Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осмислят условния характер на художествения текст;
- разграничават художествен от нехудожествен текст;
- откриват логически акценти в художествения текст;
- разпознават художественото описание в литературното произведение;
- откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
- разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Необходими материали:
- текст на приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева
- илюстрации за визуална опора – пряспа, керемида, котарак, черни мустаци, комин, стълба, поточе, иглика, минзухар, глухарче, кестен, жасмин, дюля (по желание)
- бяла дъска или флипчарт листове
- маркери
Въвеждаща беседа и изразително четене от учителя с фокус върху създаване на емоционална връзка с текста и любопитство към историята.
Инструкции
Провокирайте интереса на учениците с няколко въпроса.
- "Ученици, днес ще започнем нещо вълшебно. Имам за вас една приказка – не каква да е, а приказка, която може да направи света... как мислите – какъв?"
Изчакайте няколко отговора и допълнете:
- "Да! Точно така – златен, сребърен и... скъпоценен!
- Сега затворете очи за миг. Представете си, че може да боядисате целия свят в розово. Представете си, че слънцето скача в река от злато и сребро... Как ли ще изглежда този свят?
- А сега отворете очи. Ще чуете една вълшебна приказка, която ще ни заведе точно в такъв свят. Докато слушате, се опитайте да си представяте героите, цветовете, какво се случва и защо.
- Ще ви задам една тайна мисия - опитайте се да запомните:
- Кой събуди пряспата?
- Какво искаха да направят котаракът и птичето?
- И... кой накрая направи света скъпоценен?"
Запишете тези три въпроса на дъската или на флипчарт лист, за да ги виждат учениците, докато слушат приказката.
Обобщение
Учениците се потопиха във вълшебния свят на приказката чрез изразително четене и въображение. Запознаха се с героите и темата, създадоха емоционална връзка с текста и се подготвиха за следващите дейности по задълбочено разбиране и представяне.
Важно!
- Затъмнете леко класната стая, пуснете тиха фоновa мелодия, ако това е възможно, за да създадете вълшебно настроение.
- Ако учениците не разбират думи като „пряспа“, „керемиди“, „жълтурче“, обяснете ги кратко с жест, рисунка или въпрос.
- Можете да покажете илюстрация или да нарисувате набързо на дъската снежна пряспа, котарак с розова опашка и др.
Материали за дейността
Обсъждане на героите, техните действия и впечатленията от “Розово-захарно-скъпоценна приказка” от Кина Къдрева.
Инструкции
Преминете към обсъждане на приказката.
- "Ученици, сега, когато вече се чухте приказката и си представихте нейния вълшебен свят, нека поговорим за героите. Спомняте ли си кои герои участват в историята?
- Чудесно! Ще ви задам няколко въпроса и искам всеки да помисли и да сподели какво мисли. Докато изслушвате отговорите, може да нарисувате как си представяте вашия любим герой от приказката."
Покажете въпросите, предварително записани на флипчарт лист. Задавайте ги един по един, като изчаквате отговорите на учениците.
- "Кой герой ви направи най-силно впечатление? Защо точно той?
- Какво искаха да направят котаракът и птичето със света? Как си го представят?
- Какво направи слънцето, когато се включи в приказката?
- Какво се случи с пряспата накрая? Как промени тя света?
- А какви чувства ви събуди тази приказка – радост, вълнение, изненада?
- Представете си, че вие сте един от героите – кой бихте избрали да бъдете и защо?"
Обобщение
Учениците обсъждат образите на героите, техните действия и ролята им в промяната на света. Развивават умения за изразяване на лично мнение и разбиране на художествения текст. Това задълбочава връзката им с приказката и подготвя основа за следващите творчески дейности.
Важно!
- Създайте спокойна атмосфера, в която всеки ученик да се чувства сигурен да изрази мнение, дори и различно от това на другите.
- Записвайте имената на героите на дъската и добавяйте към тях действия или думи от учениците.
- Можете да използвате картинки, стикери или схематична карта на героите.
- Подчертайте как думите правят героите живи и интересни – например: „розова опашка“, „захарна човчица“, „златни иглики“, “копринена вълшебнозелена трева”, “жълти и розови скъпоценни цветя”, “порозовяла като захарен памук”, “пряспата се протяга”, “слънцето му смигва заговорнически”, “Къпе се слънцето, стиска си очите, да не му влезе случайно сапун”. Обърнете внимание на епитетите, сравненията и олицетворенията.
- Насочвайте разговора така, че да изведете основни идеи:
- как светът се променя,
- как героите действат,
- кои думи са най-вълшебни – това ще бъде база за творческите задачи по-късно.
Материали за дейността
Учениците формулират устно първи идеи как биха представили приказката на по-малки деца – чрез драматизация, рисунка, песен и др.
Инструкции
Завършете часа с формулиране на първи идеи за драматизацията на приказката.
- "Днес се запознахме с една вълшебна приказка и поговорихме за героите, цветовете и какво прави света скъпоценен.
- Сега си представите, че трябва да разкажете тази приказка на по-малки деца – на първокласници например.
- Как бихте го направили? Бихте ли я изиграли като театър? Бихте ли я нарисували като книжка с картинки? Или бихте я преразказали със свои думи и добавили музика, гласове, звуци?
- Помислете – кой момент от приказката бихте избрали да представите?
- Кой герой бихте искали да играете?
- Какво бихте желали да почувстват по-малките, когато ви гледат или слушат?"
Дайте на учениците 1-2 минути за размисъл, след което нека споделят своите предложения.
- "Вашите идеи ще ни помогнат да планираме как точно ще подготвим представянето на приказката. Ще изберем кой какво ще прави – ще рисува, ще разказва, ще играе роля или ще украсява сцената."
Обобщение
Учениците споделят първите си идеи как биха представили приказката на по-малки деца – чрез театър, илюстрации, разказ или музика. По този начин изразяват лична връзка с текста, развиват въображение и поставят основа за предстоящата проектна работа.
Важно!
- Водете списък на дъската или флипчарт с предложенията на учениците.
- Групирайте ги по вид – драматизация, илюстрация, музика, разказване.
- Напомнете, че това е само началото – в следващите часове ще изберете коя идея да развиете и ще я подготвите за представяне.