНК, цитоплазма или клетъчна мембрана. Разказът трябва да бъде оформен като флип-книжка. За целта може да използвате шаблоните в заданието, което ви раздадох."
Обобщение
"С помощта на тази дейност ще осмислите как се случва клетъчното делене и как са разположени клетъчните структури една спрямо друга по време на различните етапи от процеса."
Важно!
- Насърчете учениците да използват само достоверни източници на информация.


