Какво прави Общото събрание на ООН?
Раздел
Глобални проблеми
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците описват структурата на ООН и функциите на Общото събрание.
- Учениците анализират глобални проблеми.
- Учениците извличат най-актуалните проблеми в различни държави и предлагат подходи за тяхното разрешаване.
Необходими материали:
- Презентация “Организация на Обединените Нации”
- Работен лист “Глобални проблеми”
- Работен лист “Социални, икономически и екологични предизвикателства”
- Работен лист “Проявление на глобалните проблеми в отделни държави”
- Padlet
Учителят представя кратка презентация, в която описва какво представлява ООН и в частност Общото събрание. Представянето е в лекционен формат, като учениците имат за задача да мислят по конкретни въпроси, докато тече изложението на учителя.
Инструкции
“Скъпи ученици, днес започваме нов раздел, свързан с глобалните проблеми и природата и културата в условията на глобализацията. С него ще подхванем и проектна дейност, която ще продължи в следващите 6 учебни часа и ще завърши със симулация на Общо събрание на ООН. За целта е важно да се запознаем със структурата на ООН и ролята на Общото събрание. С това ще започнем и днешния урок.
Знаете ли какви глобални проблеми могат да бъдат разглеждани от ООН? (изчаква се отговор от учениците). Добре, нека разгледаме какво всъщност представлява ООН и Общото събрание. Докато ви представям накратко информацията, нека всеки от вас си записва отговорите на следните въпроси, както и най-важните точки от презентацията:
- Каква е основната роля на Общото събрание?
- Какви глобални конфликти и проблеми според вас изискват внимание от ООН в момента?
- Какви решения може да предложи Общото събрание на тези конфликти и проблеми?”
Обобщение
“След като се запознахме с основните функции на Общото събрание, нека преминем към глобалните проблеми и да видим има ли как ООН да влияе позитивно на всеки един от тях”.
Важно!
- Можете да дадете предварителна задача на учениците да проучат по-подробно ООН за домашна работа и в тази част да наблегнете повече на дискусията и отговарянето на въпроси.
Учениците се разделят по групи, като всяка група получава един от три зададени проблема:
- Бежанска криза и етнически напрежения;
- Икономически предизвикателства – глобална безработица и бедност;
- Опазване на околната среда и климатични промени.
Задачата е да прочетат информацията за проблема и да обсъдят въпросите към него, свързани с последиците за глобалния свят. Групите имат 7 минути за работа, след което има време за споделяне по всеки проблем.
Инструкции
“Сега ще видим кои са някои от глобалните проблеми, с които се сблъсква Общото събрание на ООН. За целта ще се разделим по групи и ще обсъдим конкретен глобален проблем, върху който ООН би могло да въздейства. Ще се разделим на групи и всеки екип ще получи описание на глобален проблем - социален, икономически или екологичен. Обсъдете въпросите в своята група и запишете отговорите си под формата на картинка, мисловна карта или текст. Имате 7 минути за работа.
А сега нека видим трите проблема и да обсъдим кои са основните последици от този проблем”.
Обобщение
“Разглеждайки проблемите, с които се сблъсква глобалният свят, ние се доближаваме до основната цел на съвместната ни работа в този раздел - генерирането на различни решения.”
Важно!
- Всяка група получава само един от трите зададени проблема - икономически, социален и екологичен. Гарантирайте си, че всички ученици ще се запознаят и с трите проблема, като предвидите време за споделяне пред класа. Представители на отделните групи споделят отговорите на своите въпроси, като учителят валидира и допълва с примери.
- Може да водите записки на дъската или пък да имате предварително подготвен материал, който да представите като обобщение в края на дейността.
- Класът може да разгледа още няколко проявления на глобалните проблема от трите категории.
Учениците работят самостоятелно, като разглеждат няколко казуса с конкретни държави, които се сблъскват с икономически, екологични и социални проблеми. Задача е да се анализират проблемите и да се генерират потенциални решения. Освен подадената им информация, дванадесетокласниците могат да изследват проблема и онлайн.
Инструкции
“В тази дейност ще анализирате предизвикателства, пред които са изправени четири различни държави. Тези предизвикателства са категоризирани като социални, икономически и екологични проблеми.
Изберете един от казусите. Задачата е въз основа на предоставената информация да идентифицирате кои са най-належащите проблеми за всяка една от държавите и да запишете възможни решения. Може да използвате и онлайн ресурси, за да обогатите отговорите си. Нека всеки от вас запише своите отговори в Padlet за конкретната задача.”
Обобщение
“С тази дейност успяхме да разгледаме как на практика изглеждат някои от проблемите на глобалния свят. Глобалните проблеми се нуждаят от глобални решения. Запознахме се с една от организациите, която може да окаже някакво влияние върху тях - Организацията на обединените нации. Следващия път продължаваме с подготовката за симулацията на Общото събрание на ООН.”
Важно!
Обобщете отговорите на учениците от Padlet. Ако прецените, дайте една и съща държава за анализ в рамките на часа (останалите примери може да оставите за домашна работа). Така учениците ще могат да задълбочат в конкретен пример и да проучат допълнителна информация по темата.
Ето и малко насоки за очакваните отговори:
Предизвикателства пред Йемен:
- Социални: Продължаващ конфликт, разселване, загуба на социална сплотеност;
- Икономически: масова бедност, безработица, липса на инфраструктура;
- Екологични: недостиг на вода, екологична деградация.
Предизвикателства пред Израел и Палестина:
- Социални: постоянно насилие, тероризъм, социално разделение;
- Икономически: висока безработица, бедност, ограничен икономически растеж;
- Екологични: ограничен достъп до чиста вода, деградация на земята.
Предизвикателства пред Бразилия
- Социални: разселване на местните народи, неравенство;
- Икономически: натиск от селското стопанство, зависимост от природни ресурси;
- Екологични: обезлесяване, климатични промени, загуба на биоразнообразие.



