Какво е спомагателен глагол?
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават думата съм като спомагателен глагол;
- определя лице и число на глагола.
Необходими материали:
- работен лист “Табло с формите на спомагателния глагол “съм”
- работен лист “Открий формата на спомагателния глагол “съм”
- работен лист “Езикова игра “Снежинки”
Учениците четат кратък текст, в който липсват формите на глагола „съм“. Обсъждат какво липсва и защо разказът звучи странно.
Инструкции
Прочете на учениците кратък текст с пропуснати форми на спомагателния глагол съм.
- "Ученици, сега ще ви прочета кратък текст. Слушайте внимателно!
- Забелязвате ли нещо странно? Какво липсва?
- Правилно забелязахте, че са пропуснати определени думи. Това са форми на спомагателния глагол “съм”.
- Хайде, сега ще ви прочета отново същия текст, но без пропуски.
- Възможно ли е да разкажем история, която да бъде разбрана правилно, без „съм“?"
Обобщение
Обобщете.
- "Убедихме се, че без глагола „съм“ изреченията звучат неясно. Тази дейност ни показа колко важна е неговата роля, за да разберем написаното."
Важно!
- Подгответе кратък текст (4-5 изречения) с пропуснати форми на „съм“.
- Насочете вниманието на учениците към значението и ролята на липсващите думи.
- Преминете през всяка от формите на глагола, като онагледите с табло с формите на спомагателния глагол “съм”.
Пример за текст с пропуски:
Днес ___ в училище много рано. Дворът ___ тих. Аз ___ първи в класната стая. Ти ___ на вратата и ми се усмихваш. Скоро всички ученици ___ на местата си. Учителката ___ пред дъската и ни поздравява. Ние ___ готови за нов интересен ден.
Класът е разделен на две групи: едната открива и подчертава формите на „съм“ в изречения, а другата ги променя по лице и число и обсъжда промяната в значението.
Инструкции
Разделете класа на две основни групи и дайте инструкции за работа.
- "Група 1, прочетете изреченията, открийте и оградете формите на глагола „съм“.
- Група 2, имате същите изречения. Вие обаче трябва да откриете формата на спомагателния глагол съм и да я промените по лице и число. Какво се променя в смисъла?
- Имате 10 минути време за работа, след това всяка група ще сподели наблюденията си пред класа."
Обобщение
Обобщете:
- "Разбрахме, че формите на спомагателния глагол „съм“ зависят от съществителното име, което извършва действието [понятията подлог и сказуемо се въвеждат в 4. клас].
Те показват кой извършва действието и кога - сега, в бъдещето или в миналото. Това ни помага да съставяме правилни и разбираеми изречения."
Важно!
- Подгответе листове с изреченията за всеки ученик.
- Всяка голяма група може да разделите на няколко подгрупи с една и съща задача.
- Насърчавайте учениците да използват таблото с формите на глагола „съм“.
- Насочете ги към връзката между глагола и съществителното име, което извършва действието.
- Предвидете достатъчно време за включване на повече ученици да споделят своите наблюдения.
Учениците работят по двойки. Всеки екип получава разбъркани думи. Учениците трябва да ги подредят правилно, като открият къде и коя форма на глагола „съм“ да бъде попълнена, за да се получи смислено изречение.
Инструкции
Разделете учениците по двойки и на всяка двойка дайте работен лист и инструкции.
- "Ученици, ще работите по двойки. Всеки екип получава работен лист с изречения-пъзели, в които липсва спомагателния глагол „съм“.
- Прочетете всяко изречение внимателно и открийте коя форма на спомагателния глагол липсва.
- Опитайте се да разберете кой говори или кой извършва действието в изречението (използвайте лични местоимения - аз, ти, той/тя, ние и т.н.), за да изберете точната форма на „съм“.
- Попълнете липсващите думи в празните места, така че всяко изречение да стане граматически правилно и ясно.
- След като попълните всички пъзели, прочетете всяко изречение на глас в екипа, за да проверите дали звучи правилно.
- Запишете изреченията на редовете отдолу в работни лист.
- В края на часа ще отделим 5 минути, в които ще поканя няколко екипа да споделят. Бъдете готови да прочетете едно от своите изречения пред класа."
Обобщение
Учениците приложиха знанията си, като използваха глагола „съм“ в нов контекст. Чрез езикова игра те затвърдиха формите на спомагателния глагол и разбраха как той помага за съставянето на правилно и разбираемо изречение.
Важно!
- Подгответе няколко варианта на пъзел-изречения, подходящи за различни нива в класа.
- Насърчавайте учениците да използват таблото с формите на „съм“ за помощ.
- Оставете накрая 5 минути време, в което няколко двойки да прочетат своите изречения пред класа.


