Раздел

Глобални проблеми

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците описват структурата на ООН и функциите на Общото събрание.
  • Учениците анализират глобални проблеми.
  • Учениците извличат най-актуалните проблеми в различни държави и предлагат подходи за тяхното разрешаване.

Необходими материали:

  • Презентация “Организация на Обединените Нации”
  • Работен лист “Глобални проблеми”
  • Работен лист “Социални, икономически и екологични предизвикателства”
  • Работен лист “Проявление на глобалните проблеми в отделни държави”
  • Padlet
Представяне на ООН и Общото събрание
10 минути
Презентация

Учителят представя кратка презентация, в която описва какво представлява ООН и в частност Общото събрание. Представянето е в лекционен формат, като учениците имат за задача да мислят по конкретни въпроси, докато тече изложението на учителя.

Инструкции

“Скъпи ученици, днес започваме нов раздел, свързан с глобалните проблеми и природата и културата в условията на глобализацията. С него ще подхванем и проектна дейност, която ще продължи в следващите 6 учебни часа и ще завърши със симулация на Общо събрание на ООН. За целта е важно да се запознаем със структурата на ООН и ролята на Общото събрание. С това ще започнем и днешния урок.

Знаете ли какви глобални проблеми могат да бъдат разглеждани от ООН? (изчаква се отговор от учениците). Добре, нека разгледаме какво всъщност представлява ООН и Общото събрание. Докато ви представям накратко информацията, нека всеки от вас си записва отговорите на следните въпроси, както и най-важните точки от презентацията:

  • Каква е основната роля на Общото събрание?
  • Какви глобални конфликти и проблеми според вас изискват внимание от ООН в момента?
  • Какви решения може да предложи Общото събрание на тези конфликти и проблеми?”

Обобщение

“След като се запознахме с основните функции на Общото събрание, нека преминем към глобалните проблеми и да видим има ли как ООН да влияе позитивно на всеки един от тях”.

Важно!

  • Можете да дадете предварителна задача на учениците да проучат по-подробно ООН за домашна работа и в тази част да наблегнете повече на дискусията и отговарянето на въпроси.

Материали за дейността

Глобални проблеми
15 минути
Групова работа

Учениците се разделят по групи, като всяка група получава един от три зададени проблема:

  • Бежанска криза и етнически напрежения;
  • Икономически предизвикателства – глобална безработица и бедност;
  • Опазване на околната среда и климатични промени.

Задачата е да прочетат информацията за проблема и да обсъдят въпросите към него, свързани с последиците за глобалния свят. Групите имат 7 минути за работа, след което има време за споделяне по всеки проблем.

Инструкции

“Сега ще видим кои са някои от глобалните проблеми, с които се сблъсква Общото събрание на ООН. За целта ще се разделим по групи и ще обсъдим конкретен глобален проблем, върху който ООН би могло да въздейства. Ще се разделим на групи и всеки екип ще получи описание на глобален проблем - социален, икономически или екологичен. Обсъдете въпросите в своята група и запишете отговорите си под формата на картинка, мисловна карта или текст. Имате 7 минути за работа.

А сега нека видим трите проблема и да обсъдим кои са основните последици от този проблем”.

Обобщение

“Разглеждайки проблемите, с които се сблъсква глобалният свят, ние се доближаваме до основната цел на съвместната ни работа в този раздел - генерирането на различни решения.”

Важно!

  • Всяка група получава само един от трите зададени проблема - икономически, социален и екологичен. Гарантирайте си, че всички ученици ще се запознаят и с трите проблема, като предвидите време за споделяне пред класа. Представители на отделните групи споделят отговорите на своите въпроси, като учителят валидира и допълва с примери.
  • Може да водите записки на дъската или пък да имате предварително подготвен материал, който да представите като обобщение в края на дейността.
  • Класът може да разгледа още няколко проявления на глобалните проблема от трите категории.

Материали за дейността

Анализ на отделни държави
15 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят самостоятелно, като разглеждат няколко казуса с конкретни държави, които се сблъскват с икономически, екологични и социални проблеми. Задача е да се анализират проблемите и да се генерират потенциални решения. Освен подадената им информация, дванадесетокласниците могат да изследват проблема и онлайн.

Инструкции

“В тази дейност ще анализирате предизвикателства, пред които са изправени четири различни държави. Тези предизвикателства са категоризирани като социални, икономически и екологични проблеми.

Изберете един от казусите. Задачата е въз основа на предоставената информация да идентифицирате кои са най-належащите проблеми за всяка една от държавите и да запишете възможни решения. Може да използвате и онлайн ресурси, за да обогатите отговорите си. Нека всеки от вас запише своите отговори в Padlet за конкретната задача.”

Обобщение

“С тази дейност успяхме да разгледаме как на практика изглеждат някои от проблемите на глобалния свят. Глобалните проблеми се нуждаят от глобални решения. Запознахме се с една от организациите, която може да окаже някакво влияние върху тях - Организацията на обединените нации. Следващия път продължаваме с подготовката за симулацията на Общото събрание на ООН.”

Важно!

Обобщете отговорите на учениците от Padlet. Ако прецените, дайте една и съща държава за анализ в рамките на часа (останалите примери може да оставите за домашна работа). Така учениците ще могат да задълбочат в конкретен пример и да проучат допълнителна информация по темата.

Ето и малко насоки за очакваните отговори:

Предизвикателства пред Йемен:

  • Социални: Продължаващ конфликт, разселване, загуба на социална сплотеност;
  • Икономически: масова бедност, безработица, липса на инфраструктура;
  • Екологични: недостиг на вода, екологична деградация.

Предизвикателства пред Израел и Палестина:

  • Социални: постоянно насилие, тероризъм, социално разделение;
  • Икономически: висока безработица, бедност, ограничен икономически растеж;
  • Екологични: ограничен достъп до чиста вода, деградация на земята.

Предизвикателства пред Бразилия

  • Социални: разселване на местните народи, неравенство;
  • Икономически: натиск от селското стопанство, зависимост от природни ресурси;
  • Екологични: обезлесяване, климатични промени, загуба на биоразнообразие.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.