Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават думата съм като спомагателен глагол;
  • определя лице и число на глагола.

Необходими материали:

  • работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
  • работен лист “Открий формата на спомагателния глагол “съм”
  • работен лист “Езикова игра “Снежинки”
История без „съм“ – възможно ли е?
10 минути
Дискусия

Учениците четат кратък текст, в който липсват формите на глагола „съм“. Обсъждат какво липсва и защо разказът звучи странно.

Инструкции

Прочете на учениците кратък текст с пропуснати форми на спомагателния глагол съм.

  • "Ученици, сега ще ви прочета кратък текст. Слушайте внимателно!
  • Забелязвате ли нещо странно? Какво липсва? 
  • Правилно забелязахте, че са пропуснати определени думи. Това са форми на спомагателния глагол “съм”. 
  • Хайде, сега ще ви прочета отново същия текст, но без пропуски.
  • Възможно ли е да разкажем история, която да бъде разбрана правилно, без „съм“?"

Обобщение

Обобщете.

  • "Убедихме се, че без глагола „съм“ изреченията звучат неясно. Тази дейност ни показа колко важна е неговата роля, за да разберем написаното."

Важно!

  • Подгответе кратък текст (4-5 изречения) с пропуснати форми на „съм“. 
  • Насочете вниманието на учениците към значението и ролята на липсващите думи. 
  • Преминете през всяка от формите на глагола, като онагледите с табло с формите на спомагателния глагол “съм”.

Пример за текст с пропуски:
Днес ___ в училище много рано. Дворът ___ тих. Аз ___ първи в класната стая. Ти ___ на вратата и ми се усмихваш. Скоро всички ученици ___ на местата си. Учителката ___ пред дъската и ни поздравява. Ние ___ готови за нов интересен ден.

Материали за дейността

Разпознаване и използване на спомагателния глагол “съм”
15 минути
Групова работа

Класът е разделен на две групи: едната открива и подчертава формите на „съм“ в изречения, а другата ги променя по лице и число и обсъжда промяната в значението.

Инструкции

Разделете класа на две основни групи и дайте инструкции за работа.

  • "Група 1, прочетете изреченията, открийте и оградете формите на глагола „съм“.
  • Група 2, имате същите изречения. Вие обаче трябва да откриете формата на спомагателния глагол съм и да я промените по лице и число. Какво се променя в смисъла? 
  • Имате 10 минути време за работа, след това всяка група ще сподели наблюденията си пред класа."

Обобщение

Обобщете:

  • "Разбрахме, че формите на спомагателния глагол „съм“ зависят от съществителното име, което извършва действието [понятията подлог и сказуемо се въвеждат в 4. клас].
    Те показват кой извършва действието и кога - сега, в бъдещето или в миналото. Това ни помага да съставяме правилни и разбираеми изречения."

Важно!

  • Подгответе листове с изреченията за всеки ученик.
  • Всяка голяма група може да разделите на няколко подгрупи с една и съща задача.
  • Насърчавайте учениците да използват таблото с формите на глагола „съм“. 
  • Насочете ги към връзката между глагола и съществителното име, което извършва действието. 
  • Предвидете достатъчно време за включване на повече ученици да споделят своите наблюдения.

Материали за дейността

Подреди и открий правилната форма на спомагателния глагол „съм“
15 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки. Всеки екип получава разбъркани думи. Учениците трябва да ги подредят правилно, като открият къде и коя форма на глагола „съм“ да бъде попълнена, за да се получи смислено изречение.

Инструкции

Разделете учениците по двойки и на всяка двойка дайте работен лист и инструкции.

  • "Ученици, ще работите по двойки. Всеки екип получава работен лист с изречения-пъзели, в които липсва спомагателния глагол „съм“.
  • Прочетете всяко изречение внимателно и открийте коя форма на спомагателния глагол липсва.
  • Опитайте се да разберете кой говори или кой извършва действието в изречението (използвайте лични местоимения - аз, ти, той/тя, ние и т.н.), за да изберете точната форма на „съм“.
  • Попълнете липсващите думи в празните места, така че всяко изречение да стане граматически правилно и ясно.
  • След като попълните всички пъзели, прочетете всяко изречение на глас в екипа, за да проверите дали звучи правилно.
  • Запишете изреченията на редовете отдолу в работни лист.
  • В края на часа ще отделим 5 минути, в които ще поканя няколко екипа да споделят. Бъдете готови да прочетете едно от своите изречения пред класа."

Обобщение

Учениците приложиха знанията си, като използваха глагола „съм“ в нов контекст. Чрез езикова игра те затвърдиха формите на спомагателния глагол и разбраха как той помага за съставянето на правилно и разбираемо изречение.

Важно!

  • Подгответе няколко варианта на пъзел-изречения, подходящи за различни нива в класа.
  • Насърчавайте учениците да използват таблото с формите на „съм“ за помощ. 
  • Оставете накрая 5 минути време, в което няколко двойки да прочетат своите изречения пред класа.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.